Kterého rychlíka z koncernu zvolit – Golfa GTI, Octavii RS nebo Audi S3?

Do showroomů škodovky míří první nové „eReSy“. Pojďme se tedy podívat zblízka, jak si třetí evoluce „rychlíka“ z Boleslavi povede proti koncernovým soupeřům. Postavili jsme ho proti sedmičkovému Golfu GTI od VW a poslední generaci Audi S3 Sportback.

Škoda Octavia RS

Začněme na domácím hřišti – nové RS přichází oproti předchůdci silnější, ale také větší a těžší. Pod kapotu zamířil (v benzinové variantě) přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec TSI (220 k) nové generace EA888. Pochválit zaslouží možnost volby z dvojice šestistupňových převodovek – manuální či DSG. Síla motoru je přenášena bohužel výhradně na předek, zamrzí i nasazení elektronické závěry diferenciálu XDS. Samosvor mohl být alespoň na přání. Rozhýbat 1425 kg (sedan, manuál) dá agregátu zabrat, délka karoserie 4685 mm na mrštnosti také nepřidá. Takže kdo hledá sportovní vyžití na okreskách je na špatné adrese, RS exhibuje spíše jako dálniční polykač kilometrů. Na stovku se dostane za 6,8 s a rozjede se k hranici 248 km/h. Na stylingu karoserie si dali autoři záležet, decentní sportovní eleganci vyzařují nové nárazníky, hezkým detailem jsou zakomponované koncovky dvojice výfuků, sedan lehce vylepšuje zadní spoiler. To co škodovka poslední dobou zvládá na výbornou je sladění laků karoserie a designů kol. Ty se nabízejí v rozsahu do 17 do 19 palců, vždy v šíři 225 mm. Naopak v interiéru to na sportovním zaměření modelu moc nevypadá, snad s výjimkou efektních sportovních anatomů s integrovanou hlavovou opěrkou. Benefitem který získá kupec „eresa“ oproti „rychlým“ modelům konkurentů je masivní zavazadelník, jenž pohltí 590 litrů (sedan) zavazadel.

Volkswagen Golf GTI

Druhý aspirant pochází z mateřského Wolfsburgu a jde o legendu v sedmém vydání. Technicky se od Octavie příliš neliší, tedy mimo koncepce karoserie. Designově je to stále ta samá písnička, Golf se prostě tradičně příliš nemění. Své ostřejší schopnosti nedává ani proti základním verzím příliš najevo. K dispozici jsou tří i pětidveřová provedení. Motor i převodovky jsou totožné s těmi v Octavii, poháněna jsou také kola přední nápravy. Pro náročnější má VW v nabídce verzi Performance za příplatek 26 tisíc Kč. Ta přináší nejen o 10 koní vyšší výkonovou špičku, větší kotouče brzd ale hlavně mechanickou uzávěrku diferenciálu. O náskoku v dynamických parametrech v porovnání s Octavií není třeba pochybovat už díky nižší pohotovostní hmotnosti 1382 kg (manuál, Performance). Na stovce je 0,4 s rychleji a rozjede se na 250 km/h. V sérii dostanete sedmnáctipalcová kola, připlácí se za 18 a 19 kola. Co může však některé kupce přetáhnout k Octavii je výrazně menší zavazadelník – 380 litrů.

Audi S3 Sportback

Třetí – nejvymazlenější koncernový rychlý hatchback nabízí nejvyspělejší techniku, ale nechá si za ni řádně zaplatit. Oproti soupeřům má dva benefity, výkonnější verzi dvoulitru generující 300 koní a hlavně pohon všech kol (Haldex). Nese to sebou sice lehkou nadváhu (1445 kg), ale silnější motorizace s tím nemá problém a ve zrychlení Audi ujede Škodě i Volkswagenu. Stovku pokoří za 5,6 sekundy (manuál). Maximálku krotí na 250 km/h omezovač. Převodovku lze volit manuální či automat S tronic. Další věc, kterou S3 konkurenty převyšuje je vysoká kvalita interiéru a pestrá paleta individualizace. Ale není to zdarma, S3 startuje na sebevědomé sumě 1 067 900 Kč a tu samozřejmě není problém výrazně navýšit. Takže, když to přeženu, za cenu Audi koupíte Octavii RS i Golfa GTI v základní specifikaci výbavy. Pokud jde o využití jako rodinný vůz tak S3 pojme 340 litrů bagáže (nejméně z konkurentů).

