Chci vyšší výkon, zn. kvalitně (4. díl)

Je čas, abych se s vámi podělil o několik čísel týkajících se výkonu, ostatně, tento seriál je o zvýšení výkonu motoru. Zde jsou výsledky měření na válcové zkušebně.

Rád bych ze začátku připomněl, že řeč je o voze Škoda Octavia II po faceliftu, rok výroby 2008 s výkonem 103 kW. Na voze proběhla optimalizace softwaru řídící jednotky od společnosti BSR Česká republika a Slovensko. Aktuálně mám po úpravě najeto zhruba 8000 km. V předchozím dílu jsem se věnoval snížení spotřeby po úpravě nejen na palubním počítači, ale i „na pistoli“ u čerpací stanice. Jinak při samotné jízdě se chování motoru neuvěřitelně změnilo. Odezva na plyn je mnohem rychlejší a citlivější, zátah motoru je oproti sériovému nastavení mnohem plynulejší. Zmizela turbodíra. Přemísťování z bodu A do bodu B je komfortní v jakémkoliv provozu. Auto má dostatek síly a uspokojivě zrychluje v jakékoliv situaci, bezpečné předjíždění je vždy otázkou okamžiku bez nutnosti „hledání“ správného kvaltu.

V nedávné době jsem navštívil válcovou zkušebnu společnosti DIESELPOWER v pražských Štěrboholech, abych zjistil, jak to vypadá s konkrétními hodnotami výkonu. V sériovém nastavení má, promiňte, měla, Octavia nejvyšší výkon 152 koní ve 4000 otáčkách za min. Krouticí moment byl 365 Nm při 1750 otáčkách. Po úpravě povyskočil maximální výkon na 175 koní při 3500 otáčkách a krouticí moment na 445 Nm při 1950 otáčkách.

Pro mě osobně nebylo podstatné zvýšení maximálního výkonu ve vysokých otáčkách, který je k dispozici v sériové verzi ve 4000 otáčkách, po zvýšení výkonu od BSR o 500 otáček dříve. Maximální hodnotu původního výkonu mám s optimalizací BSR k dispozici dokonce již při 2.850 otáčkách! Těchto 1150 ot. rozdílu oproti sérii je, věřte mi neskutečný rozdíl. Skutečná optimalizace softwaru řídící jednotky, která je nejvíce znát v „použitelném“ spektru, při mém stylu jízdy tedy mezi 1500 až zhruba 2200 otáčkami je pro mne asi největším přínosem. Přiznám se, že si ani nepamatuji, kdy jsem motor vytočil přes 3000 otáček. 

Jak jsem již zmiňoval dříve, jednou z výhod optimalizace BSR je možnost kdykoliv vrátit nastavení softwaru řídící jednotky do původního nastavení.