TEST: Hummer H2

Vzali jsme legendu mezi off roady do jejího přirozeného prostředí – terénu. Zajímá vás, jak si H2 poradila se sněhem a blátem? Nazujte si gumovky, vyrážíme!

Dnešní test je jiný než ty ostatní, protože místo novinky či aktuálního modelu testujeme vůz, který se již nevyrábí. Vozidla Hummer potkal stejný osud jako dinosaury s tím rozdílem, že je nezabila změna klimatu, ale bankrot automobilky GM a obrovský pokles poptávky v roce 2009. Amerika, země velkých a nehospodárných automobilů, se k Hummeru otočila zády. Ve výrobě údajně zůstal jen původní model – armádní Humvee, který odebírá armáda Spojených států. Byl to právě on, ze kterého vznikla jeho civilní verze H1 následovaná „luxusnější“ H2 a posléze H3.

Luxus?

Vyhoupnout se do kabiny si žádá trochu švihu, protože sedadla jsou dobrý metr nad zemí. Je potřeba si na rovinu přiznat, že H2 není žádné luxusní vozidlo. Ve srovnání s H1 či Land Roverem Defenderem ano, ale tím výčet končí. Přes kožená elektricky ovládaná sedadla s výhřevem, klimatizaci, radio s reproduktory Bose a tempomat působí kabina dosti stroze a účelně. Vše je masivní, jednoduché a plasty nejsou měkčené. Výhled z vozu skrze malá okna nepřipomíná žádný jiný vůz. Při pohledu zvenčí na boky automobilu nelze přehlédnout nízkou siluetu střechy. Praktickým detailem je kompas a teploměr ve vnitřním zpětném zrcátku. Spolujezdci přijde vhod masivní madlo na palubní desce, zejména při jízdě v terénu.

Tři tuny v pohybu

Už po prvních metrech jízdy cítíte, že sedíte za volantem něčeho opravdu velkého. Ve velkých SUV tento pocit po pár kilometrech opadne, v Hummeru nikoli. Je třeba mít neustále na paměti rozměry a pohotovostní hmotnost 3 tuny, zejména pak při předjíždění a při brzdění. Na akceleraci si zkrátka musíte chvilku počkat. Hummer se neotočí a nezastaví na fleku.

Model H2 pohání šestilitrový GM Vortec V8 s dvouventilovou technikou. První série H2 měla výkon 242 kW (329 k), druhá série (od roku 2008) měla motor 6,2 l s výkonem 289 kW (393 k). Já sedím v té první, která je vybavena 4stupňovým automatem. Dlouhé zpřevodování je znát zejména na silnici, kde při akceleraci potřebujete dostat motor do otáček. Ideální cestovní tempo je kolem 100 kilometrů v hodině. Ve městě se rozměry tohoto drobečka projeví nejvíce. Při parkování sice nemusíte mít praxi v kamionové dopravě, ale přesto není H2 auto do města.

Hurá do bláta

Po jízdě v městských a mimoměstských silnicích zastavujeme kvůli focení na zasněženém paloučku u lesa. Poté, co Hummer zapózoval na několika snímcích, jak orá toto místo, se vrátil zpět na asfalt. To byla jen taková malá rozcvička před prověrkou ve skutečném terénu.

Ta přichází v podobě off roadového polygonu s prudkými nájezdy, hrboly, brodem a dalšími milými překážkami. Na tomto místě dostane bytelná konstrukce příležitost se projevit v nejlepším světle. H2 má nezávislé zavěšení vpředu s dvojitými příčnými rameny a tuhou zadní nápravu. Pohon všech kol je stálý, ale řidič může přepínačem měnit poměr rozdělení sil mezi nápravy. Standardní rozdělení sil je 40:60 předek/zadek, volitelné je 50:50. Dále je zde uzávěrka zadního diferenciálu a redukce použitelná do rychlosti 15 km/h. Slušná výbavička za cestou na konec světa.

Na polygonu nás čeká trocha sněhu a uježděný hliněný povrch. Hummer si vede dobře a velký točivý moment uvede vozidlo zpět do pohybu, i když zastavíte v prudkém kopci. Po hodině ježdění se podmínky zásluhou teploty 4°C mění. Hliněný povrch se změnil v bláto s vyježděnými kolejemi. Přestože je terén mnohem náročnější, vystačíme si bez redukcí a uzávěrek. Off roadové pneumatiky odvádí svoji práci tak, že pak vnější kliky dveří nelze uchopit za suché místo. Volba obutí je zásadní pro úspěch v podmínkách, jako jsou tyto. Všechny mechanické a elektronické „vychytávky“ jsou bonusem navíc. Auto s díky vracíme v blátivém zábalu.

Technické údaje
počet válců 8
objem motoru (ccm) 5967
výkon (kW) 242
točivý moment (Nm) 495
akcelerace 0–100 km/h (s) za dlouho
maximální rychlost (km/h) 147
kombi. spotřeba (l/100 km) 20

Vůz jako nástroj

Je jednoduché odsoudit Hummer H2 za jeho spotřebu paliva, rozměry a těžkopádné reakce. Tím hůře, že se pro mnohé stal nástrojem na posilování vlastního ega. Nechápu majitele, kteří toto vozidlo obdaří obrovskými chromovanými koly a nízkoprofilovými pneumatikami. To je naprosté nepochopení filozofie Hummeru.

Těm, kteří využijí jeho schopnosti v práci nebo při zábavě jako jsou expediční výlety, bude sloužit dobře. Ostatně, proto je tu ta masivní konstrukce, dostatečně silný, ale jednoduchý motor, který nerozhodí rozdílná kvalita benzínu a interiér, do kterého se nemusíte bát vstoupit s nohama od bláta. Hummer patří do terénu!

Za zapůjčení vozu a využití polygonu děkujeme společnosti Max Cars.

Video z polygonu

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 2. 2012 16:52