McLaren MP4-12C – nejlepší sportovní vůz současnosti?

Proč si myslíme, že tohle auto převyšuje svoji konkurenci?

MP4–12C není nejvýkonnější, nejrychlejší a pro mnohé ani nejkrásnější supersport současnosti. On možná dokonce nebude ani nejzábavnější, tak proč jej stavit na piedestal? McLaren si dal za cíl postavit vysoce moderní, efektivní a funkční sportovní vůz. A to se mu povedlo lépe než komukoli jinému. Ostatně se stavbou úžasných silničních vozů, kterých na jednu stranu bylo jen několik, mají své zkušenosti a ve formuli 1 patří k historicky nejúspěšnějším týmům. Právě zkušenosti z formule 1 se v MP4–12C odrazily více, než si vůbec dokážete představit. Řeč není jen o aplikování technologií a poznatků, ale o celkovém přístupu k věci.

Motor

Po modelech F1 s motorem BMW a SLR s motorem Mercedes-Benz použil McLaren pro MP4–12C motor vlastní konstrukce. Jedná se o dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec se suchou skříní. Objem válců činí 3,8 l, výkon 441 kW (600 k) a točivý moment 600 Nm. Maximum točivého momentu je k dispozici mezi 3000 a 7000 ot./min., díky tomu je MP4–12C v reálném světě opravdu rychlý vůz. O maximálních otáčkách motoru dosahující hodnoty 8500 ot./min. si většina přeplňovaných motorů může nechat jen zdát. Motor má velmi kompaktní rozměry, aby mohl být v šasi uložen uprostřed a pokud možno co nejníže. O přenos výkonu na zadní kola se stará 7stupňová dvojspojková převodovka Graziano. K akceleraci z 0–100 km/h stačí MP4–12C pouhé 3,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 330 km/h.


Autor: McLaren

motor V8 biturbo

Karbonová skořepina

Jasnou inspirací z formule 1 je karbonová skořepina vyznačující malou hmotností (jen 80 kg) a schopností absorbovat obrovské množství energie v případě nehody. U McLarenu ji nazývají Mono Cell a podobnou skořepinu zvolili pouze další tři výrobci – Bugatti, Pagani a Koenigsegg. Cena těchto vozů je však nejméně čtyřnásobná oproti MP4–12C! McLaren je tak jediný v tržním segmentu automobilů s cenou kolem 5 milionů korun, kdo takovou skořepinu používá. Karbonová je samozřejmě i karoserie vozu. MP4–12C díky tomu váží 1434 kilogramů.


Autor: McLaren

karbonová skořepina

Podvozková revoluce

Unikátní řešení použil McLaren v případě tlumičů. Auto má adaptivní tlumiče a vinuté pružiny, na tom není nic neobvyklého. Tlumiče jsou však navzájem hydraulicky propojené, což umožnilo vynechat klasické stabilizátory. Přední náprava nemá stabilizátor vůbec, zadní používá tzv. rameno „Z“, jak jej u McLarenu pojmenovali. Tlumiče se dokážou přizpůsobit jakémukoli povrchu, je-li silnice nekvalitní, naopak při ostré jízdě zamezují nežádoucím náklonům karoserie. Tím si McLaren ušetřil odvěké dilema automobilových výrobců, jaký kompromis tvrdosti podvozku zvolit, aby auto bylo rychlé a zároveň použitelné v běžném provozu. Nastavení podvozku zahrnuje módy Normal, Sport a Track. Majitelé MP4–12C se tak nemusí bát používat vůz každodenně. To ostatně byl i cíl výrobce.


Autor: McLaren

MP4–12C na silnici

Technologie z formule 1

Keramické brzdy se u sportovních vozů používají už nějaký ten pátek a MP4–12C není výjimkou. Za příplatek je možné jimi vůz vybavit. Zmínit jsou potřeba další dvě technologie. Ta první je přebraná z formule 1 používaná v 90. letech. Místo samosvorného diferenciálu je zde Brake Steer, který v zatáčce přibrzďuje vnitřní kola, čímž vzniká stáčivý moment kolem svislé osy pomáhající automobil natočit do zatáčky. Druhá perlička se týká způsobu řazení. Dvojspojkové převodovky umožňují rychlé řazení právě kvůli přítomnosti dvou spojek. V případě MP4–12C si může řidič jemných zatažením pádla řazení rychlost tzv. předpřipravit a dlouhým zatažením pádla pak přeřadit. Výsledkem je rychlé a hladké řazení, které přijde vhod při sportovní jízdě.


Autor: McLaren

MP4–12C na závodním okruhu

Stíhejte Hamiltona

Jedinečnost McLarenu F1, spočívající v pozici řidiče sedícího uprostřed vozu, nebude asi nikdy zopakována, přesto se pánové v McLarenu pozicí řidiče a ergonomií u MP4–12C dlouze zabývali. Řidič a spolujezdec sedí hodně blízko středu auta a to v interiéru, který neobtěžuje záplavou tlačítek. Přímo před řidičem je centrálně umístěn otáčkoměr. Provozní údaje a další hodnoty jsou zobrazovány digitálně po stranách otáčkoměru. Na dveřích jsou umístěny ovladače dvouzónové automatické klimatizace.


Autor: McLaren

pracoviště řidiče

Velmi úzká středová konzole nese pouze tlačítka módů tuhosti podvozku a rychlosti převodovky. Nad nimi je umístěn displej nesoucí název Track Data Display. Jak název napovídá, jde o praktickou hračku nápomocnou těm, kteří navštěvují okruhy a rádi pak zhodnotí své úsilí. Když McLaren představoval MP4–12C, vyvíjel systém, který majitelům dovolí porovnat data z vozu s videozáznamem z jízdy. Majitelé své výkony pak budou moci porovnat s jezdci McLarenu Hamiltonem a Buttonem. To není všechno, McLaren by dokonce rád nabídl majitelům možnost nahrát si optimální nastavení podvozku pro konkrétní závodní okruh, což je věc, se kterou žádný jiný výrobce předtím nepřišel.


Autor: McLaren

Track Data Display

Exkluzivní záležitost

V úvodu jsme mluvili o tom, že MP4–12C je vynikající vůz nejenom kvůli použitým technologiím, ale i díky přístupu samotného McLarenu. V průběhu letošního léta měli někteří britští žurnalisté výhrady k chodu pádel řazení, zvuku motoru a citlivosti řízení. McLaren okamžitě reagoval na všechny podněty a tyto úpravy provede už i na vyrobených zákaznických vozech. To jen dokládá, jak moc McLarenu záleží na tom, aby jeho zákazníci dostali to nejlepší. O exkluzivitě značky hovoří i fakt, že na celém světě má být údajně jen 35 prodejních a servisních míst. McLaren chce, aby tato střediska nabízela vynikající poprodejní a servisní služby, například tím, že každý dealer bude mít vždy všechny náhradní díly na skladě, aby čekací lhůta na opravu vozu byla minimalizována. Náš nejbližší dealer se nachází (bude nacházet) ve Vídni a Mnichově.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 6. 2012 16:26