TEST: BMW X6 M50d

Popírá zaběhnuté pořádky, nezná slovo skromnost a vysmívá se všem autům s dieselovým motorem. Na okresce ztrestá hothatch a lidem se líbí. Tedy většině lidí ano.

Déjá vu

Minulé léto se mi pod kůži dostal bílý sedan M550d xDrive. Byl jsem fascinován jeho rychlostí a schopnostmi. Dnes stojím před černou X6 M50d a po zkušenosti z loňska tak trochu tuším, co mě čeká.

Model X6 M50d má stejný motor jako M550d xDrive, tedy vznětový řadový šestiválec 3,0 l přeplňovaný trojicí turbodmychadel. Síla 280 kW (381 k) a 740 Nm je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím systému xDrive8stupňové automatické převodovky. Technika je tedy stejná, ale oproti řadě 5 je X6ka o cca 300 kilogramů těžší a uvnitř sedíte o půl metru výš, řidičský zážitek bude tedy odlišný. Alespoň by měl být.

Černo-černá perla

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Černá prý zeštíhluje, ale na faktu, že je X6 „kus“ auta, to nic nemění. Vůz působí majestátně a dynamicky. Verze M50d je charakteristická absencí mlhovek v předním nárazníku, 20“ grafitovými koly, oválnými černě lakovanými koncovkami výfuků a šedými zpětnými zrcátky. Testovaný automobil neměl jen černý kabát, ale i podšívku. O příplatkových komfortních sedadlech s nekonečnými možnostmi nastavení se dá hovořit jen v superlativech.

Samozřejmostí není ani 3místné zadní sedadlo, X6 je v základní výbavě striktně čtyřmístná. Palubní systém iDrive, couvací kameru s funkcí TopView a navigační systém Professional důvěrně znám a tak mě na palubě překvapil víceméně jen tlustý věnec volantu. Odkládacích prostor je zde tolik, že každý rodinný výlet lze obohatit o hru na schovávanou. Ta největší „přihrádka“ se skrývá pod podlahou zavazadlového prostoru.

TIP: BMW X6 – víme, proč ho zákazníci milují (recenze)

Cestování časoprostorem

X6ka, ať už si o jejím smyslu myslíte cokoliv, je typické BMW – auto, které se dobře řídí. Ve verzi M50d hraje hlavní roli motor. Už během cesty pro rohlíky klidným tempem cítíte tu skrytou sílu. Hluboké bručení namísto obvyklého dieselového klapání dává tušit, že pod kapotou je jiný motor než ten, který se běžně dává do zahradních traktůrků. Za 381 koní a 740 newtonmetrů by se nemusel stydět kdejaký nákladní automobil. Naopak o kultivovanosti běhu motoru a vysokých otáčkách M50d si může většina ostatních dieselů na trhu jen zdát.

Při jízdě X6 M50d poslušně toleruje klidné tempo, ale cítím, jak se motor těší na okamžik, až budu chtít pospíchat. Stále mám zařazeno „D“ a i tak pobídnout vůz plynovým pedálem je jako pobídnout koně botou s ostruhy, jen s tím rozdílem, že tady je celé stádo koní. To, co X6 předvede, když dám řadicí páku do polohy „S“ (Sport) a využiji pádel manuálního řazení, se jen stěží popisuje. Ručičky rychloměru a otáčkoměru začnou běžet dostihy, těla cestujících jsou tlačena do pohodlných sedadel a já řadím jeden rychlostní stupeň za druhým. Mám jich k dispozici osm.

Zátah je citelný až do maximální rychlosti. Nenucenost s jakou vůz jede a klid, který přitom panuje, je pěkný a zrádný zároveň, protože zatímco si budete myslet, že jedete „cestovní“ rychlostí, váš řidičský průkaz se bude třást strachy o svou budoucnost. Těch odhadovaných 140 km/h je ve skutečnosti 200 km/h. Stabilita X6ky je vynikající a to i při opravdu vysokých rychlostech. V rozletu vám brání buď zdravý rozum, nebo okolní provoz, nikoli profil dálnice. Zatáčky či stoupání pojídá X6 M50d jako jednohubky.

Postrach hothatchů

X6ku jsem provětral i po okresních silničkách, abych zjistil, jak si stojí mimo své „přirozené“ teritorium (dálnice). Poskytovanou důvěru jsem se rozhodl pořádně využít. Tempo, jaké jsem nasadil, by odpovídalo spíše sportovnímu hatchbacku, rozhodně ne esúvéčku. Přestože X6 nemá hmotnost Caterhamu, řízení Lotusu a brzdy Porsche, splynout se s ní dá do té míry, že cítíte ty drobné signály, kterými vás vůz informuje o tom, co se děje. Tohle většina vozů kategorie SUV neumí. Bylo by kacířské mluvit o sportovní jízdě, nicméně můžete jet rychle a mít z toho dobrý pocit. Pokud je pod koly hladký asfalt, pak je přilnavost pneumatik a chování podvozku vynikající. Vůz měl sice adaptivní stabilizátory, ale i ty mohou být na české silnice někdy „krátké“.

