Asistenční systémy v nové generaci vozů MINI

V chystaných modelech MINI se představí mnoho nových inovativních systémů a funkcí, které si budou zásluhou inteligentního propojení vyměňovat informace mezi automobilem a řidičem. Nové funkce posunou budoucí modely MINI do pozice asistenta řidiče a nabídnou nové možnosti v oblasti komfortu a bezpečnosti.

Ve vývoji a konfiguraci nových asistenčních systémů se MINI opírá o zkušenosti BMW Group, která již více než 40 let patří ve světovém měřítku k vedoucím společnostem v dané oblasti. Výsledkem je například chystaný head-up displej v budoucích vozech MINI či funkce varující před nárazem nebo například srážkou s chodcem. Maximálně využít parkovací místa umožní parkovací asistent MINI, stejně tak jako zadní parkovací kamera. Mezi další chystané asistenční systémy patří i udržování zvolené rychlosti a vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, ukazatel rychlostních limitů a zákazů předjíždění nebo digitální asistent dálkových světel.

MINI head-up displej

Head-up displej přinese mnoho důležitých informací přímo do zorného pole řidiče. Tyto informace se zobrazují do prostoru za volantem. Tímto řešením se podstatné informace dostávají k řidiči až o 50 % rychleji než při konvenčním řešení. BMW Group svůj první head-up displej představilo již v roce 2003, v nejnovější generaci aplikované pro použití ve vozech MINI však dané údaje nepromítá na čelní sklo, ale zobrazuje je na malém výklopném displeji umístěném na přístrojové desce mezi čelním sklem a volantem.

MINI head-up displej zobrazuje všechny údaje v barevné podobě, která umožní snadno a přirozeně odlišovat různé typy informací. Displej se vyznačuje vysokým rozlišením a extrémně jasným podáním barev za všech světelných podmínek. Samozřejmostí je možnost nastavení obsahu, ale také výšky zobrazovaného pole.

Varování před nárazem s rozpoznáváním chodců a funkcí nouzového brzdění ve městech

Funkci varování před nárazem s rozpoznáváním chodců a systém nouzového brzdění ve městech bude v modelech MINI využívat multifunkční čelní kameru umístěnou v modulu vnitřního zpětného zrcátka. Tento systém dokáže monitorovat vpředu jedoucí automobil a současně sledovat pohyb chodců přecházejících vozovku. V rychlostech do 60 km/h je systém schopen rozpoznávat také směr pohybu potenciálně nebezpečných chodců. Systém při rozpoznání rizikové situace inicializuje brzdění a současně řidiče před touto situací opticky nebo akusticky varuje. Tato funkce efektivně zvyšuje bezpečnost v městském provozu tím, že nehodám předejde, nebo alespoň omezí jejich následky.

Systém porovnává vzdálenost a rozdíl rychlostí od vpředu jedoucího vozu a funguje i ve vysokých rychlostech. V závislosti na aktuální situaci pak řidiče varuje na riziko nárazu ve dvou stupních – opticky a následně i akusticky. Ve třech stupních lze nastavit také intenzitu tohoto varování. Systém se aktivuje vždy po překročení rychlosti 15 km/h a součástí každého z varování je i přednatlakování brzdové soustavy, která je tím připravena na okamžité brzdění a zkrácení brzdné dráhy.

Jakmile systém rozpozná riziko srážky s chodcem nebo potenciální kolize při jízdě v městském provozu, je schopen samočinně začít brzdit s přibližně polovičním využitím dostupné brzdné síly. Tím se omezují následky srážek, nebo se jim podaří zcela zamezit.

Ukazatel rychlostních limitů

Čelní multifunkční kamera budoucích vozů MINI plní také funkci čtečky dopravních značek. Rozpoznané dopravní značky rychlostních omezení systém porovnává s údaji z navigačního systému a následně je zobrazuje mezi přístroji nebo na head-up displeji (je-li jím automobil vybaven). Systém současně čte i doplňkové tabulky dopravních značek a porovnává je s hodinami nebo činností stěračů. Díky tomu zobrazuje rychlostní omezení, jež vždy odpovídají aktuální situaci a podmínkám.

Paměť čtečky dopravních značek a zákaz předjíždění

Systém čtení dopravních značek je navržen tak, aby řidiči umožnil účinně projet džunglí dopravních značek. Rychlostní omezení je zobrazováno trvale. Součástí tohoto systému v budoucích vozech MINI bude také rozpoznávání značek zákazu předjíždění. Při jeho přečtení je požadovaný zákaz zobrazen vedle rychlostního omezení po celou dobu jeho trvání.

Samozřejmostí je, že zařízení bere v potaz i nejrůznější národní odlišnosti. Současně je vybaveno paměťovou funkcí, takže aktivně funguje například i po krátké zastávce. Stejně jako u ukazatele rychlostních limitů, rovněž zde platí, že systém je schopen rozpoznávat i doplňkové tabulky, na nichž může být například uvedeno, že zákaz platí pouze pro nákladní automobily – v tomto případě se zákaz nezobrazuje.

Regulace rychlosti a vzdálenosti pomocí kamery

Budoucí MINI potvrdí svoji v daném segmentu zcela výjimečnou pozici v oblasti vyspělosti asistenčních systémů prostřednictvím aktivní regulace rychlosti a vzdálenosti. Vstupní branou pro relevantní informace je kamera snímající provoz před vozem MINI. Systém je aktivní v rychlostech mezi 30 a 140 km/h, kdy v případě, že je před vozem volný prostor, funguje jako běžný systém pro udržování nastavené rychlosti. Jakmile se vpředu objeví pomaleji jedoucí automobil, dojde k odpovídajícímu zpomalení (maximální intenzitou 2,5 m/s2). Po uvolnění jízdní dráhy se MINI automaticky rozjede na dříve zvolenou rychlost.

Systém monitoruje automobily od vzdálenosti 120 m, při rozdílu 90 m zahajuje regulaci. Na rozdíl od systémů pracujících s radarem dokáže kamerový systém registrovat i stojící překážky. Jakmile není kvůli viditelnosti nebo počasí schopen spolehlivého rozpoznávání, informuje o této skutečnosti řidiče.

Parkovací asistent

Parkovací asistent MINI dokáže zaparkovat paralelně k silnici. Po automatickém vyhledání vhodného parkovacího místa stačí pouhý stisk tlačítka a budoucí MINI se postará o řízení, zatímco řidič musí ovládat pouze plynový a brzdový pedál. Parkovací systém se aktivuje buď jedním z typických přepínačů MINI, nebo po zařazení zpětného chodu.

Zadní parkovací kamera

Kromě parkovacího asistentu, který využívá ke své činnosti ultrazvuková parkovací čidla, bude možné budoucí MINI vybavit také zadní parkovací kamerou. Její obraz s pozorovacím úhlem 120 stupňů se zobrazuje po zařazení zpětného chodu na centrálním displeji.

Digitální asistent dálkových světel

Systém pracuje na základě informací čelní kamery umístěné v modulu vnitřního zpětného zrcátka a v rychlostech nad 50 km/h automaticky zapíná nebo naopak vypíná dálková světla.

Kamera registruje světlomety protijedoucích vozů až na vzdálenost 1000 m, koncová světla stejným směrem jedoucích vozů rozpoznává od 500 m. Podle aktuální situace systém rozhoduje o činnosti dálkových světel tak, aby neoslňoval ostatní účastníky silničního provozu. Digitální asistent dálkových světel automaticky vypíná dálková světla například při příjezdu do města nebo rezidenční čtvrti.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 11. 2013 12:37