Mercedes-Benz 240D – před 40 lety odstartoval trend silných dieselů

Model 240D 3.0 byl u Mercedesu v roce 1974 takovou malou revolucí a to jak ve výkonu, tak ve způsobu startování. Krom toho se jednalo o první pětiválcový naftový motor pohánějící osobní automobil. Žral 11 litrů na sto.

Čtyři jsou málo, šest je moc

Značka Mercedes-Benz byla jedním z průkopníků v zavádění dieselových motorů do osobních vozů a to v širokém měřítku. Výkon 65 koní byl považován za výkonový vrchol, jaký bylo možný získat ze čtyřválce u modelu 240D. Vývojáři upřeli pozornost na „větší“ motor. Logika velela použít šestiválcový motor, ale ten byl pro W115 nejen příliš dlouhý, ale také těžký. Kompromisem byl tedy pětiválec. V roce 1974 představil Mercedes nejrychlejší dieselovou wéstopatnácku označovanou jako 240D 3.0 s výkonem 80 koní. K mání byla manuální i automatická převodovka, vždy čtyřrychlostní.

Moderní startování

Pětiválec OM617 o objemu 3005 ccm sdílel s menším čtyřválcem řadu mechanických komponent. Výkon byl tedy 59 kW resp. 80 k a točivý moment 170 Nm. Na dnešní dobu směšné hodnoty, ale co teprve údaje akcelerace a maximální rychlosti. Pětiválcová 240D se rozjela na stovku za „úžasných“ 19,9 s a její maximální rychlost činila 148 km/h. S automatem to bylo o malinko pomalejší. Pro srovnání, čtyřválec 240D akceleroval za 0 na 100 km/h za zhruba 25 sekund. Průměrná spotřeba pětiválcového motoru se pohybovala kolem 11 l/100 km. Převratnou novinkou bylo startování. V té době se naftové Mercedesy startovaly pomocí táhla. Spínací skřínka sloužila ke dvěma věcem – odemknutí volantu a sepnutí elektrické sítě. S příchodem 240D 3.0 dostala spínací skřínka funkci žhavení a startování motoru. Po zhasnutí kontrolky žhavení jste zkrátka mohli nastartovat, což byl způsob, který dnes bereme jako běžnou věc.

Vozů generace W115 se vyrobilo více jak 945 000 kusů, z toho 53 690 modelu 240D 3.0.