TEST: BMW 435i cabrio

Vzhledem k blížícímu se létu je nejvyšší čas se podívat po něčem rychlém a bláznivě romantickém. Bez střechy, pochopitelně. Kabriolet BMW 435i s pevnou skládací střechou rádi využijete i na podzim a někteří dokonce po celý rok.

S každým ročním obdobím měníme oblečení a obuv. Proč taky ale nevyměnit automobil? Právě nyní nastává vhodná doba na uložení SUV do garáže. Přichází čas kabrioletů. A že je z čeho vybírat, současný trh nabízí nespočet možností – chcete něco čistě dvoumístného nebo raději 2+2, má mít kabriolet plechovou nebo plátěnou střechu, dáváte přednost benzínu či dieselu?

V dnešním testu odpovím zájemcům o „praktičtější“ kabriolet, tedy čtyřmístný vůz s pevnou skládací střechou. Do redakční garáže zavítala novinka – BMW 4 cabrio, konkrétně ve verzi 435i s M-paketem a automatickou převodovkou.

Ti, kdo touží po šestiválcovém motoru, nemají v současné nabídce řady 4 jinou možnost než právě vrcholnou verzi 435i s přeplňovaným třílitrem o výkonu 225 kW/306 k. Čtyři-tři-pětka má poháněná výhradně zadní kola (uvidíme, jestli se v budoucnu objeví v nabídce čtyřkolka). V základu je 6stupňová manuální převodovka, připlácet lze za 8stupňový automat, který lze rozšířit o sportovní variantu s pádly řazení pod volantem.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Contents

Když dva dělají totéž, není to totéž

Vloni na podzim jsem testoval 428i xDrive coupé o kterém jsem prohlásil, že je značně univerzální. Jednak díky prostornosti a také kvůli pohonu všech kol. K motoru jsem tehdy neměl výhrad (šlo o přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec 180 kW/245 k, 350 Nm). Tento motor se nabízí i pro cabrio, ale bude mu stačit? Po pár kilometrech s 435i docházím k názoru, že pravděpodobně ne. Na jednu stranu, s kabrioletem asi nebudete chtít řezat zatáčky, na druhou stranu je kabriolet o cca 300 kilogramů těžší než zmíněné coupé, vybavené navíc pohonem všech kol. Z tohoto důvodu si nemyslím, že by těch 306 koní ve verzi 435i bylo zbytečným rozmarem. Další důvod hovořící ve prospěch šestiválce je jeho zvuk, i když je dost utlumený. Po stažení střechy, což zabere zhruba dvacet sekund, jsem byl zvuku motoru o něco blíž. Tento třílitr by uměl hlasitěji zazpívat, ale cítím snahu výrobce utlumit zvuk na rozumnou mez, aby nerušil posádku na dlouhých cestách.

Nahoře bez

Cestování se čtyřkou cabrio považuji za příjemně strávený čas. Na palubě jsou všechna potřebná „rozmazlovátka“ jako automatická klimatizace, navigace Professional, systém iDrive (nově s touchpadem), elektricky ovládaná sportovní sedadla a audiosystém Harman Kardon. Je-li střecha nahoře, pak je cestovní komfort shodný s coupé. Dojde-li na stahování oken, pak u cabria můžete stáhnout všechna čtyři okna. Cestovat tak ale nelze, anebo jen opravdu velmi pomalu, například při posunování se po městě. 

Naopak, při stažené střeše je nutné mít okna vytažená. V ideálním případě by bylo dobré mít ještě namontovaný větrný deflektor za zády. Ten však v testovaném voze chyběl. Jeho nasazením sice znemožníte někomu sedět na zadních sedadlech, ale komfort při cestování se staženou střechou je rázem mnohonásobně větší (vyzkoušeno v několika kabrioletech). Jízda bez deflektoru je snesitelná do rychlosti cca 120–130 km/h. Teploty kolem 15 stupňů Celsia jsou možná ideální na procházky v parku, ale na jízdu v autě bez střechy už méně. Zapínám topení, dále výhřev sedačky a nakonec tahám eso z rukávu – ofukování krku teplým vzduchem (vzduchový límec). V parném létě to nevyužijete, ale při jarních teplotách budete za tuhle vychytávku rádi. Opravdu to funguje.

Ve dvou se to lépe táhne

Ačkoli mluvíme o čtyřmístném automobilu s relativně dostatečným prostorem vzadu, lepší bude cestovat vždy ve dvou. U většiny sporťáků a kabrioletů s oblibou říkám, že jejich zadní sedadla nejlépe poslouží jako druhý zavazadelník. U čtyřky cabrio má slova platí dvojnásob. Je-li střecha nahoře, pak má kufr objem 370 litrů. V opačném případě se zavazadelník smrkne na „plochých“ 220 l. Je zde sice praktická funkce nadzvednutí střechy, abyste pod ní mohli uložit nějaké zavazadlo (např. peněženku či tenčí dámskou kabelku), ale ve výsledku to na velikosti kufru nic nemění. Předpokládám však, že kabriolety se nekupují za účelem přepravování sekaček a pytlů cementu na chalupu.

Rychle, ale jemně

Přestože do plic řadového šestiválce vhání kyslík turbodmychadlo, reakce na plynový pedál a následný zátah jsou plně srovnatelné s atmosférickým motorem. Na 400 Nm se rychle zvyká, obzvlášť když jsou k dispozici už od nízkých otáček. Automatická převodovka řadí tak jemně, že v automatickém režimu sotva postřehnete přeřazení. Jednotlivé kvalty mění s takovou jemností a pohotovostí, že manuální řazení si ušetříte až na opravdu sportovní jízdu. Pádla řazení se dnes nabízí už v kdejakém dieselu, ale jen se silným benzínovým motorem si tento způsob řazení opravdu užijete.

