Jak se měří výkon motoru

Byli jsme to změřit a tady je naše zkušenost z válcové zkušebny výkonu.

V hovorové angličtině „dyno“, v češtině „brzda“ – řeč je o jednom a tom samém zařízení – válcové zkušebně měřící výkon a točivý moment automobilu. Druhů a typu těchto zařízení je několik, my jsme navštívili společnost DIESEL POWER, která má válcovou zkušebnu schopnou měřit i auta s pohonem 4×4, což sice nebyl náš případ, ale je to dobré vědět.

Jak to chodí?

Po příjezdu do dílny, je nutné nastavit válcovou zkušebnu na rozvor daného automobilu, aby obě nápravy byly ve „válcích“. Následně přichází na řadu nejdůležitější úkon z pohledu bezpečnosti – ukotvení automobilu na obou jeho koncích. Posléze se technik může a nemusí spojit s automobilem skrze diagnostiku. Před samotným měřením je nutné zapojit do hry vzduchotechniku – jednak přívod vzduchu k motoru a rovněž odvod výfukových plynů. Pak přichází na řadu samotné měření. Zhruba po hodině (od příjezdu) dostáváme „vysvědčení“ v podobě grafu s naměřenými hodnotami výkonu a točivého momentu v celém spektru otáček motoru.

Co je dobré vědět?

Papírové hodnoty udávané výrobcem automobilu se mohou lišit (zpravidla tomu tak je) od skutečných hodnot toho daného automobilu a to jak v kladném či záporném slova smyslu. Na výkon motoru má vliv jeho technický stav, stáří, dále kvalita a stav provozních kapalin a zejména pak kvalita paliva. Se znečištěným vzduchovým filtrem či starými zapalovacími svíčkami se zbytečně okrádáte o výkon a pružnost motoru.

K čemu je dobré znát skutečný výkon motoru a koho to zajímá?

K měření nejčastěji přistupují ti, kdo zvedají výkon motoru a chtějí znát hodnoty „před“ a „po“ úpravě. Nebo pak fajnšmekry, které prostě zajímá výkon jejich vozu.

Jaké jsou další možnosti?

Měření výkonu na válcové zkušebně je nejčastější způsob měření výkonu a točivého momentu motoru. Jednodušší, jak fyzicky, tak časově, ale zase s menší přesností je měření elektronickou cestou přes diagnostickou zástrčku. Toto měření je však zcela odtrženo od reálných podmínek provozu. Úplně nejpřesnější a zároveň taky nejkomplikovanější metodou měření je na tzv. motorové brzdě, tedy zkušebně kde se měří samotný motor. Ten je nutný demontovat z automobilu. V tomto případě pak nemusíme odpočítávat ztráty na převodovém a hnacím ústrojí.