TEST BMW X3 xDrive 20d

Aktuální model X3 s naftovým dvoulitrem považujeme za referenční produkt v kategorii SUV střední velikosti. Tentokrát nás nezajímalo pouze to, jak bavorák jezdí, ale i kolik toho uveze. Maminky s dětmi a podnikatelé by měli zbystřit.

Jak nejlépe porovnáte starou a novou generaci stejného modelu? Nejlépe tak, že z jednoho auta přesednete rovnou do druhého. Pojem „stará“ je pro X3 (E83) trochu zavádějící, neboť se vyráběla v letech 2004 – 2010, ale vedle nové (F25) prostě zestárla, i když – jak v čem. Nejvíce patrné je to v designu exteriéru a interiéru, na displeji navigace a celkově na infotainmentu. Když odhlédnu od větších rozměrů F25 (+28 mm na šířku, +79 mm na délku, +70 l v kufru), tak praktičnost starší sestry byla na vynikající úrovni. Přihrádky, síťky, kolejnicový systém v kufru, úchytná oka atd. Generaci E83 nelze upřít ani fakt, že byla průkopníkem ve svém segmentu (prémiových SUV střední velikosti) a pomohla tak vyšlapat cestičku F25, která má dnes konkurenci v podobě Audi Q5 a Mercedesu GLK

Stará X3 byla rovněž prvním BMW, které přineslo pohon všech kol xDrive, tedy stálou čtyřkolku využívající elektronicky řízenou vícelamelovou spojku. Od té doby prošel xDrive modernizací, ale základní filozofie zůstala stejná – za běžných podmínek směřuje více točivého momentu na zadní nápravu a v případě nutnosti je síla posílána na tu nápravu, kde je nejvíce potřeba. Nakouknete-li X3 do občanky, zjistíte, že se nikdy nevyráběla v Německu. E83ku vyráběla rakouská Magna-Steyr, F25 je naopak z USA, z Jižní Karolíny, kde se vyrábí po boku X5 a X6.

Technika X3 (F25)

Pětidveřová a pětimístná karoserie X3 s délkou 4648 milimetrů (rozvorem 2810 milimetrů) stojí na podvozku s dvojitými lichoběžníky vpředu a multi-linkem (víceprvková náprava) vzadu. Na obou nápravách jsou klasické stabilizátory a vinuté pružiny. Tlumiče lze mít klasické, sportovní či elektronicky nastavitelné (Dynamic Damping Control). Převodovka je v základu 6stupňová manuální, příplatkový automat má stupňů 8, jak je dnes u BMW zvykem. Automat lze dále rozšířit o řazení s pádly pod volantem. 

S výjimkou nejslabší verze 18d mají všechny ostatní verze stálý pohon všech kol s variabilním přenosem točivého momentu (xDrive). Testovaný vůz poháněl dieselový čtyřválec 2,0 l s technologií Common Rail a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. V rámci EfficientDynamics je vůz standardně vybaven systémem Auto Start/Stop a rekuperací kinetické energie dobíjející akumulátor.

Technické údaje
verze xDrive 20d akcelerace 0–100 km/h (s) 8,5
palivo nafta maximální rychlost (km/h) 210
pohon 4×4 převodovka 8A
počet válců 4 kombi. spotřeba (l/100 km) 5,6
objem motoru (ccm) 1995 kapacita nádrže (l) 67
výkon (kW) 135 objem zavazadl. prostoru (l) 550
točivý moment (Nm) 380 pohotovostní hmotnost (kg) 1800

Interiér a zavazadlový prostor

V nové X3 jsem neseděl poprvé, ale i tak jsem si opět uvědomil ten rozdíl oproti předchůdkyni. Zkrátka, v té nové je více útulno. Opít rohlíkem jsem se nenechal, je zde pár detailů, které na rozdíl od X3 mají větší modely X5 a X6. Řeč je o zasunovacích držácích kelímků či výklopné podlaze v kufru. X3 nemá ani jedno. Kvality auta to sice nijak nesnižuje, jen je vidět, kde se (hloupě) šetřilo. Ergonomie, materiály a celkově atmosféra na palubě X3 jsou více než příjemné. Chválím do ruky dobře padnoucí volant a příplatková sportovní sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou. Tohle BMW umí. Po chvilkové éře páček tempomatů na sloupku řízení se Mnichov vrátil k ovládání tempomatu na volantu. Kvituji to s povděkem, protože chci vidět, co mačkám namísto slepého lovení kdesi pod volantem. 

V loketní opěrce je místo na peněženku, brýle či iPod (AUX zástrčka) nebo zde může být dok pro mobilní telefon. Před řadicí pákou jsou zmíněné držáky nápojů. Do kapes ve dveřích se vejde jedenapůllitrová láhev na stojáka a spousta dalšího harampádí. Automatická klimatizace je součástí základní výbavy, navigace nikoliv. Testovaná X3 měla navigační systém Professional, který je intuitivní na ovládání a příjemně se podle něj jezdí. Celkově je ovládání infotainmentu skrze iDrive pohodlné. Tak dlouho jej u BMW zdokonalovali, až jej dotáhli do fáze, kdy je řidiči skutečně k užitku. Mám-li zhodnotit větší rozměry současného modelu, pak je třeba přiznat, že oproti předchůdkyni je zde skutečně více místa a to jak vpředu, tak vzadu. 

