Range Roveru je už 45 let

Pravděpodobně je to nejúspěšnější luxusní auto do terénu. A i když bereme v patrnost Géčko od Mercedesu, je to Range Rover, který si připisuje řadu technických inovací na poli off-roadů. Vlastně je to on, kdo před 45 lety položil základy luxusních SUV. Zde je menší rekapitulace.

Největším inovátorem mezi off-roady byla první generace (1970–1996), která se vyráběla dlouhých šestadvacet let. Z dnešního pohledu vypadá „luxus“ prvního Range Roveru úsměvně, ale v době svého vzniku, kdy terénní vozy byly čistě pracovními nástroji s nejnutnějším vybavením, musel Range Rover působit jako jisté zjevení. Mezi výkřiky techniky počítejme celohliníkový motor V8 a kotoučové brzdy na všech kolech, tedy prvky, které se u sportovních a závodních vozů objevily už v 50. letech, ale na terénním voze až s příchodem prvního Range Roveru. Původně dvoudveřová (resp. třídveřová) karoserie byla v roce 1981 nahrazena pětidveřovou. V roce 1986 se pod kapotu dostal i dieselový motor. V roce 1989 si Range Rover připisuje další prvenství mezi off-roady – do výbavy se dostalo ABS.

Druhá generace (1994–2001) přinesla zcela nový design a výbavu, běžnou pro luxusní automobily té doby. Kromě elektrických „hejblátek“ mohl Range druhé generace nabídnout adaptivní tlumiče a satelitní navigaci.

Z německo-britského manželství mezi BMW a Roverem vznikla třetí generace (2002–2012). Vůz s kódovým označením L322 podědil technologie sedmičkové řady BMW. Líbivý design exteriéru s tradičními prvky a neotřelé tvary interiéru měly u zákazníků velký úspěch. V kategorii luxusních SUV, která v této době vznikala a raketově rostla, se Range Rover svým stylem značně vymezil. Někteří mu právem říkali „Bentley do terénu“.

V roce 2012 představil Land Rover čtvrtou generaci. Tahle generace vyhlásila válku „nadváze“, díky kompletně hliníkovému šasi (další prvenství mezi SUV) klesla váha vozu ve srovnání s předešlou generací o 410 kg. Více k aktuální generaci zde.

Pokochejte se tvary první generace 

Srovnání všech čtyř generací