TEST Aston Martin V8 Vantage Roadster

Tento Angličan nám jasně ukázal, že velké atmosférické motory mají nenahraditelný charakter. Výkon a zvuk vidlicového osmiválce jsme si vychutnávali s větrem ve vlasech. Čím umí překvapit a potěšit tento Aston Martin?

Při setkání s Aston Martinem se mi potvrdilo hned několik věcí. Za prvé – design, ačkoli je V8 Vantage na světě již nějaký ten pátek, vypadá stále fantasticky. Obzvlášť bílá barva dá vyniknout jeho křivkám. Za druhé – velký atmosférický osmiválec vám výkon nenaservíruje na stříbrném podnose, musíte si jej trochu zasloužit. Za třetí – dvoumístný roadster asi nikdy nevyjde z módy.

Jaký je uvnitř

Vantage útočí na vaše smysly i v interiéru, kde vás čekají kůží čalouněná sedadla, středový tunel a palubní deska. V kapličce přístrojů se vyjímají ukazatele zasazené do broušeného hliníku. Ručička otáčkoměru se pohybuje proti směru hodinových ručiček. Je tak zajímavé pozorovat, jak s rostoucí rychlostí a otáčkami motoru „letí“ ručičky obou ukazatelů proti sobě. Elektrické ovládání sedadel není situováno pod sedadly či na dveře, nýbrž na boky středového tunelu. Podobné detaily prozrazují, že přístup britských, italských a německých inženýrů je zcela odlišný. 

1000 Kč za založení účtu

Tisícovka, která leží doslova na zemi. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát kartou a tisícovka je vaše. To mě zajímá.

Ovládání radia a navigace se dá označit jakkoliv, jen ne jako intuitivní. Aston Martin má ještě jednu zvláštnost , a tou je ovládání automatizované převodovky na palubní desce. Na to si však velice rychle zvyknete. Přepravní záležitosti spadají do kompetence drobného prostoru za sedadly (vhodné na bundu či úzkou dámskou kabelku) a pak zavazadelníku o objemu 144 litrů. Není to mnoho, ale mohu vás ubezpečit, že při projektování kufru bylo myšleno na rozměry golfového bagu.

Jaký je pod kapotou

Vpředu a zároveň co nejblíže středu vozu je uložený atmosférický vidlicový osmiválec se čtyřventilovou technikou a mazáním se suchou vanou. Motor je ručně skládán v Kolíně nad Rýnem a ne v Británii, jak by se někdo mohl domnívat. Z objemu válců 4,7 litru se podařilo dostat 425 plnokrevníků, což je slušného stádo koní i pro kočár vážící 1710 kilogramů. Točivý moment 470 Nm putuje na zadní kola skrze samosvorný diferenciál. Příval síly můžete dirigovat buď manuální převodovkou nebo automatizovaným manuálem Sportshift. Automatické a automatizované převodovky ušly za posledních pár let pěkný kus cesty. 

V zájmu rychlosti a komfortu řazení přibylo více stupňů a mnohdy i další spojka. Svoji roli hraje rovněž úspora paliva. To však není případ převodovky Sportshift. V automatickém režimu je změna jednotlivých stupňů citelná, pod „plynem“ je znát i drobné kopnutí. Město sice nepatří mezi oblíbené destinace Sportshiftu, ale převodovka si tam nakonec vedla lépe, než jsem čekal. Tahle skříň tedy není nejhladší, na druhou stranu vás nezahlcuje desítkami režimů. Na výběr máte ze dvou – automat nebo manuál prostřednictvím pádel pod volantem. Tlačítku Comfort, umístěnému na palubní desce hned vedle zpátečky, přisuzuji spíše dekorační funkci.

