TEST: BMW Alpina B6 Biturbo Coupé Edition 50

Revírem této Alpiny jsou dálnice a bulváry s luxusními obchody. Jak ale toto luxusní gran turismo obstojí na české okresce? Odpověď jsme hledali v exkluzivním provedení Edition 50.

Řadový šestiválec s turbodmychadlem. Výkon neuvěřitelných 330 koňských sil. Zelený metalický lak. Vyrobeno pouhých 30 kusů. Takhle si Alpina představovala něco extra počátkem osmdesátých let, když vytvořila model B7 S Turbo Coupé postavený na základech šestkové řady E24. 


Autor: Alpina

B7S Turbo

V loňském roce oslavil tento malosériový výrobce 50 let od svého založení a k této příležitosti vyrobil omezenou sérii modelů B5 a B6 Edition 50. Místo šesti válců jich je osm, k jednomu turbodmychadlu přibylo ještě jedno a manuální převodovku nahradila automatická. Kabátek je jako vždy elegantní se špetkou dravosti, zato koní je pod kapotou dvojnásobek.

Zdrcující akcelerace, na dálnici jako ryba ve vodě

A když tomuhle stádu dáte prostor se naplno projevit, tak se zkroutí nejen vaše mimické svaly, ale i samotný časoprostor. Pružné zrychlení je těžko popsatelné a rychlost absurdní. Zážitek z jízdy je okořeněn patřičnou zvukovou kulisou, kterou produkuje výfukový systém Akrapovič nebo audiosystém Bang & Olufsen. Záleží čemu dáte přednost, já osobně bych se přimluvil za ještě hlasitější výfuk, ale respektuji přání výrobce nabídnout vůz se kterým je příjemné cestovat na dlouhé vzdálenosti. Nutno podotknout, že v této disciplíně Alpina B6 Biturbo exceluje. Na dálnici je tento vůz jako doma a je pouze na řidiči zda se chce poměřovat s vozy Porsche, Ferrari a dalšími. Pravdou je, že luxusní utlumená kabina dává zapomenout na skutečnou rychlost a točivý moment umazává nejen vzorek zadních pneumatik, ale i vzpomínky na atmosférické agregáty.

Výkon supersportu, řízení á la GT

Alpinu jsem prohnal také na okresních silničkách, což není její přirozené prostředí. Z podvozku jsem cítil příjemnou dávku tuhosti, řízení nepostrádá přesnost, velké coupé umí být i překvapivě obratné, ale hmotnost dvě tuny nelze zamaskovat žádnou elektronikou. Protože reakce na sešlápnutí plynového pedálu je návyková, člověk snadno podlehne touze po dravé sportovní jízdě. A i když je na zádní nápravě samosvorný diferenciál Drexler a zpoza těch nádherných dvacetipalcových kol ční obrovské brzdy, Alpina neumí nabídnout jízdní zážitek jako supersport. Na nerovnostech doceníte komfort, který je díky absenci pneumatik run-flat lepší než nabízí BMW řady 6. Naopak oproti němu jsem postrádal pádla řazení, které Alpina, pro mě z neznámého důvodu, nahrazuje svým způsobem řazení malými tlačítky na volantu. 

Závěr

Zákazníkům, kteří se chtějí odlišit a netouží po M6, mohu Alpinu B6 Biturbo vřele doporučit. Tak uhlazený a zároveň rychlý vůz budou jen stěží jinde hledat. Na limitovanou sérii Edition 50 musí však zapomenout, neboť byla okamžitě vyprodána.

Technické údaje
model B6 Biturbo Edition 50 palivo benzín
náhon zadní převodovka 8A
počet válců 8 objem motoru (ccm) 4395
výkon (kW) 441 točivý moment (Nm) 800
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,2 maximální rychlost (km/h) 330
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 9,4 pohotovostní hmotnost (kg) 1945

Cena

Již není v prodeji.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti invelt.