Škoda Superb 2014 – císařovy nové šaty

Škodovka se po pěti letech výroby druhé generace modelu Superb uchýlila k faceliftu. Ten by měl udržet model svěží do příchodu nové generace očekávané za dva roky. Seznamte se s omlazeným Superbem blíže, poznejte jeho motorizace, výbavy, ceny a zvažte, jestli mu dát přednost před novou Octavií.

S novou tváří v ulici září

Hlavním důvodem modernizace je sjednocení „tváře“ s modely Rapid, Octavia III a nově i Roomster. Nemůže chybět nová maska chladiče s novými znaky automobilky. Nově najdete v předních i zadních světlometech „LEDky“. Výraznějšími změnami prošel sedan, jehož světlomety byly nahrazeny novými kusy s trojúhelníkovou plochou (v duchu nové identity značky), prostor pro registrační značku se z nárazníku posunul na víko kufru. Na kombíku se udály změny především na přídi. Ještě méně změn se stalo v interiéru, ty se omezily v podstatě jen na nový volant.

Technické inovace

Změn na poli techniky se možná trochu překvapivě událo poskromnu. Pohonné agregáty zůstaly nezměněny (pokud nepočítáme drobné inovace stávajících jednotek). Zlepšení se dočkaly převodovky – u 1,6 TDI nahradilo pětistupňový manuál šestistupňové ústrojí, čtyřkolka s agregátem 2,0 TDI (103 kW/ 140 k) je nově jen s manuálním šestikvaltem (dříve jen s DSG). Naopak verze 4×4 v kombinaci s nejsilnější naftovou jednotkou 2,0 TDI (125 kW/ 170 k) je k mání pouze s šestistupňovým automatem DSG. I nadále v nabídce zůstává opulentní „prezidentská“ verze 3,6 FSI V6 (191 kW/ 260 k) u které se výrobce chlubí o 9% nižší spotřebou paliva. Tato „topverze“ je prodávána výlučně s pohonem všech kol a s šestistupňovým automatem DSG. Neméně zajímavou novinkou je start-stop systém v sériové výbavě všech Superbů.

Dostupné motorizace

Mezi benzíny lze volit ze třech čtyřválců TSI – 1,4 (92 kW / 125 k), 1,8 (118 kW /160 k) a 2,0 (147 kW /200 k), vrcholem je zmíněný šestiválec kubatury 3,6 (191 kW/ 260 k) který je posledním vývojovým stupněm legendárního motoru VR6. V dieselových jednotkách je k mání trojice čtyřválců TDI s technologií common-rail – 1,6 (77 kW / 105 k), 2,0 (103 kW / 140 k) a 2,0 (125 kW / 170 k). Startovací ceny základních verzí Superbu 1,4 TSI Active jsou celkem zajímavé – 539 900 Kč za sedan a 569 900Kč za kombi.

Výbavy a příplatky

Zmíněná výchozí výbava Active obsahuje šestici airbagů a kolenní vak pro řidiče, isofix na zadních sedadlech, šestnáctipalcové elektrony, elektricky ovládaná všechna okna a zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónovou klimatizaci Climatronic, zadní parkovací senzory, tempomat, rádio na CD/MP3 a prodloužený servisní interval. Za 15 000 Kč lze dokoupit v balíčku Active Plus bixenony, dešťový senzor, zatmavení bočních oken SunSet, vyhřívaná přední sedadla. Další zajímavou nabídkou je Sportovní paket za 6 700Kč (i pro výbavy Ambition a Elegance) obsahující pedály z ušlechtilé oceli, sportovní podvozek, tříramenný volant s koženým paketem, a spojler na zádi (jen pro sedan).

Vyšší výbava Ambition přidává sedmnáctipalcové elektrony, bixenony, nastavitelné bederní opěry v předních sedadlech a elektricky stavitelné sedadlo řidiče. Opět se nabízí za 15 000Kč paket Ambition Plus zahrnující vyhřívaná přední sedadla, SunSet, Soud System s 10 reproduktory a elektrické otevírání pátých dveří.

