Porsche 911 GT3 R 2015: das ist motorsport

Automobilka Porsche postavila na základech sériového modelu 911 GT3 RS zákaznický závodní vůz pro světovou sérii GT3, automobil nese označení 911 GT3 R. Při vývoji závodní 911 s výkonem více než 368 kW se konstruktéři zaměřili především na nízkou hmotnost, lepší aerodynamiku, nižší spotřebu, lepší obratnost a ještě vyšší bezpečnost, stejně jako na snížení servisních nákladů a cen náhradních dílů.

Karoserie

Od svého sériového příbuzného si 911 GT3 R vypůjčila typickou střechu se dvěma vybouleními a prodloužený rozvor, který v porovnání s předchozí generací narostl o 8,3 centimetru. Delší rozvor znamená ve srovnání s předchozí GT3 R lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy a předvídavější chování v rychlých zatáčkách. Systematickým snižováním hmotnosti karoserie, aerodynamickými prvky a modifikovaným podvozkem se v porovnání s předchozím modelem inženýrům povedlo výrazným způsobem optimalizovat těžiště vozu. 

Lehká karoserie sériového modelu 911 GT3 RS, vyznačující se propracovanou hliníkoocelovou kompozitovou konstrukcí, se ukázala jako ideální základ pro závodní automobil. Střecha, přední kapota, blatníky, dveře, boční partie, zadní část, stejně jako víko motoru, jsou vyrobeny z mimořádně lehkého uhlíkového kompozitu (karbonu). Všechna okna, a tentokrát i to čelní, jsou vyrobena z polykarbonátu.

Pohon

Porsche 911 GT3 R pohání čtyřlitrový plochý šestiválec, z velké části shodný s motorem, který se nachází za zadní nápravou vysoce výkonného produkčního modelu 911 GT3 RS. Přímé vstřikování paliva, které pracuje s tlakem až 200 barů, stejně jako variabilní časování ventilů, zajišťují mimořádnou účinnost této pohonné jednotky. Kromě toho, atmosféricky plněný motor nabízí podstatně lepší modulaci síly a širší pásmo využitelných otáček. Výkon motoru je na 310 mm široké zadní pneumatiky přenášen pomocí šestistupňové sekvenční převodovky Porsche. Stejně jako u silničních derivací modelu Porsche 911, i zde řidič řadí pohodlně pomocí páček umístěných na volantu.

Aerodynamika

Také aerodynamika 911 GT3 R čerpá z předlohy v silničním modelu. Výrazné otvory v blatnících nad podběhy předních kol zvyšují přítlak vozu na přední nápravě. Aerodynamickou vyváženost zajišťuje dva metry široké a čtyřicet centimetrů dlouhé zadní přítlačné křídlo. Od svého většího bratra, modelu 911 RSR, si GT3 R vypůjčilo koncept uprostřed umístěného chladiče. Odstraněním chladičů v bocích vozu se zlepšilo těžiště, přičemž centrálně umístěný chladič je také lépe chráněn před poškozením při soubojích.

Brzdy

Změnami prošel také brzdový systém vozu 911 GT3 R. Díky zvýšené tuhosti a citlivějšímu chování systému ABS se ještě více hodí pro náročné vytrvalostní závody. Mimořádný brzdný účinek na přední nápravě zaručují šestipístkové hliníkové závodní třmeny v kombinaci s vnitřně chlazenými a drážkovanými ocelovými kotouči o průměru 380 mm. Zadní náprava je osazena čtyřpístkovými třmeny a kotouči s průměrem 372 mm.

Bezpečnost

Při vývoji GT3 R byl vysoký důraz kladen také na bezpečnostní prvky. Objem zesílené palivové nádrže FT3 se zvýšil o 12 litrů a nyní pojme 120 litrů paliva, přičemž hrdlo nádrže je vybaveno bezpečnostním palivovým ventilem. Dveře a boční okna lze snadno odstranit a střešní únikový poklop je nyní větší. Nové skořepinové sedadlo poskytuje pilotům v případě nehody lepší ochranu.

Cena

Nové Porsche 911 GT3 R lze již nyní objednat za cenu 429 000 eur bez DPH. Majitelům budou vozy dodávány od prosince 2015.

Kompletní technické údaje Porsche 911 GT3 R (991)

Motor

• vodou chlazený plochý šestiválec (umístěný za zadní nápravou)
• objem 4000 cm3, zdvih 81,5 mm, vrtání 102 mm
• výkon: přes 369 kW (500 k), podle FIA Balance of Performance (restriktor)
• čtyřventilová technika
• přímé vstřikování paliva
• mazání se suchou skříní

Převodovka

• šestistupňová sekvenční převodovka Porsche
• mechanický diferenciál se zvýšenou svorností
• pneumatické řazení (páčkami pod volantem)

Karoserie

• odlehčená karoserie s propracovanou hliníkoocelovou kompozitovou konstrukcí
• integrovaná (svařená) ochranná klec proti převrácení podle stanov FIA, odstavec J
• odnímatelný únikový poklop ve střeše
• odlehčené díly karoserie:
dveře, víko motoru, zadní přítlačný spoiler, přední i zadní blatníky z uhlíkových kompozitů (karbonu)
skla vyrobená z polykarbonátu
odnímatelná polykarbonátová skla dveří
• bezpečnostní palivová nádrž FT3 s objemem cca 120 litrů, s bezpečnostním ventilem hrdla a v souladu se stanovami FIA
• vzduchový systém zvedání (čtyři hevery v podvozku)

Podvozek

přední zavěšení typu McPherson, nastavitelná světlá výška, nastavitelný odklon a sbíhavost kol
• náboje kol s centrální maticí
• nastavitelné stabilizátory (levý a pravý)
• elektrohydraulický posilovač řízení

zadní náprava
• víceprvkové zadní zavěšení, nastavitelná světlá výška, nastavitelný odklon a sbíhavost kol
• nastavitelné stabilizátory (levý a pravý)
• elektrohydraulický posilovač řízení

Brzdový systém

dva nezávislé brzdové okruhy pro přední a zadní nápravu; nastavitelné rozdělení brzdného účinku pro přední a zadní nápravu

přední náprava
• závodní šestipístkové jednodílné hliníkové třmeny
• vnitřně chlazené a drážkované ocelové brzdové kotouče, průměr 380 mm

zadní náprava
• závodní čtyřpístkové jednodílné hliníkové třmeny
• vnitřně chlazené a drážkované ocelové brzdové kotouče, průměr 372 mm

Kola a pneumatiky

• jednodílná kola BBS podle specifikace Porsche, vpředu rozměr 12Jx18, offset 17, pneumatiky: 300/650–18; vzadu rozměr 13Jx18, offset 37,5, pneumatiky 300/710–18

Elektronika

• řídicí jednotka COSWORTH IPS32
• závodní ABS
• kontrola trakce

Hmotnost & rozměry

• celková hmotnost: cca 1220 kg (v závislosti na předpisech)
• celková délka: 4604 mm
• rozchod kol přední nápravy: 1975 mm
• rozchod kol zadní nápravy: 2002 mm
• rozvor náprav: 2463 mm