Detoxikace dieselového motoru

Mám motor závislý na naftě. Nic jiného než naftu nežere. S tím jsem se smířil. Občas taky kouří a to už mi vadí více. Proto jsem se vydal k panu doktorovi, aby se motoru podíval na plíce, dokud je čas. Rakovina zabijí výkon, u motoru i u lidí. Tématem článku je čištění sání a EGR ventilu.

Dovolte, abych vás seznámil. Tohle je můj motor. Vznětový řadový šestiválec 3,0 l přeplňovaný jedním turbodmychadlem. Rok narození se častuje do doby, kdy ještě svět neznal rekuperace kinetické energie a start/stop systémy, které sice dnes fungují, ale jednoho dne přestanou. Jedno „kurvítko“ můj motor ale přeci jen má – EGR ventil. Servisní interval výměny oleje daný výrobcem nedodržuji. Olej měním dvakrát častěji. Stejně tak vzduchový filtr měním častěji, než by to udělali hoši v autorizovaném servisu a nezanedbávám ani výměnu odlučovače oleje, palivového filtru atd. Působení bioložek obsažených v motorové naftě se snažím eliminovat příslušným doplňkovým aditivem. Je tu však ten EGR ventil, který je jako ekoteroristická buňka vyslaná Bruselem s cílem mařit mé snahy o hladké a bezproblémové fungování motoru. Díky němu motor nasává nefiltrované spaliny přímo do plic.

Úkolem EGR ventilu je snižování emisí výfukových plynů motorů. Principem EGR ventilu je přivádění části výfukových plynů zpět do motoru. EGR ventil ovládá přechod mezi sacím a výfukovým potrubím. Když se ventil otevře, do sacího potrubí se díky podtlaku dostane určité množství výfukových plynů. Výfukové plyny se smíchají ve válci s novou směsí, a tím dochází ke snížení teploty hoření, což v konečném důsledku vede ke snížení emisí. Jinak řečeno, část spalin projde spalovacím procesem dvakrát – co bylo již spálené, znovu nehoří, a tak dojde k snížení teploty hoření. Zdroj: Bosch servis

 Motorová nafta je mastná a mastné jsou i její spaliny. A když tyhle spaliny prochází sáním, tak si dovedete představit, co po sobě zanechávají. Tento mastný marast postupně zanáší celé sání. Výsledkem je snížený výkon, zvýšená spotřeba a zvýšená kouřivost. Řešení jsou dvě – buď EGR ventil odstranit/vyřadit z provozu či jednou za čas sání vyčistit. Já se rozhodl pro druhou variantu a to z důvodu, že řídící jednotka motoru je chytrá dáma, která by vyřazený EGR hned poznala a neustále by mě upomínkovala chybovou hláškou. Zásahem do ŘJ by rozsvícená varovná kontrolka měla jít uspat. Čištění sání bych se tak či tak nevyhnul, takže si vyhrňte rukávy, jdeme na věc – viz fotogalerie.

Podobné články:

6 komentářů u „Detoxikace dieselového motoru“

  1. nemyslím že by ŘJ nějak kontrolovala jeho funkčnost, takže by měl jít vyřadit i bez rozsvěcování kontrolky motoru.

    Odpovědět
    • Tahle sranda stojí tolik, kolik si Váš servis/mechanik řekne. Žádné díly k tomu netřeba, je to otázka pouze práce (cca 3 hod., ale záleží na typu auta a pečlivosti mechanika) a popř. naúčtování nějaké čistící chemikálie. Výměna vzduchového filtru a motorového oleje byla mojí iniciativou.

      Výsledný efekt se odvíjí od množství mastného nánosu v sání. V mém případě to nebylo zas tak špatné. Po „akci“ jsem pocítil, že motor trochu ožil. Záleží na kondici každého konkrétního motoru, kvalitě paliv atd.

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.