Jaký je v akci

Usedám za volant a už samotné nastartování motoru mi vykouzlí úsměv na tváři. Než se tak ale stalo, musel jsem zasunout Emotion Control Unit (čti: klíč) do palubní desky a tam jej zmáčknout. Na displeji mezi budíky se objevilo uvítání v podobě slov POWER BEAUTY SOUL. Že je vůz „Beauty“ si myslím nejen já, ale i lidé na ulicích. Je nejvyšší čas prověřit, jak moc je „Power“. Vyrážím na automat s vytaženým plátnem nad hlavou. Střecha se zdá být tichá, ale jestli něco budete vnímat, pak to rozhodně nebude aerodynamický hluk. Vedle současných přeplňovaných motorů, je atmosféra Aston Martinu příjemným osvěžením. Velký objem je zárukou síly v celém spektru otáček, a když ručička otáčkoměru protne hranici 5 000 ot./min., máte k dispozici maximum točivého momentu. Od této chvíle začíná auto jet tak, jak očekáváte, že pojede. V rozmezí 5ti a 7,5 tisíci otáček motor ze sebe vydává to nejlepší.

Překvapilo mě, jak dlouhý je chod plynového pedálu. Několikrát jsem očekával, že se pedál už konečně musí dotknout podlahy a ta stále nepřicházela. Řidič má tak šanci citlivě dávkovat plyn a dosytnosti si vychutnávat široké spektrum otáček s gradujícím přívalem výkonu. Málem bych zapomněl dodat, že valnou část testu jsem jezdil se staženou střechou (za 18 sekund je dole) a na manuální režim. V rychlosti cca 140 km/h už začíná do auta pomalinku foukat i přesto, že je nainstalován větrný deflektor. Řazení pádly je správně živočišné, osobně bych však uvítal, kdyby pádla nebyla ukotvena na sloupku řízení, nýbrž na volantu, protože řadit je občas potřeba i při výjezdu ze zatáček. S natočeným volantem ale na pádla nedosáhnete. Díky dostatečné zásobě točivého momentu jsem si mezi mnoha zatáčkami vystačil se třetím či čtvrtým rychlostním stupněm.

Vášeň krotí čtyřpístkové brzdy s průměrem kotoučů 355 a 330 milimetrů. Odezva brzd je dobrá, na závodní styl jízdy by to však dlouho nestačilo. Tím se pomalu dostávám k tomu, že Roadsteru vyhovuje tempo tak na 90% jeho schopností. Roadster je pochopitelně těžší než Coupé a má měkčeji naladěný podvozek. Ten se s kvalitou našich silnici umí vypořádat vcelku slušně, auto působí pevným dojmem. Odezva řízení ale není kdovíjak silná.

Jaký je závěr

Při testu mi V8 Vantage poodhalil svoji „Soul“ (duši). Je to krásný vůz pro krásné letní dny. Tento model bude vyhovovat všem, kteří si chtějí užít jízdu s větrem ve vlasech, ale nechtějí za každou cenu závodit. Nastavení vozu je odpovídající pro svižné a zároveň ladné tempo. Pokud chcete divočinu, pak se poohlédněte jinde. Samostatnou kapitolou je motor. Tohle auto je z velké části o motoru, který mu dává charakter. Děkuji Aston Martinu, že zatím nepřešel na přeplňování svých agregátů (nepočítám-li výjimky typu Vantage 550 z poloviny 90. let). Jestli ten den někdy nastane, pak zapálím hřbitovní svíčku jako vzpomínku na atmosférické osmi- a dvanáctiválce, které dnes pohání vozy značky Aston Martin.

Technické údaje
palivo benzín akcelerace 0–100 km/h (s) 4,9
počet válců 8 maximální rychlost (km/h) 290
objem motoru (ccm) 4735 převodovka 6A
výkon (kW) 313 kombi. spotřeba (l/100 km) 13,9
točivý moment (Nm) 470 pohotovostní hmotnost (kg) 1710

Jak se dostat k V8 Vantage Roadster

Model V8 Vantage Roadster si můžete koupit, ceny nových vozů začínají na hranici 3 milionů korun. Nebo si jej můžete půjčit v autopůjčovně snů DREAM-CARS.

Podobné články:

Napsat komentář

Neomezené volání a porce dat za 327 Kč

Neplatíte zbytečně moc za svůj mobil? Podívejte se, jak mít neomezené volání a slušnou porci dat za bezkonkurenčních 327 korun.