Technické údaje
automobil Škoda Octavia RS (liftback) VW Golf GTI Performance (5d) Audi S3 Sportback
palivo benzín benzín benzín
náhon přední přední 4×4
objem motoru (ccm) 1984 1984 1984
výkon (kW) 162 169 225
točivý moment (Nm) 350 350 380
akcelerace 0–100 km/h (s) 6,8 6,4 5,3
maximální rychlost (km/h) 248 250 250
převodovka 6M 6M 6M
kombi. spotřeba paliva (l/100 km/h) 6,2 6,0 6,9
provozní hmotnost (kg) 1425 1382 1445
Ceny vozů a příplatkové výbavy
automobil Škoda Octavia RS (liftback) VW GOLF GTI Performance (5d) Audi S3 Sportback
základní cena (Kč) 619 900,– 671 900,– 1 067 900,–
bixenonové světlomety S 22 700,– 9800,–
automatická klimatizace S S S
start/stop systém S S S
tempomat S S 7494,–
isofix S S 2615,–
bezklíčový přístup 10 000,– 9100,– 10 811,–
line asist 15 000,– 13 300,– 16 800,–
navigace 35 500,– 49 800,– 75 525,–
park. asist 9000,– 13 000,– 11 085,–
audiosystém S S S
HIFI systém 12 900,– 15 800,– 21 896,–
Bluetooth rozhraní 3500,–  S 8314,–
metalický lak 13 200,– 14 300,– 21 700,–
18" kola 3500,– 19 000,– S
celková cena referenční výbavy (Kč) 102 600,– 157 000,– 186 040,–
Cena vozu s referenční výbavou (Kč) 722 500,– 828 900,– 1 253 940,–
automatická převodovka 50 000,– 60 000,– 53 000,–
prodloužená záruka 5700,– 7000,– 10 109,–

S – standardní výbava

Jak je vidět z přiložené tabulky tak se po dovybavení na referenční výbavu jeví nejlépe Octavia, zhruba o sto tisíc vyjde dráž Golf. Ale dovybavené Audi téměř atakuje hranici 1,3 milionu Kč!

Názor TopDrive

Honza: Sáhnul bych po Golfu, je kompaktnější a ve verzi Performance dostanete mechanickou závěru diferenciálu. Octavia je příliš veliká a proti Audi jasně hovoří cena.

Tomáš: V případě Octavie zaplatíte za jednoho koně výkonu 2817 Kč, v případě GTI to bude 2921 Kč a u S3 dokonce 3490 korun. Ale samotný výkon není vše, pak je zde váha, rozměry a schopnost podvozku přenést výkon na silnici. Z tohoto, říkejme celkového, pohledu se jeví nejlépe Golf GTI. Už základní Golf s motorem 1,6 TDI mě přesvědčil o svých podvozkových schopnostech, takže o verzi GTI bych vůbec nepochyboval. Za jednu věc bych u GTI zcela jistě nepřiplácel – za kožená sedadla, protože ty kostkované retro potahy jsou jedním slovem skvělé (podobné potahy měl první Golf GTI v 70. letech). S Octavií RS nemám problém, Škodovka poslušně plní roli univerzálního vozu, který cílí na široké publikum. EReSka se mí líbí a jezdit bude určitě dobře, i když ve srovnání s GTI bude méně obratná. Nejvíce výkonu a nejlepší trakci (díky pohonu všech kol, i když se systémem Haldex) nabídne S3, ale za necelých 1,1 milionu korun bych si uměl vybrat zajímavější vůz. Na S3 Sportback se mi líbí pouze dvě věci – volant a sedadla. Palubní deska může být z těch nejlepších plastů, ale tvary interiéru se mi zkrátka nelíbí a exteriér vozu mě rovněž neuchvátil, to je však můj subjektivní pocit. Z tohoto koncernového tria bych volil Golf GTI Performance.