Bohatší specifikace Elegance je rozšířena o metalický lak, dekor dřeva v interiéru, vyhřívání zadních sedadel, elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce, bezklíčové odemykání, automatický parkovací asistent, elektrické otevírání pátých dveří a Sound Systém. I zde se nabízí paket Elegance Plus za 18 000Kč čítající kožený interiér, vyhřívané čelní sklo, stínící rola pro boční a zadní skla a SunSet.

Špičková výbava Laurin&Klement vás v sérii zahrne osmnáctipalcovými koly, vyhřívaným čelním sklem, elektricky ovládaným sedadlem spolujezdce ze zadních sedadel a tkanými koberci.

Pokud vám tyto prvky nedostačují, lze připlatit například za boční airbagy vzadu (7 200Kč), elektrické střešní okno se solárními články (26 500Kč), panoramatickou střechu (32 500Kč), paket pro špatné cesty (6 200Kč), nezávislé přídavné topení (23 800Kč), navigaci Amundsen s TV tunerem (46 400Kč) nebo prodlouženou záruku na 120 000km (12 500Kč).

Bezpečnost

Z testů Euro NCAP (2008) vyšel Superb se ctí s pětihvězdičkovým hodnocením, bez problémů přečkal i boční náraz a náraz do sloupu. Za ochranu dětí obdržel čtyři hvězdičky a za chodce hvězdičky dvě.

Konkurence z vlastních řad

Trochu paradoxně se Superb dostává do nezáviděníhodné situace, a to že musí čelit povedené Octavii 3. generace. Ta vzhledem k tomu, že je již postavena na nové koncernové platformě MQB nabízí řadu modernějších technologií i širší možnost individualizace pomocí výbav. A protože nová Octavia mezigeneračně dosti povyrostla, dostává se Superbu na dostřel. Na délku má Superb 4833 mm, Octavia 4659 mm. U šířky je to nejcitelnější 1817 vs 1814 mm a u rozvoru je rozdíl 2761 vs 2686 mm ve prospěch Superbu.


Autor: Škoda Auto

sedan a kombi

V Čechách podstatným objemem ložného prostoru poráží Superb Octavii jen o 23 litrů – 633 vs 610 litrů (pro modely Combi). Cenové rozdíly mezi modely porovnejme na modelovém příkladu Superb Combi 1,6 TDI (77 kW / 105 k) Ambition a Octavia Combi 1,6 TDI (77 kW / 105 k) Ambition. Základní cena Superbu v této verzi je 689 900Kč, Octavie 514 900Kč. Po delším pohledu do ceníku zjistíte trochu rozdílnou strategii výbav obou modelů. U Octavie je prvků více, ale za většinu se tvrdě připlácí. V Superbu dostanete v základu více a už základní výbava Active není žádný chudý příbuzný. Optikou kupujícího může ve prospěch Octavie rozhodnout srovnatelný prostor pro posádku za nižší základní cenu a svěžejší design netrpící kompromisy faceliftu. Pokud jde o reálné prodeje je Octavia tradičně tahounem značky, když se jich za rok 2012 prodalo 406 360 kusů. Že Superb hraje v pozici značky podstatnou roli, dokazuje 106 847 kusů prodaných v roce 2012 (třetí nejprodávanější model Škody po Octavii a Fabii).

Názor TopDrive

Omlazovací kůru Superbu lze hodnotit kladně, nyní lépe zapadá do nového „looku“ značky dle šéfdesignéra Kabaně. Původní sedan Superb druhé generace působil neforemně, nové zadní svítilny jeho vzhled posunuly dále. V místě pro nohy pasažérů zadních sedadel je dále na úrovni luxusních limuzín, i když co do šířky kabiny má drobné slabiny. Zdá se, že i faceliftovaný Superb bude na západních trzích úspěšně lákat zákazníky kupující VW Passat.