Nissan Juke Nismo RS – dostal větší porci stylu než svalů

Nissan Juke Nismo RS vychází z osvědčeného a velmi modelu Nissan Juke Nismo. V porovnání s ním však přináší vyšší výkon, ostřejší podvozek, silnější brzdy a nabízí více výbavy, takže představuje ještě extrémnější verzi kompaktního crossoveru.

„Více než tři procenta vozů Juke prodaných v Evropě tvoří modely Juke Nismo, z čehož je patrné, že příznivci tohoto modelu žádají vyšší výkon. Přesně ten jim přináší nová verze RS, která je dalším dokladem toho, že konstruktéři divize Nismo jsou tvůrci výkonu digitální éry," uvedl Guillaume Cartier, Senior Vice President pro prodej a marketing společnosti Nissan v Evropě.

Na základě rozsáhlých celosvětových zkušeností divize Nismo v oblasti motorsportu podstoupil motor DIG-T vozu Nismo RS další vyladění, takže při objemu 1,6 litru jeho výkon vzrostl z 200 k (147 kW) na 218 k (160 kW) a točivý moment se u modelů s pohonem přední nápravymanuální převodovkou zvýšil z již tak úctyhodných 250 Nm na skvělých 280 Nm. Aby byl zajištěn spolehlivý přenos vyššího točivého momentu na silnici, disponují modely s pohonem přední nápravy u poháněných kol přidaným mechanickým samosvorným diferenciálem.

Samosvorný diferenciál není potřeba u modelů s pohonem 4×4, které jsou vybaveny systémem vektorování točivého momentu, převodovkou M-CVT a nabízejí točivý moment 250 Nm. Modely s převodovkou M-CVT mají nyní ve standardní výbavě řadicí pádla umístěná pod volantem, která ovládají manuální řazení osmi rychlostí. Vyšší výkon doplňuje vyladěný zvuk motoru, kterému systém recirkulace výfukových plynů dodává sportovnější tón.

Dalším vylepšením souvisejícím s nárůstem výkonu motoru je účelové zesílení karoserie, které ještě více zvyšuje torzní tuhost, zatímco brzdy byly vyladěny tak, aby lépe odolávaly vadnutí při pravidelné vysoké zátěži – velikost předních destiček vzrostla z 296 mm na 320 mm a zadní destičky jsou nyní vybaveny chlazením. Změny v konstrukci podvozku završilo upravené nastavení odpružení a tlumičů. Model Juke Nismo RS vyniká červenými brzdovými třmeny a diskrétně řešeným emblémem „RS" v přední i zadní části. Uvnitř se logo RS objevuje na otáčkoměru, přístrojovou kapličku pak kryje výrazný semišový kryt. Celkový dojem interiéru dotváří neobvyklá hydrografická úprava hlavice řadicí páky resp. řadicích pádel a centrální konzoly.

Volitelná výbava modelu RS obsahuje speciální sportovní sedadla Recaro, xenonové světlomety, panoramatický kamerový parkovací systém Nissan a bezpečnostní štít, který zahrnuje upozornění na opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu a detekci pohybujících se objektů. Vizuálními a zvukovými signály pomáhá bezpečnostní štít předcházet možným nehodám.

Juke Nismo RS je k dispozici ve třech barevných provedeních – perleťové bílé, metalické černéstříbrošedé. Interiér je navržen jednotně ve stylu kabiny Nismo, které vévodí černá barva. Exteriérové designové prvky vozů Nismo zahrnují červené kryty zrcátek a červený proužek, který obepíná spodní část vozu. Image dotváří světla pro denní svícení na bázi technologie LED, která jsou usazena na přídi po obou stranách spodní mřížky pro nasávání vzduchu, a výrazná 18palcové kola, která podtrhují vyzývavé vzezření vozu.

Prvky designu Nismo najdeme i uvnitř vozidla: volant, pedály, přístrojový panel, hlavice řadicí páky i čalounění dveří byly navrženy především s ohledem na výkon. Speciální sportovní sedačky Nismo se semišovým čalouněním a červeným prošíváním poskytují větší oporu a pohodlí při zatáčení.

K vyladění nového modelu Nismo RS přispívá i řada změn implementovaných napříč sérií modelů Juke. Mezi nejnápadnější vnější úpravy se řadí přepracovaná horní světla, nový design zadních světel ve tvaru bumerangu a vnější zpětná zrcátka doplněná o proužek se směrovými ukazateli s technologií LED.

Názor TopDrive

Na Juke Nismo potažmo Nismo RS je lepší nahlížet jako na atraktivnější a lépe vybavený Juke než jako na sportovní model. Jestliže si nějaký model Nissanu zaslouží rukopis Nismo, pak je to GT-R. Na něm divize Nismo dostála své pověsti.