TEST: Audi Q7 3,0 TDI quattro S line

Pravdivost sloganu „suverénní v každé situaci“ jsme se rozhodli vyzkoušet v sedmimístné verzi s motorem o výkonu 200 kW. Zajímalo nás, jak se lehčí karoserie a nově řešený podvozek s řízením všech kol odrazily na jízdních vlastnostech.

Až si půjdete koupit novu Q7, a vy půjdete, protože první generace má na krku už devět křížků, bude se vás prodejce Audi snažit ohromit technologiemi, kterými je novinka doslova prošpikovaná. Popravdě, je o čem mluvit, přeci jen od roku 2006 se toho na automobilové scéně hodně změnilo. Druhá generace Audi Q7 zohledňuje všechny trendy současného vývoje – menší hmotnost, menší spotřeba paliva, méně emisí a také ansámbl asistenčních systémů, jejichž inteligence předčí inteligenci mnoha řidičů. Jenže když se podíváte na auta od BMW, Mercedesu, Porsche, Volva či Land Roveru, zjistíte, že na vavřínech nikdo neusnul. Segment prémiových SUV je snad nejvíce konkurenčním segmentem na automobilovém trhu.

První dojem

Přitažlivosti bílé Q7 s paketem S line, dieselem o výkonu 200 kW a vzduchovým podvozkem je snadné podlehnout. Přičtěte panoramatickou střechu, čtyřzónovou klimatizaci, audiosystém BOSE a jste lapeni. Alespoň někteří z vás. Stačí vám ke štěstí vynikající sedadla, držáky na kelímky s kávou, funkcemi nabitý infotainment a adaptivní tempomat, se kterým doplachtíte do Pařížské i do Paříže? Pokud ano, pak nemusíte číst dál.

Fullsize

Horizontální architektura palubní desky je v přímém kontrastu s předchůdkyní. V ergonomii a kvalitě použitých materiálů udělalo Audi zase malý krůček vpřed. Přímo před řidičem se v kapličce přístrojů zabydlel Audi Virtual Cockpit – displej s tradičními ukazateli rychlosti a otáček motoru a dále celou řadou informací z palubního počítače, infotainmentu a navigace. Po pravé ruce, u voliče automatické převodovky, je MMI all-in-touch, tedy touchpad jehož prostřednictvím lze ovládat řadu funkcí. Pro přehlednost nechybí tlačítka rychlé volby.

Přestože designéři ušili novému modelu kabátek o několik čísel kratší, vnitřní prostor je větší zásluhou delšího rozvoru. Na takový Range Rover to sice nestačí, ale nedostatkem místa by v Q7 neměl trpět žádný pasažér. Testovaný vůz byl navíc v sedmimístné verzi. Z rovné podlahy v zavazadlovém prostoru se zmáčknutím příslušných tlačítek vyklopila dvě sedadla. I na cestující třetí řady sedadel se myslelo s držákem nápojů a výdechy ventilace. S nastupováním, resp. vystupováním je to už podstatně horší, ale to se týká všech sedmimístných SUV, stejně jako fakt, že se velký zavazadelník smrskne na kufr fiátku 500. Je tedy na vás, zda se rozhodnete mít v danou chvíli „kamion“ nebo „autobus“. Obojí zároveň ale mít nemůžete.

TDI – správná volba

Hybatelem veškerého dění, alespoň v rozmezí 1500–3000 ot./min, je 600 Nm točivého momentu. S přihlédnutím na velikost, hmotnost a v neposlední řadě také na prestiž vozidla se verze s výkonem 200 kW (272 k) jeví jako ta nejrozumnější. Výkonu je tak akorát. Na závodění jsou tady jiná auta s jinými motory, ale když přijde na věc, např. při předjíždění, třílitrový diesel nezklame. Sametová převodovka Tiptronic si s motorem rozumí natolik, že jsem manuálního řazení pomocí pádel pod volantem využil jen zřídka.

S opravdu lehkou nohou na plynu jsem mimo město dosáhl na velmi pěkných 6,9 l/100 km. V opačném případě na 12 l/100 km. Ve městě se mi podařilo dosáhnout na 7,3 litru, ale to se povede málokdy, spíše počítejte s osmi litry a něco málo k tomu. Dlouhodobý průměr kombinované spotřeby činil 8,4 l/100 km. Jedince, které trápí osud naší planety, mohu ujistit, že díky modernímu vstřikování paliva, všemožným filtrům, katalyzátorům a AdBlue vypustí motor Audi na kilometru méně emisí než průměrný cyklista.

Podvozek a jeho možnosti

Bezpečné a jisté překonání nepříznivých podmínek zajišťuje stálý pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a selektivním řízením točivého momentu pro jednotlivá kola. Nově je u Q7 pětiprvkové zavěšení na obou nápravách, a zejména pak řízení všech kol, tedy i zadní nápravy (za příplatek).

Jak funguje řízení všech kol

Vzduchové odpružení nabízela už minulá generace, a tak novinka své majitele nepřekvapí položkami „allroad“ a „lift/offroad“ v menu Audi Drive Select, kde jsou dále režimy efficiency, comfort, auto, dynamic a individual. Měnit se dá tedy nejen tuhost, ale i světlá výška podvozku.

