BMW řady 8 – demonstrace technologií

Zatímco se v Československu cinkalo klíči, v Německu automobilka BMW představila futuristické coupé řady 8. Technologie tohoto vozu nám dnes přijdou samozřejmé, ale před 25 lety byly výjimečné. Čtěte, co bylo vrcholem automobilového průmyslu na přelomu 80. a 90. let.

Autosalon Frankfurt, rok 1989 – BMW zde představilo řadu 8 (E31), velké coupé s celohliníkovým vidlicovým dvanáctiválcem a bohatou výbavou. Oproti svému předchůdci, „žraločí“ řadě 6 (E24), vypadala „osmička“ jako vesmírná loď. Nízké, široké coupé uvezlo čtyři cestující, nabídlo slušný zavazadlový prostor a v noci si na cestu svítilo výklopnými světlomety. Ty byly tehdy v módě. A i přes tento módní výstřelek zestárla řada 8 s jistou grácií a noblesou.

Vrcholná výbava

Důležité však bylo to, co se skrývalo uvnitř. Model 850i poháněl motor V12 5,0 l s výkonem 220 kW (300 k) a točivým momentem 450 Nm. Šlo o shodný agregát s řadou 7 ve verzi 750i. BMW nabízelo 4stupňovou automatickou převodovku nebo 6stupňový manuál. Poháněna byla tradičně zadní náprava. Kromě luxusních prvků jako kožených potahů sedadel a palubní desky, elektricky ovládaných oken, sedadel a volantu, centrálního zamykání či automatické klimatizace disponoval vůz stabilizačním systémem a kontrolou trakce (ASC+T), elektronickými tlumiči (EDC) a jakýmsi předchůdcem aktivního řízení. Dalším high-lightem byla aktivní kinematika zadní nápravy (ARAK) a později i čelní airbagy řidiče a spolujezdce. Jelikož vůz postrádal B sloupky, byly bezpečnostní pásy uchyceny na bocích předních sedadel.

Modernizace motorů

V roce 1993 byla představena osmiválcová verze 840 Ci s motorem V8 4,0 l (210 kW/286 k). K té se kromě automatu nabízel 5stupňový manuál. V roce 1996 prošla řada 8 modernizací. 840 Ci dostala novější motor o objemu 4,4 l o stejném výkonu a 6stupňovou manuální převodovku. Verzi 850 Ci poháněl motor o objemu 5,4 l s výkonem 240 kW (326 k). Převodovka byla jen jedna a to 5stupňový automat. 

Vrcholná 850 CSi – skoro ///M

Za „nejlepší“ osmičkou musíme však zpět do roku 1993, kdy BMW představilo vrcholnou 850 CSi. Automobilka BMW dokonce uvažovala o modelu M8, jejíž koncept se tehdy testoval, ale nakonec šla do výroby verze 850 CSi. Motor V12 ladili v divizi M (má označení S70), což ostatně prozrazuje nápis „Powered by M“ na vrchní straně motoru. Ze zdvihového objemu 5,6 l vymáčkli technici rovných 280 kW (381 k) a 550 Nm bez použití turbodmychadel či kompresoru. CSi bylo lehčí než standardní 850i, ale i tak vážilo 1865 kilogramů. Vůz se nabízel výhradně s 6stupňovou manuální převodovkou. Dodnes je to mezi sběrateli BMW cenný model. Aby také ne, když se v letech 1993–1996 vyrobilo jen cca 1400 kusů 850 CSi. Výroba modelů 840 Ci a 850 Ci skončila o tři roky později. Stejně jako nedošlo na výrobu samostatného modelu M, tak se sériové výroby nedočkal ani kabriolet.

Nic není tak dobré, aby se to nedalo vylepšit

Řadou 8 se zabýval i dvorní úpravce (i když nese status samostatného výrobce) ALPINA. Ze sídla v Buchloe vyjížděly modely B12 5,0 (založený na verzi 850i) s výkonem 257 kW (350 k) a vzácná B12 5,7 (založená na verzi 850 CSi) s výkonem 306 kW (416 k). Verzí s motorem o objemu 5,7 se vyrobilo necelých 50 kusů. Na rozdíl o všech dvanáctiválcových BMW včetně 850 CSi, uměla B12 5,7 jezdit až 300 km/h. Zajímavý je i fakt, že to bylo poprvé a zatím naposledy, kdy se ALPINA pustila do úprav motoru divize M.

Konkurence

BMW řady 8 mělo pouze jediného konkurenta. Byl to Mercedes-Benz SL (R129) přezdívaný žehlička. Na rozdíl od BMW se nabízel i v provedení kabriolet. Nejsilnější verze SL 500 (V8) a SL600 (V12) byly k mání pouze s automatickou převodovkou.