Mazda CX-5 - lákavé SUV

Mazda vstupuje do segmentu kompaktních SUV s modelem CX-5, který musí umět víc než jen dobře vypadat. Výbava, prostornost, úspornost motorů a cena jsou hlavními kritérii v této kategorii. Zdá se, že CX-5 tohle všechno má. Pojďme si ji více přiblížit.

Po CX-7 přichází Mazda s menším, ale o to sebevědomějším modelem CX-5. Hodnocení vzhledu necháme na vás, jen dodáme, že CX-5 je první sériová Mazda s designem KODO. Jsou to ale technologie, které patří mezi největší přednosti tohoto SUV. Řeč je o SKYACTIV, kterým se Mazda chlubí u motoru, podvozku a překvapivě i u karoserie. Co by vás vedle úsporných motorů mohlo zajímat, jsou plně variabilní zadní sedadla, audio BOSE, navigace s technologií TomTom a cena vrcholné verze, která činí cca 830 tisíc korun.

Pohon

CX-5 se nabízí jak s pohonem předním kol, tak s pohonem všech kol. Z nabízených motorů můžete vybírat mezi benzínovým dvoulitrem a naftovou dvadvojkou. K nim si můžete zvolit 6stupňovou manuální či automatickou převodovku. Za zmínku stojí systém i-stop, kterým jsou vybaveny všechny verze CX-5. Jedná se chytrý start/stop systém, který pro opětovné nastartování využívá energii ze spalování. Řídicí jednotka zastaví cyklus motoru v optimální fázi pro jeho opětovné spuštění. Ještě před samotným vypnutím motoru systém monitoruje polohu všech pístů, aby vypočítal, který z válců umožní nejefektivnější nastartování.

Technické údaje
motor SKYACTIV-G 2,0 SKYACTIV-D 2,2 SKYACTIV-D 2,2
palivo benzín nafta nafta
pohon 4×4 4×4 4×4
počet válců 4 4 4
objem motoru (ccm) 1998 2191 2191
výkon (kW) 118 110 129
točivý moment (Nm) 208 380 420
akcelerace 0–100 km/h (s) 10,5/9,6 9,4/10,2 8,8/9,4
maximální rychlost (km/h) 197/187 197/194 207/204
převodovka 6M/6A 6M/6A 6M/6A
kombi. spotřeba (l/100 km) 6,6/6,6 4,7/5,5 4,7/5,5
pohotovostní hmotnost (kg) 1500/1530 1605/1615 1605/1615
objem zavazadelníku (l) 463–1620 463–1620 463–1620

Pozn.: údaje uvedené před lomítkem se vztahují k manuální převodovce (6M), údaje za lomítkem naopak k automatické (6A)

Výbava

• Zábavní a informační systém zahrnuje následující prvky:
- Kromě ovladačů na volantu CX-5 jako první Mazda disponuje rozhraním HMI (ovládajícím navigaci či zábavní systém) na středové konzole.
- Dotykový displej s úhlopříčkou 15 centimetrů umístěný ergonomicky nad středovou konzolou.
- Připojení USB a Bluetooth®, schopnost komunikace s přehrávačem iPod® (včetně přenosu informací o skladbě) a konektor AUX, to vše v základní výbavě.
• Průběžně aktualizovaný navigační systém Mazda založený na technologii společnosti TomTom®.
• Bezdrátové připojení mobilního telefonu s pomocí technologie Bluetooth®.
• Prémiový audiosystém BOSE® s devíti reproduktory, navržený speciálně pro CX-5.
• Zdokonalené řízení klimatizace:
- Jeden z nejlepších systémů chlazení a topení v daném segmentu navzdory snížené hmotnosti a menší spotřebě energie.
- Nové elektrické čerpadlo zahřívá nebo chladí kabinu, i když je motor vypnutý (například systémem i-stop).
• Komplexní parkovací asistent kombinuje senzory vpředu a vzadu (upozorňující na překážku zvukem i vizuálně na displeji) s integrovanou parkovací kamerou.
• Zatmavená zadní okna pro více soukromí.

Bezpečnost

• Protikolizní systém Smart City Brake Support automaticky zabrzdí vozidlo před hrozící srážkou v rychlosti do 30 km/h, aby snížil nebo eliminoval riziko poranění během čelního nárazu.
• Systém varování před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu upozorní řidiče na nechtěnou změnu směru.
• Systém pro hlídání mrtvého úhlu monitoruje vozy jedoucí v levém a pravém pruhu a upozorňuje na jejich blízkost řidiče.
• Funkce pro vypnutí/zapnutí dálkových světel High Beam Control automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly. Zabraňuje tím oslnění ostatních řidičů a zároveň optimalizuje využití dálkových světel, aby řidič v noci viděl co nejlépe.
• Adaptivní bi-xenonové světlomety.
• Elektrický posilovač řízení upravuje zpětnou vazbu v závislosti na jízdní situaci.
• Asistent rozjezdu do kopce Hill Launch Assist ovládá tlak v brzdové soustavě, čímž zabraňuje nechtěnému couvnutí při rozjezdu do svahu.
• K dispozici je protiblokovací systém brzd s elektronickým rozdělením brzdné síly, brzdový asistent, systém řízení jízdní stability a protiprokluzový systém.

K pasivní bezpečnosti patří:

• Velmi tuhá karoserie SKYACTIV byla navržena tak, aby dosáhla špičkových výsledků v nárazových testech.
• Vysokopevnostní ocel s pevností 1800 MPa použitá v konstrukci nárazníků se v automobilech objevuje vůbec poprvé.
• Řidič má široké zorné pole, a tím i excelentní výhled z kabiny.
• Sedadla se podílejí na ochraně cestujících (jejich konstrukce chrání krční páteř při nárazu zezadu).
• Bezpečnostní pásy jsou vybaveny omezovači tahu, aby snížily riziko poranění hrudníku.
• V základní výbavě jsou přední, boční a okenní airbagy.
• Přední nárazník, maska chladiče a kapota byly navrženy tak, aby snižovaly riziko poranění chodců.

Ceny

Na českém trhu je k dispozici čtveřice výbav – Emotion, Challenge, Attraction a Revolution. Základní benzínový model s pohonem předních kol začíná na 499 900 Kč, ale v případě SUV dává smysl pohon všech kol.

Ceny verzí s pohonem 4×4
motor 2,0 benzín 2,0 benzín 2,2 diesel (110 kW) 2,2 diesel (110 kW) 2,2 diesel (129 kw) 2,2 diesel (129 kW)
převodovka manuální automatická manuální automatická manuální automatická
cena vč. DPH (Kč) 649 900,– 699 900,– 699 900,– 749 900,– 781 900,– 831 900,–

Oficiální video