Kupujeme BMW Z4M

Za odkaz starých bavoráků můžeme považovat model Z4M, ve kterém se atmosférický šestiválec divize M objevil naposledy. Dnes se tento automobil vyráběný v letech 2006 – 2008 jeví jako lákavá koupě. Na co bychom si ale měli dát pozor?

Z dnešního pohledu, kdy se uplatňují přeplňované motory i u divize M, se atmosféricky plněný řadový šestiválec S54B32 dá považovat za klenot mezi motory. Ne náhodou byl tento vysokootáčkový agregát několikrát oceněn titulem Motor roku. S54B32 s výkonem 252 kW (343 k) a točivým momentem 365 Nm poháněl předchozí generaci M3 (e46) a posléze i Z4M (e85), a právě zetčtyřce se budeme na následujících řádcích věnovat.

Technické údaje
palivo benzín akcelerace 0–100 km/h (s) 5,0
počet válců 6 maximální rychlost (km/h) 250
objem motoru (ccm) 3246 pohotovostní hmotnost (kg) 1420
výkon (kW) 252 kombi. spotřeba (l/100 km) 12,1
točivý moment (Nm) 365 převodovka 6M

Sestřička modelu M3

Z4M podědila po M3 nejen motor, ale i další komponenty jako šestistupňovou manuální převodovku, samosvorný diferenciál a brzdy z posledních modelů M3 Competition. To vše bylo zabaleno v kompaktní dvoumístné karoserii coupé nebo roadster (viz fotogalerie).

BMW dávalo na Z4M dvouletou záruku stejně jako na jakýkoliv jiný model. Z4 je obecně spolehlivé auto, ale vlivem našich „kvalitních“ silnic trpí zejména podvozkové díly.
U verze Z4M je zásadní stav motoru, proto při její koupi požadujte doloženou servisní historii.

Na co si dát pozor

Servisní interval výměny oleje je stanoven na každých 15 000 kilometrů, ale motoru určitě prospěje častější výměna. Výrobcem předepsaný olej je Castrol TWS Motorsport 10W60. Cena 1l balení činí 690 Kč vč. DPH. Motor je extrémně náchylný na nedodržování teplotního režimu. Ukazatel teploty oleje není v tomto autě pro parádu. Každé ostré jízdě by proto mělo předcházet klidné tempo do doby, než se motor ohřeje. Špatné motory se mimo jiné projevují nadměrnou spotřebou oleje. Mezi závady, které vás mohou potkat, jsou příliš velké ventilové vůle, špatné senzory škrticích klapek či propálené těsnění pod hlavou. Ve výjimečných případech dojde i na poškození celé hlavy motoru.

Potencionálním zdrojem problémů může být i lamelový samosvorný diferenciál. Při velké zátěži na závodních okruzích či při driftování dochází k nadměrnému opotřebování lamel. Následkem jsou hluk a nefunkční svornost. Špatný diferenciál se projevuje boucháním při rozjezdu se zatočenými koly. Autorizované servisy BMW provádí výměnu oleje v diferenciálu při každé Inspekci II.

Ceny vybraných náhradních dílů vč. DPH

  • Brzdový kotouč (cena za kus): přední 6900,– zadní 4700,–
  • Brzdové destičky (sada): přední 4570,– zadní 3350,–
  • Spojková sada (bez setrvačníku): 9800,–
  • Tlumič (cena za kus): přední 7600,– zadní 5050,–
  • Poloosa (cena za kus): přední 12 800,– zadní 13 400,–
  • Vzduchový filtr: 883,–
  • Zapalovací svíčka (cena za kus): 575,–

Doložená servisní historie je základ

Spolehlivost BMW Z4M se odvíjí od předchozího majitele či majitelů, jakým způsobem vůz používal/i a jak jej a udržoval/i. Koupí odborně servisovaného kusu získáte jeden z nejlepších sportovních vozů v dané kategorii za poslední desetiletí. Ceny ojetých vozů začínají na hranici 550 000 Kč, za vozy s malým počtem najetých kilometrů zaplatíte 700 000 Kč. Vyplatí se navštívit autorizovaného dealera, který vám poskytne ověřené informace o daném voze, jeho původu a stavu kilometrů. V ideálním případě máte šanci koupit manažerský vůz, který tam byl zakoupen jako nový a následně i servisován. Výjimkou nejsou ani vozy pocházející přímo z mateřského BMW AG.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Invelt – autorizovaným prodejcem a servisem vozů BMW, Alpina a MINI.