Nejnižší a zároveň nejtvrdší je pochopitelně režim „dynamic“. Vůz se při rychlé jízdě nehoupá jako parník na Vltavě, drží zvolenou stopu a řidiči poskytuje největší jistotu. A pochopitelně i výkon, neboť režim ovlivňuje také pohonné ústrojí. Naopak „comfort“ přijde vhod ve městě nebo na opravdu rozbité cestě. V tomto režimu je řízení nejméně citlivé, ale nápravu lze zjednat v režimu „individual“, kde se dá každá položka (motor, převodovka, řízení, podvozek) nastavit zvlášť. Nejvíce využívaný bude režim „auto“, který se umí do jisté míry přizpůsobit daným podmínkám. Majitelé audin z posledních let vědí, o čem je řeč…

Jízda

Všichni víme, že tenhle typ automobilů nejčastěji jezdí po silnici. Jakýkoliv výlet mimo asfalt je spíše zpestření. Přizvednutí podvozku (allroad) by mělo být dostatečné pro všechna místa, kam budete mít odvahu se vydat s autem za dva miliony, které má silniční obutí (konkrétně Pirelli Scorpion Verde 285/45 R20). V záloze je ještě nejvyšší poloha podvozku (lift/offroad), to se pak z kabiny Q7 díváte na terén pěkně z patra. Avšak v této poloze se mi podvozek zdál celkem tvrdý, jak se ukázalo na jedné vymleté lesní cestě. Proces nafukování a vyfukování vzduchových měchů je záležitostí několika málo sekund.

Na asfaltu se umí vůz blýsknout. Q7 je jistá při rychlé jízdě, agilní při manévrování díky řízení všech kol, ale vlastnost, kterou doceníte nejvíce, je komfort. Ten je skutečně na vysoké úrovni.

Chování auta a zpětnou vazbu jsem se rozhodl vyzkoušet i v jiné, řekněme méně standardní situaci. Jízdu smykem většina lidí nevyhledává a s eSUVečkem už vůbec ne. Protože nevím o žádné zasněžené pláni uprostřed léta, vzal jsem za vděk travnatou plochu, navíc krátce po dešti. Po úplném vypnutí ESP jsem si mohl plnými doušky vychutnávat přetáčivost. 

Ano, čtěte správně, i dvě tuny s pohonem všech kol se dají vyprovokovat k jízdě přetáčivým smykem a co je hlavní – vůz je i v této situaci dobře ovladatelný. Protože je takový způsob jízdy v rozporu s veřejným pořádkem a dobrými mravy, nemohu vám jej doporučit. Pokud přesto neodoláte tomuto pokušení, najděte si dostatečně velkou plochu.

Co potěšilo

  • jízdní vlastnosti
  • výkon a spotřeba paliva
  • snaha výrobce odlehčit karoserii a další komponenty (dosáhlo se úspory až 325 kg, dle verze)
  • infotainment
  • elektricky ovládané tažné zařízení
  • viditelnost od Matrix LED světlometů
  • možnost spustit zadní nápravu pro snadnější nakládaní věcí do kufru (touto funkcí disponovala už první generace Q7 se vzduchovým podvozkem)
  • vypínatelné ESP
  • ovládání zadních lampiček vnitřního osvětlení z místa řidiče
  • audiosystém BOSE
  • když se rozsvítí kontrolka rezervy paliva, navigace automaticky nabídne trasu k nejbližší čerpací stanici

Co nepotěšilo

  • absence automatického dovírání dveří na testovaném voze (za příplatek)
  • hotový poplach, když při nastartovaném motoru otevře řidič dveře bez ohledu na to, že je převodovka v režimu Parking a je aktivována parkovací brzda (neduh všech současných Audi)

Závěr

Nové Audi Q7 má hodně předností a snad žádné nedostatky. Otázka nezní, zda dělá všechno lépe než předchůdkyně, ale zda je lepší než konkurence. Jinými slovy, proč si ze všech SUV na trhu vybrat právě Q7. Kvůli silnému motoru, 8stupňové převodovce, chytrému pohonu všech kol, armádě asistenčních systémů, luxusní výbavě či sedmimístné verzi? Vždyť to samé najdeme i u jiných výrobců. Tím se dostávám na samý úvod testu – rozhodovat se budete podle osobních preferencí ve vztahu ke značce, designu vozu a vlastních pocitů. A kdo si vybere Audi, ten chybu rozhodně neudělá. 

Novou Q7 bych zařadil mezi BMW X5 a Range Rover. Bavorák je přeci jen maličko více orientovaný na řidiče, ale na druhou stranu není tak pohodlný jako Audi. Naopak Range Rover nabídne více pohodlí a prostoru, avšak vykazuje podstatně menší řidičské nadšení. Sedmimístnou verzi lze doporučit spíše velkým rodinám než firmám, protože děti se na třetí řadu sedadel budou dostávat s rozhodně větším nadšením než dospělí lidé.

Technické údaje
verze 3.0 TDI quattro (7 míst)  palivo nafta
pohon 4×4 převodovka 8A
počet válců 6 objem motoru (ccm) 2967
výkon (kW) 200 točivý moment (Nm) 600
akcelerace 0–100 km/h (s) 6,5 maximální rychlost (km/h) 234
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 objem palivové nádrže (l) 75
pohotovostní hmotnost (kg) 2135 objem zavazadl. prostoru (l) 770

Cena

Základní cena Audi Q7 3,0 TDI (200 kW) činí 1 699 900 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 2 553 600 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Česká republika.

Zda je (krása) Audi Q7 suverénní i v této situaci, už necháme na posouzení každého čtenáře.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 9. 2015 11:08