Zavazadlový prostor je se svými 550 litry objemnější než konkurence se čtyřmi kruhy a hvězdou na kapotě. Zadní sedadla se dají sklápět v poměru 40:20:40. S kufrem jsem si tentokrát vyhrál, ostatně fotky vám prozradí víc.

Jízda

Spotřeba

Pro test jsem schválně vybral verzi 20d, protože ta bude v našich zeměpisných šířkách tou nejprodávanější. Stačí 135 kW (184 k) a 380 Nm na 1 800 kilogramů živé váhy? Ano, stačí. Výkon a hospodárnost tohoto dvoulitru jsem si pochvaloval už při testu 320d. V modelu X3 má motor stejné parametry, ale musí se vypořádat s větší zátěží, takže spotřeba paliva je o něco vyšší. K udávané kombinované spotřebě 5,6 l/100 km jsem se nepřiblížil. Z pohádek jsem už vyrostl, ale na dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h se po několika desítkách kilometrů ukázalo, že průměrná spotřeba se v tomto tempu pohybuje mezi 5,6 a 6 litry paliva. V kombinovaném provozu je to o 1,5 až 2 litry více. Záleží na svižnosti jízdy. Průměrná hodnota v testu činila cca 8,7 litru a to jsem se necoural. Na takhle velké auto slušná spotřeba, nemyslíte?

Čtěte: TEST BMW 320d

Výkon

Těch 184 koní je pro každodenní dojíždění více než dostačující. X3 jde pěkně za plynem, maximum točivého momentu vám servíruje mezi 1750 a 2750 ot./min., tedy v hojně využívaném spektru otáček. A protože si budete podvědomě hlídat spotřebu, nějaké zbytečné vytáčení motoru vás ani nenapadne. Když se už ale rozhodnete provětrat X3 faldy, nezklame vás. V režimu SPORT či ve sportovním módu automatické převodovky je motor citelně živější. Je to automatická převodovka, která přispívá nejen k pohodlí při řízení, ale i k nižší spotřebě paliva. Pro X3 se hodí lépe než manuál. Otázkou je, jak si motor poradí s plně naloženým autem, ale neviděl bych to tragicky. Pokud 2/3 svého času jezdíte s prázdným či poloprázdným autem, pak vám 20d bude bohatě stačit.

Na silnici i mimo ni

Osmnáctipalcové hliníkové disky bych viděl jako ideální kompromis mezi vzhledem a jízdním komfortem. Stavitelné tlumiče jsou nutností. X3 nemá režim COMFORT jako další BMW, ale NORMAL a SPORT (a ještě SPORT+). Ten první je ideální na všechno – do města, mimo něj i na dálnici. Režim SPORT přijde vhod, když pospícháte nebo když se chcete trochu svižněji svézt. V menu iDrive si můžete vybrat, zda-li má být „sport“ jen podvozek, motor nebo obojí zároveň. Auto jako mávnutím kouzelného proutku ožije a ztuhne, aby mohlo ukázat, co v něm je. Odezva řízení, brzd a motoru je taková, jakou byste od BMW očekávali. 

Xtrojky opouští bránu továrny na silničních runflatových pneumatikách, protože nikdo nepředpokládá, že by se s nimi jezdilo do terénu. Já vyměnil asfaltovou silnici za rozblácenou lesní cestičku spíše ze zvědavosti. X3 dělala jakoby nic a jela tam, kam jsem chtěl, ale přítomnost silničních pneu srážela moji odvahu zkusit víc. Myslím, že i přes silniční zaměření vozu by X3 na lepších pneumatikách mnohé překvapila svými schopnostmi mimo zpevněný povrch. Limitem by tak byla jen světlá výška a poměrně nízko uložený koncový tlumič výfuku.

Mohlo by vás zajímat: TEST BMW M550d xDrive – nejrychlejší diesel na trhu

Závěr

BMW X3 je samo o sobě velmi dobré auto. Je pěkné, velké tak akorát a má jízdní vlastnosti, které jsou bližší osobnímu automobilu než SUV. Přesto se s ním cestou na chalupu či hory neztratíte. Jak moc fajn vaše X3 bude, zaleží na tom, jak si ji vybavíte. K motoru 20d není automatická převodovka nutností, ale já bych vám ji doporučil (57 975 Kč). Parkovací senzory (19 675 Kč) jsou u takového auta na místě, ještě lepší je to s couvací kamerou (10 600 Kč). Dát za navigaci bezmála 60 tisíc vám může být proti srsti, ale pokud se pro ni rozhodnete, budete nakonec rádi. 

Od bixenonových světlometů (19 400 Kč) je opravdu lépe vidět než od klasických halogenů. Dynamic Damping Control (27 725 Kč) mít prostě musíte. Bez sportovních sedadel řidiče a spolujezdce (15 875 Kč) se někteří obejdou, ale absence výhřevu sedadel (9 325 Kč) byste v zimě určitě litovali. Hands-free s rozhraním Bluetooth včetně USB portu za 5300 Kč by v tomto autě už mohlo být součástí standardní výbavy, podobně jako tempomat (12 350 Kč). Seznam příplatkových prvků vč. praktického příslušenství je poměrně dlouhý, tak se nechte rozmazlovat.

Hodí se BMW X3 pro podnikatele? Jak je to s financováním, slevami a výhodami při koupi? Více se dočtete na serveru Podnikatel.cz.

Cena

BMW X3 xDrive 20d stojí v základu 1 040 000 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 1 436 400 Kč vč. 20% DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2014 20:37