S jízdními režimy je spjat nejen motor, ale i příplatkový adaptivní podvozek a řízení. ECO PRO jsem využíval nejméně, protože v autě této kategorie mi nepřijde důstojné si nechat omezovat funkčnost klimatizace v zájmu ušetření kapky paliva na sto kilometrů. COMFORT je výchozí režim po nastartování vozidla a stejně jako v ostatních vozech BMW, tak i v kabrioletu jej budete používat velmi často. Důvod? Podvozek, který je schopen odfiltrovat většinu nerovností na našich silnicích. Kvůli každému prudšímu sešlápnutí plynového pedálu není hned nutné přepínat do SPORTu, ale pokud toužíte po svižné jízdě, pak přepněte. Reakce na plyn je výrazně ostřejší, ale hlavně – ztuhne řízení a ztvrdnou tlumiče. Rázem od automobilu cítíte mnohonásobně větší zpětnou vazbu.

Musím zmínit i vliv střechy na jízdní vlastnosti. Mohlo by se zdát, že když je střecha dole, pak má vůz níže položené těžiště, jenže je třeba si uvědomit, kde je střecha uložena. V kufru za zadní nápravou, takže až na samém konci auta. Při klidné jízdě to není poznat, ale začnete-li zatápět vozu v zatáčkách, pak kilogramy složené v kufru pocítíte. Naopak s nataženou střechou se vůz chová neutrálně a vyváženě. Prvek, který funguje vždy a dá se na něj spolehnout, jsou brzdy. Protože nejsou jedovaté, tak se dobře dávkují, což oceníte ve městě i na vaší oblíbené okresce.

Spotřeba paliva

Když obdivuji motor, měl bych pochválit inženýry BMW za snahu, kterou věnují snižování spotřeby pohonných hmot. Při klidné jízdě umí šestiválec překvapit, ale při sportovní jízdě nezapře své stádo koní, které musí „nakrmit“.

V městském provozu uvádí výrobce spotřebu 11 l, což by odpovídalo. Když jsem se snažil a nebylo ucpané město, dostal jsem se na pěkných 9,3 l. Nedovedu si ale představit, jak a kde bych musel jezdit, abych dosáhl na slibovaných 5,7 l mimo město. S opravdu lehkou nohou na plynu jsem skončil na 7,7 l, což je i tak chvályhodná hodnota. Pak mě nepřekvapuje, že udávané kombinované spotřeby, shodou okolností také 7,7 l/100 km, jsem nedosáhl. S přihlédnutím k faktu, že verzi 435i si nikdo nekoupí, aby se dobrovolně stal brzdou provozu, se reálná kombinovaná spotřeba pohybuje v rozmezí 12–15 l/100 km. V případě, že chcete poznat, co 435i skutečně umí, pak počítejte se spotřebou kolem 20 litrů.

Závěr

BMW 4 cabrio se ukázalo jako skvělý společník, jak pro každodenní dojíždění, tak pro víkendové cestování. Uveze čtyři cestující, ale ve dvou to bude vždy příjemnější, už jen kvůli omezenému zavazadlovému prostoru, do kterého se skládá střecha. Právě plechová střecha činí vůz celoročně použitelným. Kabriolet ve vrcholné verzi 435i, navíc s atraktivním M paketem (131 898,–) a M adaptivním podvozkem (18 954,–), nabízí výborné řidičské zážitky, avšak ryzí sportovec to není. Vedle skvělého motoru chválím vynikající převodovku fungující bezchybně v automatickém i manuálním režimu (sportovní automatická převodovka 62 738,–). O podvozku a brzdách mohu mluvit jen pozitivně. 

Řízení bych uvítal přesnější a výfuk malinko hlasitější, nicméně většina zákazníků s tím problém mít nebude. Sedadla řidiče a spolujezdce se širokou škálou nastavení jsou tradičně výborná. Větrný límec (10 686,–) si okamžitě oblíbíte a větrný deflektor (9620,–) berte jako povinnou výbavu kabrioletu. Radost mně udělal ukazatel teploty motorového oleje a adaptivní LED světlomety jsou v noci k nezaplacení (doslova, protože BMW si za ně účtuje 50 726,–). V otázce výběru motoru představuje verze 435i tu nejlepší volbu. Ne, že byste využívali potenciál třílitrového šestiválce vždy naplno, ale s přihlédnutím ke značné hmotnosti vozidla a touze se „dobře“ svézt, se verze 435i jeví jako ta nejlepší možná.

Technické údaje
palivo benzín akcelerace 0–100 km/h (s) 5,5
náhon zadní maximální rychlost (km/h) 250
počet válců 6 převodovka 8A
objem motoru (ccm) 2979 kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 7,7
výkon (kW) 225 pohotovostní hmotnost (kg) 1825
točivý moment (Nm) 400 objem zavazadl. prostoru (l) 370/220

Cena

Základní cena BMW 435i cabrio činí 1 458 600 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 910 780 Kč vč. DPH. Akční cena vozu u společnosti Renocar, které touto cestou děkujeme za zapůjčení, činí 1 719 702 Kč.

Podobné články:

1 komentář u „TEST: BMW 435i cabrio“

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.