Barvy vítězství

Slavná jména a velká vítězství jsou spjata s logy sponzorů. TopDrive vám přináší přehled nejznámějších barev v automobilovém sportu. Která je ta vaše?

V každém odvětví automobilového sportu najdeme vůz, který se nesmazatelně vryl do paměti všech fanoušků. Podoba závodních vozů je tvořena barvami a logy sponzorů. Vítězů je mnoho, sponzorů ještě více, ale existují jisté stálice. Co si vybaví petrolhead, když se řekne například Martini? Láhev? Kdepak, okruhové Porsche nebo soutěžní Lancii. Podobných asociací představ bychom našli celou řadu, my vám přinášíme výběr těch nejznámějších sponzorů v motorsportu. Povšimněte si, že dříve byl automobilový sport živ zejména z cigaret a alkoholu. Olejářské firmy zůstaly dodnes, ale cigára a chlast vystřídaly energetické drinky, aerolinky a telekomunikační společnosti.

Gulf

Modro-oranžové barvy Gulf se proslavily na Fordech GT40 v Le Mans ročníků 1968 (vítěz P. Rodriguez) a 1969 (J.Ickx) a rovněž na Porsche 917 v letech 1970 (H. Herrmann) a 1971 (H. Marko).

John Player Special

Se zlatým logem JPS na černém pozadí si každý vybaví efjedničky Lotus. Černo-zlatí šampioni F1 na Lotusech byli Fittipaldi (1972) a Andretti (1977). Éru JPS zažil i Senna na Lotusu 98T v 80. letech.

Marlboro

Známý výrobce cigaret investoval do automobilového sportu nemalé finanční částky. Odměnou za to jsou četné úspěchy několika mistrů světa. V F1 hájil jejich barvy Lauda (1984), Prost (1985, 1986 a 1989) a Senna (1988, 1991) na McLarenech. Šňůru vítězství v další dekádě F1si připsal Schumacher na Ferrari. Zapomenout nesmíme ani na rally, kde se Marlboro také angažovalo. Nejznámějším vozem je červené Mitsubishi Lancer Evo z roku 1999, na kterém získal Mäkinen svůj čtvrtý mistrovský titul.

Martini

Martini Racing je další sponzor, kterému náleží čestné místo v síni slávy. Vozy Porsche v těchto barvách bychom asi nespočítali. V rally je Martini nejvíce spjato se značkou Lancia, vidět jsme jej mohli na modelech 037, Delta S4 a Delta Integrale. Konec 80. a začátek 90. let byl v rukou Kankkunena (1987, 1991) a Biasiona (1988, 1989).

Jägermeister

Oranžových vozů s jelenem na kapotě a bocích bychom našli opět celou řadu, nejvíce však na vozech značky Porsche a BMW, jako např. na 320 skupiny 5.

Rothmans

Kuřáci rothmansek si spíše vybaví motocykly Honda NSR 500 než Fordy Escort bojující na rychlostních zkouškách světových rally v 70. letech. Neméně zajímavým vozem bylo Porsche 959, se kterým Metge vyhrál Rally Paříž-Dakar v roce 1986.

Warsteiner

Jedním z nejúspěšnějších závodních vozů je BMW M3, generace E30. Tohle auto sbíralo tituly a poháry na okruzích, kopcích i v rally. Nejslavnější podobiznou jsou vozy DTM v barvách pivovaru Warsteiner. Pirro, Soper, Cecotto a Ravaglia, ti všichni nosili logo BMW a Warsteiner na kombinézách.

Castrol

Kdo by neznal výrobce olejů Castrol? Toto je další firma, kterou můžeme označit za mecenáše motorsportu. Jako ukázku úspěchu jsme vybrali Toyotu Celicu z roku 1994, na které vybojoval titul Auriol, stejně jako Kankkunen (1993) a Sainz (1992).

STP

Olejová a benzínová aditiva značky STP mají „jméno“ hlavně v USA, kde sponzorují týmy v NASCAR. Legendou těchto závodů je číslo 43, Richard Petty na vozech Dodge.

HB Cigarettes

HáBéčka a Audi patří neodmyslitelně k sobě. V roce 1983 byl mistrem světa Mikkola, o rok později Blomquist, oba na audinách v bílo-žlutém zbarvení s logy HB. Vzorem skupiny B byla Audi Sport Quattro S1 s Waltrem Röhrlem a Michele Moutonovou za volanty.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 11. 2012 18:49