Audi S3 – nenápadně rychlá

Když roku 1976 vyjel první Golf GTI s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 110 koní a maximálkou 182 km/h málokdo by hádal, že se zrodil kult „hothatche“. Od roku 1999 má Audi svůj hothatch S3. Seznamte se s poslední verzí nadupané estrojky.

Nyní o 36 let později Audi připravuje do sériové výroby zástupce mezi rychlými hatchbacky S3 ve své třetí generaci. Sourozenec od VW již brzy vyjede s GTI 7. generace. A že konkurence je silná dokazuje BMW M135i nebo připravovaný Mercedes A45 AMG.

Novinka pod kapotou

Ač se to nemusí zdát, pod kapotou nové S3 pracuje nový přeplňovaný dvoulitr TFSI z řady EA888 (předchůdce měl 2,0 TFSI řady EA113). Výkonnostní špička sahá k magickým 300 koním resp. 221 kW, krouťák dosahuje svého maxima 380 Nm v širokém spektru od 1800 do 5500 otáček za minutu. Takže tu máme proti předchůdci nárůst výkonu citelných 35 koní a 30 Nm točivého momentu. K tomu přispěla nová technická řešení jako duální vstřikování paliva, proměnný zdvih výfukových ventilů nebo oddělený chladící okruh pro hlavu i blok motoru. TFSI prošlo pro nasazení v S3 řadou úprav, dostalo zesílené ojnice a hlavu motoru z nové pevnější hliníkové slitiny. Při všech zlepšených parametrech se povedlo snížit hmotnost motoru o 5 kilogramů.

Pohon a převodovka

Přenést porci 300 koní na přední nápravu by bylo trochu na hraně, proto již tradičně Audi sáhlo po pohonu všech kol pomocí systému hydraulicky ovládané lamelové spojky (Haldex). Větší podíl kroutícího momentu jde sice na předek, pokud však ten ztratí trakci je více síly posláno i dozadu. O řazení se stará klasická šestistupňová mechanická převodovka, za příplatek bude k dispozici šestistupňová automatika S – Tronic. K vylepšení ovladatelnosti by mělo přispět i řízení s proměnným převodem, to využívá strmější převod řízení v oblasti středové polohy volantu.

Technické parametry

Nová rychlá „trojka“ je postavena na základu 3. generace A3, s ní sdílí třídveřovou karoserii o rozměrech 4254 mm na délku, 1435 mm na výšku a 1777 mm na šířku. I když narostla délka vozu o 24 mm a rozvor o 17 mm podařilo se snížit hmotnost o 60 kg na výsledných 1395 kg. Vozidlo jezdí na osmnáctipalcových kolech 7,5Jx18 nazutých do pneumatik rozměru 225/40. V sérii dostanete systém Audi drive select schopný měnit charakteristiku chování vozu změnami chodu pedálu plynu, řízení, převodovky (jen S – Tronic). Uživatel má možnost volit z následujících přednastavených režimů – comfort, auto, dynamic, efficiency a individual.

Odlišnosti od A3

U sportovního modelu nemůže chybět optický kit. Konstruktéři z Ingolstadtu šli téměř až decentní cestou. S3 nedává svůj potenciál příliš najevo. Na přídi přibyl lehce zvýrazněný nárazník a chromem více obdařená maska chladiče. Chromem byla ozvláštněna i zpětná zrcátka. Z bočního pohledu si téměř nevšimnete lehce restylizovaných prahů, spíše zaregistrujete výraznější spojler zakončující střechu. Kde zpozorní i méně znalí pozorovatelé je zadní nárazník, z něho totiž vykukují čtyři laufy výfuků zasazené do difuzoru. Uvnitř se také najde několik změn nezbytných pro sportovní verzi. Najdete tu dole zploštělý tříramenný volant s řazením pádly, šedobílé stupnice budíků nebo sportovní sedadla z kůže Nappa či z Alcantary. Samozřejmě nechybí dostatečné kvantum log S3.

Hračky na palubě

Jak je u značky zvykem je sériová i příplatková výbava na vysoké úrovni. Můžete mít špičkovou navigaci MMI Navigation plus s tenkým sedmipalcovým displejem, audioaparaturu od Bang & Olufsen, systém kontroly jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, panoramatické okno nebo adaptivní světlomety.

Jak rychlé?

Jízdní výkony hatchbacku s váhou 1395 kg a 300 koňmi pod kapotou slibují mnoho. Na stovku se S3 dostane za 5,4 s (s manuálem), s automatem S – Tronicem dokonce za 5,1 s. Maximální rychlost činí rovných 250 km/h. To nezní za základní cenu € 38 900 vůbec zle. K mání bude počátkem roku 2013. Komu by výkony S3 nepostačovaly nechť si počká na ostřejší RS3, tu má Audi údajně v plánu.