HSV Clubsport R8 25th Anniversary – muscle car od protinožců

V roce 1990 vznikl první model Holdenu s označením „ClubSport“, měl výkon 180 kW a točivý moment 400 Nm. Dnes, po 25 letech, si tohle výročí připomíná Holden automobilem disponujícím výkonem 340 kW a silou 570 Nm. A i když se jedná o letošní model, je to nádherná ukázka staré školy automobilismu.

V Evropě sice vznikají superrychlé a supervýkonné sedany, ale jejich tvůrci se čím dál tím více ohlíží na spotřebu a uživatelskou přívětivost. Výsledkem těchto snah je to, že kupujícího má oslnit spíše úhlopříčka displeje než samotný výkon. A pak je tu tisíc módů obsluhující hluk výfuku, reakci plynového pedálu, rychlost automatické převodovky, režim protiprokluzu a stabilizačního systému apod., takže ostré, neurvalé a chuligánské jízdě předchází pět minut mačkání různých tlačítek. 

Australané volí jiný přístup. Holden Commodore je vcelku nenápadný automobil s vidlicovým osmiválcem GM. Rozhodně to není výkřik moderní techniky, i když obsahuje moderní výbavičku. Ve stejném duchu přistupuje jeho výrobce k úpravám. HSV neboli Holden Special Vehicles nabízí několik modelů, přičemž ty označené jako R8 stojí v současnosti na vrcholu potravního řetězce této divize. 

ClubSport R8 je poháněn motorem V8 6,2 l, konkrétně se jedná o LS3 od General Motors, který najdeme pod kapotou starších Corvette. HSV disponuje výkonem 340 kW (462 k) a točivým momentem 570 Nm. Převodovka může být 6stupňová automatická s pádly řazení pod volantem, nicméně Holden stále nabízí 6stupňový manuál, tedy něco, co v Evropě už skoro nikdo nezná. Mechanický samosvorný diferenciál je u takto výkonného vozu s poháněnou zadní nápravou samozřejmostí. Schopný podvozek, 4pístkové brzdiče od AP Racing a 20“ kola jsou dalšími nezbytnými dílky do celé skládačky. Výsledek není zdaleka tak rychlý a sofistikovaný jako u evropských vozů, ale to Australany rozhodně netrápí. Závidíme jim.