KOMENTÁŘ k zákazu měření časů na Nürburgringu

S rekordy na Nürburgringu, resp. na Nordschleife, je do konce roku, ale dost možná i natrvalo, amen. Bezpečnosti prospěšné opatření lze v širších souvislostech považovat za jistý hřebíček do rakve legendárnímu okruhu.

Příčina

Při závodech VLN Endurance Championship, dne 28. března 2015, vylétl jeden ze závodních vozů z trati a prorazil mantinely. Při nehodě zahynul jeden z přihlížejících diváků.

Následek

Krátce po nešťastné události došlo na nebezpečném úseku k omezení rychlosti, platné při závodech. Omezení se následovně rozšířilo také na další rychlé úseky. Nyní přichází vedení okruhu se zákazem měření časů na kolo, což v konečném důsledku znamená stopku pro překonávání traťových rekordů. Automobilky, které na Nordschleife testují své vozy, se tak nemohou pokoušet o „rekordní“ kola, resp. časy, a to ani v případě, že si exkluzivně pronajmou celý okruh. Pro někoho může být překvapením, že rychlostní limity neplatí pro veřejnost. Na druhou stranu je třeba připomenout fakt, že při veřejných jízdách je zakázané pořizování videozáznamů a měření časů na kolo. Na rozdíl od závodů ale není dodržování tohoto zákazu kontrolováno (snad jen namátkově).

Komentář

Motorsport can be dangerous (motorsport může být nebezpečný). Varování, které říká vše. Závodníci, mechanici, traťoví komisaři, diváci, zkrátka všichni, kteří se pohybují v místě závodu či jeho bezprostředním okolí, si rizika uvědomují. Ti, kteří tak ještě neučinili, by měli hodně rychle začít. Žádné omezení nikdy úplně neeliminuje možné riziko nehody a z něho plynoucí ohrožení zdraví, života či majetku.

Zavádět omezení rychlosti na závodní trati je tak padlé na hlavu, že pro to nemám slušné pojmenování. Zapomnělo vedení Nürburgringu na fakt, že závodní tratě jsou vybudovány právě z toho důvodu, aby bylo kde závodit a testovat? Očividně ano. Z pohledu legislativy je sice Nürburgring „veřejná komunikace“ a možná i proto si vysloužil označení „nejrychlejší jednosměrka na světě“, nicméně o to větší paradoxem je omezení rychlosti při závodech.

Nejeden by si myslel, že vzhledem k tíživé finanční situaci, ve které se okruh nachází, by se mělo jeho vedení snažit o zvyšování zájmu ze strany automobilek, promotérů závodů a automobilové veřejnosti o okruh. Omezení rychlosti a zákaz měření časů na kolo nebudou zmínění (platící) zákazníci vítat s radostí.

Aktuální stav je takový, že omezení a zákazy potrvají do konce letošního roku a pak se uvidí, co bude dál. Co to udělá se zájmem o Nürburgring je nyní ve hvězdách. Bude někoho bavit závodit na trati pod dohledem rychlostních radarů? Jak se k tomu postaví automobilky? Pro ně jsou „rekordní časy“ zajeté sériovými automobily důležitým marketingovým nástrojem, který následně pomáhá při prodeji aut. A lidé, kteří tahle auta kupují, si je pak na Nürburgringu chtějí vyzkoušet na vlastní kůži. Je to právě Nürburgring, kdo na tomhle všem vydělává. S koncem rekordů přichází konec byznysu.

Nürburgring je důležitý. Pro všechny – pro majitele, pro vládu, pro automobilky, pro závodníky, pro obec Nürburg a její obyvatele, pro veřejnost. Napadá mě, jestli je možné hledat alternativu. Nürburgring je jen jeden, na světě není druhá trať, jako je tahle. Ale co když budou zákazy a omezení platit i příští rok? Pak automobilky a výrobci pneumatik asi budou muset hledat alternativu. Zruší svá testovací centra, která zde mají, a půjdou jinam (napadá mě Laguna Seca v Kalifornii), nebo začnou testovat na Spa-Francorchamps, které je od Nürburgu vzdáleno jen 120 kilometrů? Tuhle otázku si nyní jistě pokládají. Na odpověď si budeme muset počkat.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 6. 2015 16:18