Lotus – návrat ke kořenům?

Finanční problémy, pozastavená výroba, vyhazov pro ředitele a ambiciózní plány na šestici nových modelů v koši. Co musí Lotus udělat, aby přežil?

Pokaždé, co se vyrojí nové zprávy týkající se britského výrobce sportovních vozů, se dozvíme, že je vše nakonec jinak. Začátkem léta byl propuštěn ředitel Lotusu Danny Bahar. Těžko říct, čím se provinil více, jestli tím, že si za firemní peníze rekonstruoval dům, nebo svým ambiciózním plánem na šestici nových modelů. Majiteli Lotusu, společnosti DRB Hicom, došla trpělivost. Baharova „renesance“ Lotusu by v průběhu desetiletí vyšla na 770 milionů liber a postupně by přinesla nové modely Elise, Elan, Elite, Esprit, Eterne a malý městský automobil. To je slušné sousto i pro velkou automobilku, natož pro trpaslíka jako je Lotus. 

Pro a proti

Přestaňme na chvíli počítat, kolik peněz by Baharův plán spolkl a bavme se o portfoliu nové modelové řady. Současná nabídka čítá trojici modelů – Elise, Exige a Evora od nichž se odvíjí jejich deriváty více či méně ultimativních verzí. Příchod zcela nového modelu Evora působil před pár lety jako svěží vítr z Norfolku. Odborná i neodborná veřejnost jej vřele přijala. Kmenové modely Elise a Exige bezezbytku naplňují filozofii Lotusu jakožto výrobce lehkých sportovních vozů, ale jejich neustálé modernizace a facelifty nemohou zakrýt dvacet let starý design. Z tohoto pohledu se kompletní obměna modelové řady zdála jako vynikající nápad a logický krok. Zásadní byl návrat Espritu, luxusního coupé, dále čtyřdveřový model Eterne a městský automobil.

Takto rozšířená modelová řada by jistě přilákala nové zákazníky a ty stávající by donutila přemýšlet nad koupí dalšího Lotusu. Jak velký či malý úspěch by pak Lotus potkal, se už nedozvíme, na druhou stranu pořadníky na Exige S a Exige S Roadster jsou plné. O tyto modely je stále zájem a zákazníkům očividně nevadí, že tyhle vozy vypadají pořád stejně. To potvrzuje mimo jiné fakt, že majitelům vozů Lotus nejde o pózu, ale o radost z řízení. Chce Lotus lepší důkaz, že se má držet toho, co umí nejlépe? Tedy lehkých sporťáků, které nedefinuje módní design ani počet tlačítek na palubní desce. Mega projekty, vlastní vývoj hybridních systémů a další utrácení podobného ražení není zrovna schůdná cesta pro malosériového výrobce aut. Nezbývá nám než popřát Lotusu hodně štěstí do dalších těžkých let. Byla by velká škoda, kdyby se po Lotusu slehla zem.