Chci vyšší výkon, zn. kvalitně (2. díl)

V minulém dílu jsme se věnovali krátkému představení vozu Škoda Octavia II a myšlence optimalizace softwaru řídící jednotky od švédské společnosti BSR. Tentokrát vám popíšeme, jak proběhla konkrétní úprava a jaké byly první jízdní dojmy po úpravě.

Na základě domluvy s Martinem Hákem jsem přijel s Octavií do provozovny společnosti BSR v pražských Letňanech na úpravu softwaru řídící jednotky. Nejdříve jsme z malého technického průkazu vyplnili značku a model vozu, motor, originální výkon, pohon 2WD, převodovka manuál a také VIN kód do systému BSR. Rozhodl jsem se pro úpravu Stage 1: Škoda Octavia II, 2.0 TDI 140HP 2WD MAN. Po zadání těchto parametrů došlo k synchronizaci PPC jednotky se švédským serverem a k instalaci několika nejčastěji používaných verzí softwarů pro vůz zadané specifikace. Dalším krokem bylo spojení PPC jednotky přímo s vozem přes diagnostickou OBD zásuvku a identifikování originálních kalibračních dat mého vozu. Jelikož panovala shoda mezi nastavením mého vozu a jedním z instalovaných souborů, bylo možné vůz ihned přeprogramovat. Po další synchronizaci již v PPC jednotce zůstalo jen originální nastavení a odpovídající verze optimalizace.


Autor: Honza

Balení PPC jednotky.

Překvapilo mě, jak je proces jednoduchý a v podstatě si stačí přečíst návod a dodržovat pokyny na displeji PPC jednotky. Tedy zapojit PPC jednotku, vypnout klíček v zapalování, zapnout do první polohy, na PPC jednotce vybrat proces optimalizace nebo vrácení do originálního nastavení, potvrdit a už to běží… Samotná instalace optimalizačního softwaru BSR trvá u Octavie zhruba 4 a půl minuty. Ukončení je dáno pokynem na displeji k vypnutí zapalování, vytažení klíče a odpojení PPC jednotky. Hotovo. Teď už si mohu plně užívat navýšený výkonový potenciál motoru.


Autor: Honza

Propojení PPC jednotky s vozem.

První kilometry ve městě po optimalizaci byly ve znamení ztišeného rádia, naslouchání projevu motoru po malém dopingu a nesmělého sešlapávání plynu. Druhý den jsem měl po práci naplánovanou cestu za sportem a tedy i možnost vyzkoušet úpravu na silnicích mimo Prahu na trase o délce zhruba 75 km. Pražský odpolední hustý provoz byl ideální možností pro zrychlování na druhý a třetí rychlostní stupeň, jedna z prvních změn, které jsem si všiml, je eliminace „turbo efektu“. Octavie teď táhne mnohem plynuleji, „turbodíra“ v podstatě zmizela. Po najetí na dálnici a uvolnění provozu jsem měl možnost vyzkoušet také intenzivnější akceleraci na dálniční rychlost. Skvělé. Zase jsem si užíval řízení, pocit při sešlápnutí plynu, kdy auto překvapí silou a ochotou zrychlovat. V jednom kopci po několika desítkách kilometrů, kde se před úpravou Octavii na šestku zrychlovat moc nechtělo, jsem pouze přidal plyn (nebylo třeba ani na podlahu) a reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Nárůst rychlosti byl dílem okamžiku. Navíc při ustálené rychlosti, ať dálniční, nebo okreskové, není třeba plynem tolik korigovat stoupání. Odezva na plyn je mnohem jemnější a v místech, kde jsem dříve musel více sešlápnout plyn, abych udržel požadovanou rychlost, teď stačí jen lehké přidání, jen takové „šolíchání“ plynu. Optimalizace se povedla. Octavie je teď mnohem živější, pružnější. Navíc vše podstatné se děje v použitelném spektru otáček, tedy od 1500 do zhruba 3000 otáček.

V dalším díle budu mít již najeto více kilometrů po úpravě a prozradím Vám, jak se optimalizace projevila na spotřebě.

Honza