Palivový příděl

Oblíbenou trasu o délce 60 kilometrů zahrnující dálnici, město, okresky a obce jsem projel jako vždy třikrát po sobě, pokaždé jiným tempem. Po vyloženě úsporné jízdě ukázal palubní počítač spotřebu 7,5 l/100 km. Normálním předpisovým tempem jsem docílil spotřeby 9,3 l/100 km. Nakonec jsem jel „svižným“ tempem (…) s manuálním ražením ve sportovním režimu. Představte si, když se stavidla přehrady otevřou naplno. Zhruba stejným tempem odtékala nafta z nádrže do motoru. Výsledkem byla spotřeba 22,1 l/100 km. A já nebyl překvapen, tedy byl, ale jinak než čekáte. Model X6 M50d je nejen schopen takřka stejné dynamiky jako M550d xDrive, on jezdí i se stejnou spotřebou! V průměru se dá jezdit za 11 až 12 litrů.

Závěr

BMW X6 M50d je o motoru, ve všem ostatním je to X6ka tak, jak ji známe. Tato verze umí polykat kilometry v příjemném i vražedném tempu bez ohledu na to, jestli se nacházíte na dálnici nebo jinde. Čím kvalitnější povrch silnice, tím lepší chování a komfort vozu. Do pětimístné kabiny se opravdu naskládá pět dospělých (vyzkoušeno), ale ve čtyřech to bude pochopitelně lepší.

Přikládáte-li praktičnosti opravdu velký význam, pak zvolte sestřičku – model X5. I ten můžete mít ve verzi M50d. Pokud by někdo pochyboval o smyslu X6, nechť se skloní před „odborným“ komentářem jednoho asi pětiletého klučiny, který na čerpací stanici okomentoval X6 slovy, cituji: „Ty brďo, dobrý, do toho se vejde víc, jak do našeho (Octavia).“

Chcete se o modelu X6 dozvědět více? Čtěte: BMW X6 – víme, proč ho zákazníci milují

Technické údaje
palivo nafta akcelerace 0–100 km/h (s) 5,3
náhon 4×4 maximální rychlost (km/h) 250
počet válců 6 převodovka 8A
objem motoru (ccm) 2993 kombi. spotřeba (l/100 km) 7,7
výkon (kW) 280 objem zavazadl. prostoru (l) 570–1450
točivý moment (Nm) 740 pohotovostní hmotnost (kg) 2285

Cena

BMW X6 M50d stojí v základu 2 222 500 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 2 539 975 Kč vč. DPH.

Poděkování patří BMW Česká republika za zapůjčení vozu, dále panu Němečkovi a slečnám za fotografie, které najdete v naší druhé galerii.

Podobné články:

15 komentářů u „TEST: BMW X6 M50d“

  1. Kdo to fotil? Slečny jsou v pohodě, ale samotné auto? To byl nějaký amatér, takovou fušeřinu jsem dlouho neviděl…..článek ok, ale dokážou ho zabít fotky.

    Odpovědět
  2. Stale som nepochopil pre koho je tato obluda vlastne urcena. Kazdy rozumny, kto chce na ceste sportovat si kupi nieco ine, ten kto chce v aute nieco stahovat si kupi nieco ine, ten kto chce pohodlie si kupi nieco ine.

    Je to ako ked Dezo potrebuje slnecne bryle a namiesto toho si kupi zvaracsku kuklu, ucel to splni, ale zaroven to ma vcelku dost negativ.

    Btw, tie holky vytunene photoshopom takisto nic moc, teda..

    Odpovědět
    • X6ku si nekupují lidé, proto, aby v ní převáželi ledničky a pračky. Stejně jako si ji nekupují lidé, kteří tahají dřevo a stavební materiál. BMW X6 prodává jeho design, tohle auto si koupí člověk z důvodu, že se mu prostě líbí. A ta troška praktičnosti je příjemným bonusem. Na cestování ve 2 či 4 lidech je to výborné auto.

      Odpovědět
    • To chápat nemusíš, ale pravidla pro diskutující bys chápat měl, jsou celkem srozumitelná.

      Příspěvky nesmí obsahovat:
      Vulgární či hrubé výrazy.
      Urážlivé výroky na adresu druhé osoby či skupiny osob.
      atd. atd.

      Odpovědět
  3. To samé auto jsem měl v rámci novinářské cesty „Bavorákem do Bavorska“…sice mi rozdíl pádla-nepádla nepřišel tak markantní, ale nastavení Sport umí i takovou těžkou bestii nádherně rozhýbat v horských serpentinách – o dálnici nemluvě, jelikož i ve 250km/h jede jako po kolejích. Jedinou výhradu mám k pneu typu Runflat…na sportovní jízdu fakt nejsou a bylo to znát:-( Jinak s M50d je X6 zajímavé auto pro někoho, kdo má rád netuctový styl a nezáleží mu na penězích a servisních nákladech (jak řekl kamarád, kdo chce opičku, musí mít i na banán)…výhodou je, že oproti sedanům s tužším podvozkem se s tímto autem dá jezdit i po Praze a českých silnicích bez toho, aby z člověka vytřáslo duši. Jediný problém může být parkování na menším prostoru a v jedné myčce mi bylo řečeno, že zadní pneu 315 se jim nevejdou na pás :-))

    Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.