BMW slaví 30 let modelu M5

K této příležitosti vznikne edice 300 kusů vylepšené M5. Výroční model nebude jenom o speciální barvě a pár nálepkách, jak tomu často bývá. BMW přidalo navrch Competition Package a zvedlo výkon motoru. Ve výbavě najdete i pár příjemných položek. Takže, jaké je 30 Jahre M5?

Tradici super-sedanů u BMW odstartoval právě model M5 v roce 1984. Aktuální – pátá generace (F10) modelu M5 je na trhu od konce roku 2011. Tehdy přišla s dvakrát přeplňovaným motorem V8 o výkonu 412 kW (560 k). Později BMW nabídlo příplatkový Competition Package, což je balíček s vylepšeným podvozkem, upraveným řízením a překalibrovaným DSC (Dynamic Stability Control). Výroční edice „30 Jahre M5“, která vznikne v pouhých 300 kusech, se bude pyšnit barvou Frozen Dark Silver, černými ledvinkami masky chladiče, černými koncovkami výfuků a 20“ koly. Interiér bude vyveden v kombinaci kůže a alcantary. Alcantarou bude potažen i věnec volantu. Prémiové audio dodá buď Harman Kardon (600 W) nebo Bang&Olufsen (1200 W). A nyní k tomu nejdůležitějšímu – vůz bude vybaven balíčkem Competition Package a oproti standardní M5 dostane menší výkonový doping. Výkon poskočil na 441 kW (600 k) a maximum točivého momentu dosáhlo hodnoty rovných 700 Nm (oproti 680 Nm u standardní M5). Z pohledu převodového ústrojí a náhonu zůstalo vše při starém – 7stupňová dvojková převodovka M-DTC a náhon zadních kol s aktivním diferenciálem. Z 0–100 km/h umí tahle vylepšená M5 akcelerovat za 3,9 s (oproti 4,4 s) a výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 9,9 l/100 km. Cena nebyla zatím zveřejněna.

30 let modelu M5

Na základě pětkové řady E28 s technikou z M635 CSi vznikla první M5. Paradoxem bylo, že ruční výroba prvních kusů započala v říjnu 1984 (přestože řada zdrojů datuje výrobu až od roku 1985), ale premiéra se odehrála v únoru 1985 na autosalonu v Amsterodamu. Empětka si téměř okamžitě udělala jméno mezi silnými auty a dá se říci, že založila kategorii super-sedanů.

Šestiválcový motor M88 o objemu 3453 ccm byl shodný s motorem v šestkové sestřičce. Výkon 210 kW (286 k) při 6500 ot./min působil ve čtyřdveřovém sedanu jako zjevení. Za takovou hodnotu by se nestydělo žádné sportovní auto. Točivý moment 340 Nm proudil přes manuální pětikvalt na zadní nápravu se samosvorným diferenciálem. Katalog uváděl zrychlení6,1 sekundy na 100 km/h a dokonce i čas na kilometr s pevným startem, který M5 zdolala za 26, 8 sekund. Maximální rychlost byla 245 km/h.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Druhá generace M5 (E34) dorazila na trh v roce 1988 s řadovým šestiválcem, který původně disponoval objemem 3,6 litru a výkonem 231 kW (315 k) a postupem času se zvětšil na 3,8 litru a 250 kW (340 k). Další změnou bylo, že v kódových označeních motorů už nefigurovalo písmeno „M“, ale „S“, což je označení, které BMW Motorsport GmbH používá dodnes. Zákazník díky tomu dokáže snadno rozpoznat rozdíl na první pohled. Písmena BMW na ventilovém víku nahradil nápis M Power, stejně jako v případě M3. M5 byla původně představena jako sedan a následně, na počátku roku 1992, jako kombi Touring. Tím vzniklo unikátní spojení plnohodnotného sportovního vozu a praktického dopravního prostředku.

V roce 1998 představili inženýři BMW M GmbH třetí generaci BMW M5 (E39), čímž v tomto segmentu otevřeli zcela novou dimenzi řidičských zážitků. Přirozeně, při navrhování tohoto vrcholného modelu, vzešlého z úspěšné řady 5, hrála opět hlavní roli nenápadnost. To je také důvod, proč novou M5 dokázal podle přepracovaného nárazníku s masivním nasávacím otvorem, podle širokých litých kol a čtveřice koncovek výfuku, známých z M roadster a M coupé, rozpoznat pouze nadšený fanoušek. Poprvé v historii tvořil srdce M5 zcela nový osmiválec nabízející špičkový výkon a točivý moment. Maximální výkon činil 294 kW (400 k) a točivý moment vrcholil hodnotou 500 Nm. A stejně jako předchůdce, i tato M5 byla vybavena přesnou a jemnou šestistupňovou manuální převodovkou.

Od přelomu tisíciletí neuběhl rok, aniž by „emkové“ modely neplnily hlavní stránky časopisů. Na podzim roku 2004 se poté, co M5 E39 prolomila hranici 20 000 prodaných kusů, objevila nová generace (E60). Byla mimořádná a současně nejsilnější: její pětilitrový desetiválec disponoval největším výkonem 507 k, točivým momentem 520 Nm a motor mohl točit více než 8000 ot./min.. Dynamika čtvrté generace M5 (E60) opět nastavila nová měřítka v segmentu vysokovýkonných sedanů. 

Souhra mezi desetiválcovým motorem a sedmistupňovou převodovkou SMG přinesla dynamiku, která vysoko převyšovala ostatní sériové sedany. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo pouze 4,7 sekundy a ručička rychloměru minula číslo 200 km/h za 15 sekund. Elektronický omezovač rychlosti zasáhl v rychlosti 250 km/h.

Podobné články:

1 komentář u „BMW slaví 30 let modelu M5“

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.