10 nejlepších sportovních aut pro rok 2014

Pokud nechcete zůstat pozadu, pak pro letošek budete muset „přezbrojit“ váš vozový park. Každé auto z této desítky vám zaručeně vykouzlí úsměv na tváři při jízdě po silnici, ale marné nebude ani na okruhu. Ve výběru najdete Němce, Japonce, Brity, Italy i Američany. Že by světová válka výkonů? To si pište.

Aston Martin V12 Vantage S

V12 – 6,0 l – 421 kW (573 k) – 1665 kg

Novým a zároveň „nejstarším“ autem z naší desítky je Aston Martin, jehož design a platforma pamatují dobu, kdy byly Britské ostrovy součástí kontinentu Pangea. U Aston Martinu však pravidelně oprašují karoserii, aby byla vždy lesklá a svěží a jako bonus přidají karbonové doplňky, spoilery, průduchy a nakonec to prohlásí za limitovanou edici. Když si zákazníci rozebrali model V12 Vantage, Aston Martin tento model trochu vylepšil a nazval jej V12 Vantage S.

Jaguar F-Type R

V8 kompresor – 5,0 l – 404 kW (550 k) – cca 1550 kg

Když z Coventry vyletěla raketa jménem F-Type, mířila rovnou na Stuttgart, aby sestřelila Porsche 911. Na kritiku, že F-Type je jen roadster, odpověděl koncem loňského roku Jaguar verzí coupé, která se letos bude ucházet o vaší přízeň. Vrcholem nabídky je právě model R.

SRT Viper TA

V10 – 8,4 l – 470 kW (640 k) – 1520 kg

Všechna auta v této desítce mají velké silné motory, ale jen Viper má písty jak tupláky z Octoberfestu. Označení TA znamená Time Attack, takže aby Viper mohl zajíždět dobré okruhové časy, museli se inženýři Dodge podívat na jeho podvozek. Oproti standardnímu Viperu má verze TA pneumatiky Pirelli P Zero Corsa, jiné tlumiče, pružiny a stabilizátory. Aerodynamika je rovněž optimalizovaná a nějaká ta přebytečná kila se taky podařilo shodit. Viper TA vznikl v počtu jen 33 kusů.

Chevrolet Corvette Z06

V8 kompresor – 6,2 l – 460 kW (625 k) – cca 1400 kg

„V neděli závodíme, v pondělí prodáváme“, tak zní zaklínadlo Chevroletu, které uplatňuje v případě modelu Corvette. Ze společného vývoje civilní Z06 a závodní C7.R těží zákazníci, kteří místo kroužení v nákupních centrech raději krouží po okruzích. Minulá Z06 měla atmosférický sedmilitr, novinka má skoro o litr menší objem, ale tento deficit vynahrazuje přeplňováním. Až budete chtít nejlepší sporťák made in USA tak víte, kam zajít.

Mercedes-Benz SLS-AMG GT Final Edition

V8 – 6,3 l – 435 kW (591 k) – 1730 kg

Nestihli jste si koupit SLS-AMG Black Series? Nevadí, je tu SLS-AMG GT ve finální edici, která udělá tečku za tímto modelem. Dost možná je právě tahle verze tím nejlepším SLS-AMG vůbec, Mercedes totiž u verze GT překalibroval převodovku, tlumiče a nepatrně zvedl i výkon motoru. Z Black Series se trochu křečovitě snažili udělat okruhové auto. Máte-li rádi vítr na pleši, pak volte verzi roadster.

Porsche 911 GT3

B6 – 3,8 l – 349 kW (475 k) – 1430 kg

Pokud s Porsche 911 Carrera pravidelně navštěvujete okruhy, pak dříve či později dospějete k závěru, že nutně potřebujete GT3. To je fakt. Ostatně, tímto vývojem si prošla celá plejáda nadšených řidičů před vámi. Výbava Club Sport zahrnující bezpečnostní rám a skořepinová sedadla vám z peněženky vycucne další zlaťáky, ale do gététrojky by měla být povinná.

Nissan GT-R Nismo

V6 bi-turbo – 3,8 l – 441 kW (600 k) – 1775 kg

Když se v roce 2008 rozhodl Nissan vyvážet wasabi s obchodním názvem GT-R do celého světa ve velkém, připravil bezesné noci ostatním výrobcům sportovních aut. A bezesné noci měli i lidé, kteří si najednou uvědomili, že mohou mít výkony supersportu za cenu dobře vybavené Audi. Bylo jen otázkou času, než si GT-R vezme do parády tovární specialista na závodní vozy. Potom co se u Nismo zdrželi nesmyslným Jukem, se mohli věnovat nejprve coupé 370Z a nakonec i gétéerku. Za něj si však solidně připlatíte.

Maserati GranTurismo MC Stradale

V8 – 4,7 l – 338 kW (460 k) – 1700 kg

Jste zodpovědný otec, který potřebuje čtyřmístné auto na rozvoz dětí do školy, ale z myšlenek na béžové kombi vám naskakuje kopřivka? Pak je vám souzeno tohle Maserati. Manželka bude ráda za kufr o objemu 320 l, vy budete rád za atmosférický motor o objemu 4,7 l s výkonem 460 koní v 7000 otáčkách. MC Stradale je asi ten nejlepší kompromis mezi cestovním GT a hardcore autem.

Ferrari 458 Speciale

V8 – 4,5 l – 445 kW (605 k) – 1290 kg

458 Speciale má předělané úplně všechno, takže v porovnání se 458 Italia, ze které vychází, vypadá jako úplně jiné model. Aktivní aerodynamika, jiné díly v motoru, překalibrovaná převodovka, jinak nastavené elektronické systémy, upravený podvozek, jiné brzdy, kola a pneumatiky. Protože se na kobercích a tlumících materiálech šetřilo, dostala se tahle špageta s váhou na necelých 1300 kilogramů.

Lamborghini Huracan LP610–4

V10 – 5,2 l – 448 kW (610 k) – 1422 kg

Lamborghini vyrábí v poslední době strašně ostrá auta. Nejen výkonově, to dělá odjakživa, ale i designově. Při představě, že bychom měli holou rukou pohladit křivky nového Huracanu, máme strach, abychom se nepořezali. U Lamborghini by mohli pořádat semináře na téma, jak udělat auto, které vypadá rychle, i když bude stát u chodníku. No a jakmile se dá do pohybu, pak je za tři sekundy na stovce, za dalších sedm na dvou stech a dech mu dojde ve 325 km/h.

Speciální host: nekompromisní Caterham 620R

R4 kompresor – 2,0 l – 228 kW (310 k) – 545 kg (!)