Chci vyšší výkon, zn. kvalitně (1. díl)

Představujeme vám seriál s vozem Škoda Octavia 2,0 TDI v hlavní roli. Čtěte postřehy a zkušenosti běžného motoristy, který z vozem jezdí každý den, řeší jízdní komfort, spotřebu paliva a rovněž výkon motoru.

Jsem rád, že mohu přispět svou troškou do mlýna a podělit se tak o zkušenosti se Škodou Octavia II 2.0 TDI DPF PD po faceliftu, kterou hodlám svěřit do rukou specialistů na software řídících jednotek. Na následujících řádcích tak budete číst postřehy běžného uživatele přemýšlejícího nad výkonem vozu, ale i nad spotřebou.

Zhruba před rokem začal kamarád mluvit o tom, že mu bude končit operativní leasing na služebním autě a že se začíná poohlížet po něčem jiném. Po pár měsících slovo dalo slovo a domluvili jsme se, že si auto od něj vezmu. Bylo v té době za velmi rozumné peníze, a navíc, i když to bylo služební auto, řídil jej sám, pracovně jezdil převážně větší vzdálenosti a k autu samotnému se choval velice slušně. Nebylo o čem diskutovat, byl to zkrátka dobrý „kauf“.


Autor: Honza

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

představený vůz

Článků o Octavii vyšla spousta, veskrze kladných, diskuzí bylo také mnoho, ale tady už to není tak jednoznačné. Každopádně zpět k tématu. Jedná se o Škodu Octavia II po faceliftu, 2.0 TDI, 103 kW, rok výroby 2008. Výbava Elegance zahrnuje elektrická všechna okna i zrcátka, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio Bolero s Bluetooth handsfree, palubní počítač, tempomat, bi-xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu a navíc paket pro špatné cesty. Na letních hliníkových kolech velikosti 17“ a pneumatikách o rozměru 225/45 vypadá mnohem lépe než na zimních „patnáctkách“. Jarní přezutí byla opticky velice příjemná změna. Snad jsem na nic nezapomněl. Auto asi nemusím dále představovat, zpracování je až na několik málo detailů příkladné. Octavia je mírně nedotáčivá jako každá předokolka, ale k řidiči tolerantní a dost mu toho odpustí. Na motor nelze říci nic špatného, je to přece jen poctivé TDI, snad jen trochu hlučnější, obzvlášť s najetou porcí 150 000 km. Ale jinak ve všech směrech je auto pohodlný a svižný polykač kilometrů.

Do této Octavie jsem přesedal pro změnu z Octavie II po faceliftu, ale 1.4 TSI – 90 kW. „Nafta“ je ve srovnání s benzínovou „jedna-čtyřkou“ živější, pružnější, přece jen má o dost více síly a o trochu vyšší výkon. V normálním provozu to znamená méně řazení. S dieselem nemám problém jezdit do pěti litrů a rozhodně nejsem brzdou provozu. Při svižnější jízdě, kdy převládá levý pruh dálnice a využívání přerušovaných čar na okreskách, se spotřeba šplhá k 5,5 litru na 100 km. Jelikož dříve jsem auta více střídal, měl jsem pouze hrubý odhad ujetých kilometrů. Teď se svůj odhad více zpřesnil, za půl roku je na autě najeto o zhruba 13 000 km více. Nejezdím tedy úplně málo, to má však i své stinné stránky. Musím přiznat, že čas od času jsem se při řízení přistihl nad myšlenkou, že menší výkonová rezerva rozhodně není od věci.

Zamýšlel jsem se dále nad možnostmi motoru v Octavii. Po krátkém hledání a rychlém opuštění řady webových stránek jsem narazil na nabídku švédské společnosti BSR. Prostudoval jsem jejich webové stránky, kde mě mimo jiné zaujaly zkušenosti s vývojem motorového managementu švédských supersportů Koenigsegg. Také nabídka tuningových kitů pouze pro omezenou skupinu výrobců vozů přispělo k mému přesvědčení, že nabízené produkty jsou skutečně vyvíjeny ve vlastní zkušebně na konkrétních vozech. Slovo dalo slovo a po krátkém telefonátu s Martinem Hákem, jednatelem společnosti BSR Česká republika a Slovensko, jsme se domluvili na osobním setkání v sídle jejich společnosti v pražských Letňanech.

Nejdříve jsme diskutovali o technickém stavu mého vozu. Přece jen, má najeto 150 000 km, měl jsem trochu obavy, zda to na úpravu není již příliš. Byl jsem ujištěn, že najeté kilometry nejsou rozhodující, ale že jednoznačně závisí na celkovém technickém stavu vozu a hlavně motoru, dodržování servisních intervalů, používání předepsaných olejů. Správné zacházení s přeplňovaným motorem snad ani nemusím zmiňovat. Řádně ohřát, následně nechat dochladit. Kontrolovat hladinu oleje. A nechovat se k vozu jako …. Zajímavost, kterou jsem se také dozvěděl je, že tento švédský úpravce nabízí vždy optimalizační software přizpůsoben pro konkrétní konfiguraci daného vozu (manuál/automat – dvoukolka/čtyřkolka). Nejjednodušší a zároveň velmi sofistikovanou možností úpravy je použití unikátního PPC tuning systému, který přes OBD zástrčku během několika málo minut přehraje nastavení řídící jednotky optimalizačním softwarem BSR bez nutnosti dalších úprav nebo změn v oblasti motoru. Navíc proces je plně návratný, vše je tedy možné kdykoliv vrátit do původního nastavení. Domluvili jsme se na možnosti vyzkoušení PPC jednotky přímo na mém voze a zkušební jízdě. A bylo rozhodnuto.

V příštím díle vám tedy řeknu, jak probíhalo přehrání softwaru v řídící jednotce motoru a jaké byly první dojmy z jízdy.

Honza

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.