Ford Mustang 2013 – nejen lifting obličeje

Co modelový rok v životě Mustangu, to modernější vzhled a lepší technika. Jaké novinky můžete očekávat od verzí GT, Boss 302 a Shelby GT500 modelového roku 2013? Větší výkony a téměř závodní techniku!

Design modelového ročníku 2013 je rozpoznatelný na světlometech, náraznících a kolech. Přední světlomety vycházející z verze Shelby GT500 2011 budou nosit všechny Mustangy. Zadní světla nově obohacují diody. Další změny se už odvíjí od konkrétní verze, ať už je to V6, GT (V8), Boss 302 či Shelby GT500. Motory V6 Ti-VCT a V8 Ti-VCT mají čtyřventilovou techniku s variabilním časováním. Převodovky jsou 6stupňové manuální (standard) a automatické. Výkon pětilitrové GT V8 mírně poskočil na 309 kW (420 k), u verze Boss 302 zůstal na hodnotě 331 kW (444 k) a Shelby posílil nejrazantněji. Verze GT modelového roku 2013 bude k mání na jaře roku 2012.

Šéf je zpátky

Ford v roce 1969 postavil model Boss 302 jako základ pro závody SCCA Trans-Am. Vedle Shelbyho verzí to byl nejsilnější a na řidiče nejvíce orientovaný Mustang. Označení 302 vyjadřuje objem motoru v krychlových palcích a odpovídá objemu 4,9 litru. V roce 2011 Ford legendu oživil. Znalci amerických vozů a milovníci Mustangu poznají Šéfa na první pohled, protože má stejné prvky jako ten z konce 60. let. Když už legenda, tak ať je to se vším všudy. Oranžové lakování je doplněno o typický boční polep Boss 302, černý pruh přes kapotu a černý zadní spoiler. Kdo by si myslel, že je to jen „vyparáděná“ verze GT, ten by se šeredně mýlil.

Pětilitrová vé-osmička dostala sání ze závodní verze, zcela nový výfukový systém, brzdy Brembo, sedadla Recaro, posílenou manuální převodovku, silnější zadní stabilizátor, nastavitelní tlumiče, dvoustupňovou stabilizaci a poctivý mechanický samosvorný diferenciál s převodem 3,73. Novodobý Boss 302 čerpá řadu dílů z divize Ford Racing. K vozu dostanete dva klíče, přičemž ten s názvem Track Key nastaví motor do ostrého režimu. S výkonem 331 kW (444 k) a točivým momentem 515 Nm se můžete kdykoli prostřednictvím zadních pneumatik podepsat na asfalt.

Šéf váží celkem akceptovatelných 1663 kilogramů a z 0 na 100 km/h se odpíchne za slušných 4,3 sekundy. Za příplatek lze vůz vybavit paketem Laguna Seca, který zahrnuje velký přední spoiler a rozpěru místo zadních sedadel. Ta potlačuje nežádoucí kroucení karoserie při ostré jízdě, např. na okruhu.

Shelby GT500

Z produkce Carroll Shelby International vyjíždí ty nejsilnější Mustangy, které si v dealerství Fordu (v USA) můžete koupit. Model 2011/2012 měl kompresorem přeplňovanou V8 5,4 l o výkonu 404 kW (550 k), nerezový výfuk, manuální převodovku Tremec a brzdy Brembo. Ročník 2013, který bude dostupný od léta 2012, značně posílil díky spojení toho nejlepšího od Shelbyho a SVT (tj. Fordův Special Vehicle Team). Ptáte se, jak z motoru dostali výkon 478 kW (650 k)? Zvětšili objem na 5,8 l a pohráli si s kompresorem. S touto porcí výkonu se opět musí poprat 6stupňová manuální převodovka Tremec, vylepšený podvozek a brzdy Brembo s 6pístkovými brzdiči na přední nápravě. Dvě větve výfukového systému končí nyní čtyřmi koncovkami. Uvnitř naleznete kožené sedačky Recaro s vyraženým emblémem kobry, což je znak vozů Shelby. S kobrou se setkáte i na karoserii automobilu. Rychlým startům napomáhá Launch Control a na vaši bezpečnost dohlíží stabilizační systém.

Při koupi takového vozu se už vyplatí ještě malinko zainventovat do SVT Performance Package obsahující diferenciál Torsen s převodem 3,31, jiná kola obutá do polozávodních pneumatik, tlumiče Bilstein, tvrdší pružiny a stabilizátory. K úplné „závodní“ výbavě lze objednat SVT Track Pack s olejovými chladiči pro motor, převodovku a diferenciál.

Proč uvažovat o Fordu Mustang?

* nový vůz postavený jako auto ze staré školy
* jedinečný retro vzhled
* výkony
* performance díly