Dopřejte dieselovému motoru čistý nádech

Dopřáváte vašemu autu to nejlepší? Měníte poctivě náplně, filtry a vše co je nutné? Věděli jste však, že i originální komponenty, které výrobci instalují na spalovací motory, dávají vašemu plechovému miláčkovi docela zabrat?

Ano, je to opravdu tak. Mluvíme o EGR ventilu a o recirkulaci výfukových plynů. Co to vlastně ten EGR ventil je? Tato zkratka vychází z anglického termínu Exhaust Gas Recirculation. Tyto ventily se sériově instalují jak do dieselových, tak do benzínových motorů, a to hlavně z důvodu snížení emisí oxidů dusíku, které vznikají při vysokých spalovacích teplotách. Úkolem EGR ventilu je mísit výfukové plyny s nasávaným vzduchem, čímž dochází k opětovnému spalování zplodin, ke snížení teploty ve válci a tím i k nižším emisím. Tato funkce EGR ventilu je určitě pozitivní, věc má však ještě druhou – negativní stránku.

Proč se auto nechová tak, jak jste byli zvyklí?

Jelikož základem tvorby zápalné směsi je kombinace kyslíku a paliva, je víc než nutné zajistit dostatečně velké množství čistého vzduchu v prostoru válce. Pokud tak není učiněno, znamená to tvorbu horší směsi a tím pádem i nižší výkon motoru. EGR ventil pracuje především v nízkých a středních otáčkách motoru, tedy zejména v městském, ale i mimoměstském provozu, protože každý z nás nejezdí stále „na plný plyn“. To však znamená, že EGR ventil prakticky neustále přepouští spaliny zpět do sání.


Autor: DIESELPOWER

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

sazemi zanesený EGR ventil

Proč by to však mělo vadit, když evidentně vše pracuje, jak má? Protože dochází až k 50% přepouštění spalin zpět do sání. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva vlivem horší reakce na sešlápnutí plynu, která je způsobena ztrátou výkonu a točivého momentu motoru. Při spalování nafty dochází k tvorbě sazí a karbonu, které se ukládají na stěnách válce a dostávají se až do sání motoru, právě vlivem EGR ventilu. To způsobuje zmenšení průchodnosti vzduchového potrubí. Typickým projevem je snížení výkonu v celém pásmu otáček, zvýšení kouřivosti či dokonce cukání a zhoršená akcelerace automobilu.

TIP: Podívejte se na fotogalerii

Problémy vzniklé v souvislosti s EGR ventilem jsou na denním pořádku. Kolikrát nastane situace, že neodborné servisy vymění „půl motoru“ za nemalé peníze a problém stále přetrvává až do okamžiku, než takový zákazník přijede k nám. My pak zjistíme, že je problém právě v EGR ventilu. V extrémních situacích již ani nemusí pomoct výměna za nový kus, a to z důvodu velkého zanesení motoru karbonem a sazemi.

Řešení – už žádné spaliny v sání motoru

Existuje nějaké efektivní řešení? Ano, existuje. Poměrně dlouhou dobu firma DIESELPOWER s.r.o. nabízí vysoce kvalitní hliníkový výrobek anglické firmy Allard Motor Company. Jedná se o náhradu EGR ventilu pojmenovanou jako EGR Power Pipe Kit. Produkt, snadno nainstalovaný namísto původního ventilu, zamezí zpětnému okruhu výfukových spalin. Motor tím pádem nasává čistý vzduch bez jakékoliv příměsi. Díky instalaci Power Pipe Kitu lze dosáhnout lepšího průběhu točivého momentu a dokonce i snížení spotřeby paliva. Je tu dobrá zpráva i pro tunery – Power Pipe Kit obsahuje bezpečný vývod pro měření plnícího tlaku turbodmychadla. Protože tuto hodnotu není vůbec lehké získat bez diagnostiky, je tato možnost velkým přínosem. Nejen pro závodní vozy je hodnota plnícího tlaku turbodmychadla velmi důležitou veličinou. Je to tedy ideální spojení příjemného s užitečným.

EGR Power Pipe Kit je v současné době dostupný především pro koncernové motory 1,9 TDI, některé verze 2,0 TDI, dále pro motory Land Rovery a BMW.

Za spolupráci na výrobě článku děkujeme serveru dieselpower.cz

Podobné články:

7 komentářů u „Dopřejte dieselovému motoru čistý nádech“

    • Dobrý den, není třeba se bát na emisní kontroly. Při plném zatížení je stejně EGR zavřený, tudíž se ani nepřepouštějí spaliny zpět do sání.

      S pozdravem

      Adam Bělský

      Odpovědět
  1. Jen pro upresneni…oxidy dusiku a dalsi latky obsazene ve vyfukovych plynech uz jsou produkty spalovani, tudiz nemohou byt znovu spaleny ….egr ventil slouzi tak maximalne k ochlazovani…..k likvidaci nezadoucich latek ve vyfukovych plynech slouzi uplne jine casti vyfukoveho systemu…

    Odpovědět
  2. Ale co ja vik tak na emisich se nejede na vysoky vykon.motoru ale prave na stredni otacky tudiz ma egr zrovna pracovat.

    Odpovědět
  3. Je možné že je rozbitý EGR ventil i když nesvítí kontrolka ?? Mám 1.9 TDI a někdy mi auto začne cukat tak při 1800-2500 otáčkách. nevím co s tím ale kontrolka nesvítí měl bych ho vyměnit ?? Děkuji.

    Odpovědět
  4. Zdravim mam dotaz mam renault trafic 2.0 dci 84kw 2008 kdyz auto stoji nastartovane nedostanu se přez 2900 otaček ale oredtim to normalně točilo nevite jestli by to mohlo byt egrem.diky

    Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.