Jaguar XF – tak trochu jiný manažerský sedan

Automobily značky Jaguar nejsou pro každého, i když s nabídkou dieselových motorů se snaží nalákat alespoň část zákazníků, kteří by si jinak koupili vůz německé výroby. Čtěte, v čem je modelový ročník 2016 jiný a kolik za něj zaplatíte.

Geneze modelu

XF se objevil v nabídce značky v roce 2008, kdy nahradil předchozího reprezentanta ve vyšší střední třídě, model S-Type. Pohledný sedan doplnilo po čtyřech letech praktičtější kombi Sportbrake. Pro sportovce byla k mání verze S.

Co je nové

Asi nejzásadnější je změna vnějších rozměrů. Konstruktéři jej zkrátili o 7 mm, snížili o 3 mm a rozvor náprav prodloužili o 51 mm, čímž byl získán cenný prostor na zadních sedadlech. Druhou neméně přínosnou změnou je výrazné odlehčení konstrukce karoserie vozu užitím řady hliníkových komponent. Jejich podíl se vyšplhal na 75%. Nové XF dokázalo díky tomu shodit skoro 200 kilo.

Ve stylu XE

S novou verzí došlo i na optiku. Změny se nesou v duchu nového modelu XE. Barokní linky předchůdce nahradily moderní ostře řezané rysy. Designéři zvětšili masku chladiče, na protáhlé kapotě jsou nyní masivnější prolisy. Čelní lampy dostaly pásy diod pro denní svícení ve tvaru písmene J. Na zádi se objevily masivnější a jednolitější svítilny. Ty dostaly LED technologii s pásem po vzoru XE. Chromové prvky byly zmenšeny. Z boku vynikne čistá linie a majestátnost. Zcela přepracován je i interiér, zde je jasná inspirace menší modelovou řadou. Právě vnitřku prospěly změny nejvíce, nově nabídne velmi elegantní design, nový současný infotainmentu. Naopak zůstaly zachovány typické prvky značky jako charakteristický volant a kruhový volič převodovky.

Nabídka motorů

Zde se Jaguar pod diktátem trhu musel zaměřit na agregáty spalující naftu. Základ tvoří čtyřválce Ingenium kubatury 2,0 litru ve výkonnostních verzích 163 a 180 koní (380 a 430 Nm). Tyto dva motory skýtají možnost výběru z dvojice převodovek – šestistupňového manuálu či osmistupňové automatiky. Ostatní motorizace již nabídnou pouze zmíněný automat. Nabídku turbodieselů završuje třílitr o výkonu 300 koní (700 Nm). Komu nafta pod kapotou Jaguaru „nevoní“ má možnost přiklonit se k trojici zážehových verzí, dvoulitru plněnému turbem (240 koní, 340 Nm) nebo šestiválci kubatury 3,0 litru plněnému tradičně kompresorem (340 koní, 450 Nm a 380 koní, 450 Nm). Všechny verze budou nabízeny s tradičním zadním pohonem. Pro špičkový benzinový šestiválec v obou výkonnostních verzích bude v nabídce figurovat i verze s pohonem všech kol.

Pestrá paleta výbav

I ve výbavách bude z čeho vybírat, základ bude tvořit stupeň Pure (litá 17 palcová kola, audiosystém s 8 reproduktory, dvouzónová automatická klimatizace), druhý stupínek Prestige (+ bixenonové světlomety, čalounění v kůži, ambientní osvětlení interiéru), vyšší Portfolio (+ litá 18 palcová kola, elektricky nastavitelná sedadla, kůží obšitá přístrojová deska, dřevěné obklady interiéru). Těm co ocení sportovní „look“ nabídne výrobce verzi R-SPORT jež nabídne hlavně optický paket nárazníků, prahů a decentních spojlerů, tvrdší povozek a sportovní sedadla. Špičku v nabídce vytvoří verze S, ta nabídne ještě agresivněji vyhlížející sportovní paket, pětipaprsková 19 palcová kola, červeně lakované brzdové třmeny a hliníkové prvky v interiéru.

Cena

Jaguar vyšší střední třídy pořídíte od 1,15 milionu Kč za verzi 2,0 (163 koní) s manuálem ve výbavě Pure. 

Jaguar XF Pure 2,0 D (180 k) od 1 249 809 Kč vč. DPH 

BMW 520d od 1 212 090 Kč vč. DPH 

Mercedes-Benz E 220 BlueTec od 1 186 724 Kč vč. DPH 

Audi A6 2,0 TDI ultra od 1 190 900 Kč vč. DPH 

Názor TopDrive

XF je krokem správným směrem, chvályhodná je hlavně lehká hliníková konstrukce. Technologicky a bohužel i cenově za hlavními konkurenty pokulhává. Ale Jaguar byla vždy volba pro individualisty…