Driftování na sněhu s TopDrive.cz

Jste mistři volantu? A to i na sněhu? O tom, že učený z nebe nespadl, se přesvědčili účastníci zimního driftování, které jsme pro ně připravili v rakouském Lungau. Čtěte, proč není jízda smykem hřích.

Je neděle 15. 2. 2015. Venku je teplota těsně pod bodem mrazu. Brumlající motory s rakouskými kopci v pozadí dávají zapomenout na valentýnskou romantiku předešlého dne. Přijelo patnáct odlišných aut, za jejichž volanty sedí muži i ženy. Cílem akce je dát těmto lidem šanci si vyzkoušet vlastní vůz na kluzkém povrchu. V bezpečí, mimo veřejné komunikace. Přestože je tento drift event koncipován jako volné ježdění, jsou zde přítomni instruktoři vždy ochotní poradit.

ESP OFF

První jízdy se nesou v hodně opatrném duchu, ale s každým dalším kolem všichni zrychlují a odvažují se „hodit“ vůz do zatáčky větší rychlostí a ve větším úhlu. Kolem poledne je trať tak uklouzaná, že přetáčivého smyku je možné dosáhnout v rychlosti 15 km/h. Jestliže ráno si každý mohl dovolit rezervu s kontrováním na volantu a jistou necitlivost při šlapání po pedálech, v poledne se tato výhoda vytrácí jak pára nad chladičem Sierry Cosworth.

Je zajímavé sledovat rozdíly, jak na straně řidičů, tak automobilů. Sešlo se nám zde hned několik koncepcí pohonu. Že není 4×4 jako 4×4 ukazuje xDrive od BMW, quattro od Audi či haldex na Volvu a škodovce. Superb i V70 jsou velké kombíky, které běžné vídáme křižovat dálnice při cestách na rodinnou dovolenou. Tady se je jejich řidiči snaží dostat do kontrolovaného smyku všech čtyř kol. Letku „parníků“ doplňují audiny. Jestli nějaké auto budí respekt, pak je to bílý Lancer Evolution šesté generace. Auto, které psalo v druhé polovině devadesátých let dějiny rally, musí jezdit powerslidem jakoby se nechumelilo. Hugo Kottás s novinářským BRZem ukazuje, že tohle coupé má na smyky talent. Tím spíše, když je pod koly voda, sníh či led.

Že je jízda s rozhozenou zádí přirozenou součástí naturelu vozů BMW, potvrzují majitelé eMtrojek. Není to však nová M3 ve šmoulí barvě, která přitahuje největší pozornost. Tu na sebe strhává stařičká Sierra Cosworth. K tomu, aby její řidič předvedl baletní show, nepotřebuje chytrý pohon všech kol a dokonce ani ultrahighperformancewintersport pneumatiky. Naopak, v těchto podmínkách se osvědčily protektory Vraník. O poznání složitější situaci má mladý pár v jedničkovém BMW. Kontrolovaným driftům nenahrává ani krátký rozvor náprav a ani absence špéry, ale nakonec i oni v průběhu dne najdou s vozem společnou řeč. Vypínání stabilizačních systémů a aktivování sportovních módů nemusí řešit ani majitelé starší řady 3 Touring od BMW a Audi S4 Avant. K driftování plně postačují tři pedály a volant.

Zatímco se o polední pauze všichni stravují uvnitř vytápěné chaty, venku jezdí traktor a zrcadlově lesklé dráze navrací sjízdný povrch. Odpoledne se nese ve stejném duchu jako dopoledne – jezdit, jezdit, jezdit. Smykem. Je to návyková směs umění a zábavy přehazovat auto ze smyku do smyku, z jedné zatáčky do druhé. A hlavně, je to trénink na nepříjemné situace, které nás mohou potkat na silnici v průběhu zimy.

„Všichni jsme ješitní, když si myslíme, že umíme jezdit…“ říká Vladimír Machatý, instruktor jízdy.

Právě na akcích jako tahle se ukáže, že se stále máme co učit. Většina čtenářů TopDrive zaznamenala, že kromě samotných aut se v našich článcích příležitostně věnujeme technice jízdy a bezpečnosti. Ztotožňujeme se s ideou jezdeckých tréninků, okruhového ježdění, škol smyku atd., a aby nezůstalo jen u slov, rozhodli jsme se uspořádat tenhle zimní event. Pokud jeho účastníci jeli domů s blaženým pocitem, že se něco naučili, že se bavili a že o něco lépe poznali svůj vlastní vůz, pak akce splnila svůj účel.

Partnerem akce byl Machaty-Motorsport.at, provozovatel zimní arény.

O pitný režim účastníků se starala firma Vittotea.cz, prodejce čajů.

Děkujeme.