TEST: Lexus NX 200t AWD – poprvé s turbem

Značku Lexus vnímá většina lidí jako výrobce, který se výrazně orientuje na hybridní pohon. My jsme ale dali přednost přeplňovanému zážehovému motoru s výkonem 238 koní. Pohon všech kol a luxusní výbava nechyběly.

Lexus NX rozhodně nepřehlédnete. Svalnaté proporce s ostře řezanými linkami poutají pozornost na silnici i na parkovišti. Nový crossover NX vyplňuje mezeru pod větším modelem RX a vstupuje tak na trh vozů SUV střední velikosti, kde dominují vozy Audi Q5, BMW X3 a Mercedes-Benz GLK.

Lexus nikdy pro své modely nenabízel kdovíjak širokou paletu motorů a nové NX není výjimkou. Nabízí se dvě verze – hybridní 300h a „klasická“ 200t. V obou případech si můžete vybrat náhon předních nebo všech kol. Diesel se nenabízí, jeho místo se snaží suplovat zmíněný hybrid s atmosférickým čtyřválcem 2,5 l spojený s dvojicí elektromotorů. Mě však zajímal dvoulitr s turbodmychadlem, první přeplňovaný agregát pod kapotou Lexusu.

Turbo motor?

V kombinovaném provozu je udávaná spotřeba paliva 8,1 l/100 km, což je o celé 3 litry víc, než slibuje Lexus v případě hybridu. V praxi se však ukázalo, že průměrná spotřeba se pohybuje mezi 9 a 10 litry. Vzhledem k velikosti a typu automobilu to ale beru jako akceptovatelnou hodnotu. Automobilka dostála své pověsti – výrobce neslyšitelných motorů, alespoň v nízkých otáčkách o motoru vůbec nevím. Naopak v horním otáčkovém spektru se zpoza kapoty ozývá mdlé hučení. 

Za zmínku stojí průběh výkonu. Kdybych nevěděl, že má motor turbodmychadlo, asi bych si myslel, že je atmosférický. Těch necelých 240 koňských sil a 350 Nm zatahují za otěže pozvolna a bez jakýchkoliv „turbo dramat“. Průběh výkonu je tedy lineární, ale celkově je dynamika spíše průměrná.

Klidné pracovní tempo vyznává i 6stupňová automatická převodovka. Nevadí to, když nespěcháte. V opačném případě by nebyla na škodu větší akceschopnost. Možnost manuálního řazení (na páce) tu sice je, ale vzhledem k obrácenému způsobu řazení nelze mluvit o uspokojení.

Zpětná vazba – pozitivní

Od spojení SUV a Bridgestone Dueler H/L 225/60/18 jsem neměl velká řidičská očekávání, Lexus NX však příjemně překvapil. Spojení mezi volantem a předními koly existuje, není sice kdovíjak silné, ale lepší malé než žádné. V nastavení pasivních tlumičů zvolil výrobce zlatou střední cestu mezi komfortem a jistotou v zatáčkách. Možná by té jistotě bylo ještě více, nebýt těch vysokoprofilových cestovních pneumatik. Na druhou stranu právě tohle zvolené obutí vydrží dlouhý kilometrový nájezd a přispívá ke komfortu, protože se nejedná o run-flat pneumatiky, jak je dnes zvykem. Drobnou nevýhodou v tomto směru je pak menší zavazadelník kvůli rezervě.

Lexus NX se nejlépe cítí na dálnici, ale kvalitu odvedené práce podvozkových inženýrů odhalí až zakroucené okresní silničky. Na jízdních vlastnostech se pozitivně podepisuje i lehký motor na přední nápravě. Dokud jedete „na půl plynu“, vše funguje báječně, nedostatky – pomalá převodovka, slabší brzdy, limity pneumatik se projeví v momentu, když začnete vůz ždímat. Dojmy z jízdy jsou však lepší než například u Range Rover Evoque.

Vítr vane od Toyoty

Kožený interiér v kombinaci barev slonovinová a černá vypadá naprosto luxusně. Tvar masky chladiče se promítl i do středu palubní desky. Pochválit musím jednoznačně sedadla. V letních dnech přišla vhod ventilace sedadel, která je navíc velmi tichá. Pozici za volantem jsem našel ihned. Grafika sedmipalcového displeje nenadchne, ale ani neurazí. Ovládání skrze Touch pad je otázkou zvyku. 

Příplatkový audiosystém Mark Levinson hraje krásně čistě, i když se přiznám, že jsem od něho očekával větší grády. V kabině NX je několik milých drobností – ve středové konzole je zrcátko (neptejte se mě proč), v loketní opěrce se nachází bezdrátová indukční nabíječka pro chytré telefony a lampičku na stropě rozsvítíte pouhým letmým dotykem. Při pohledu na řadu tlačítek vás nutně musí napadnout, že palubní systém je nevyužitý. Ovládání head-up displeje a audia by mohlo být součástí infotainmentu.

Kvalitní dílenské zpracování nevybočuje ze standardů Lexusu, dojem však trochu kazí dvě věci – ze spousty tlačítek „cítíte“ spíše Toyotu než Lexus a pak je tu až přílišná pestrost materiálů – plastů a kůží.

Závěr

Lexus NX je alternativou k německé konkurenci. Nabízí prostornou kabinu a zavazadlový prostor, který dle slov výrobce pojme až 4 golfové bagy. Lexus NX má svůj styl a šarm. Jízdní vlastnosti jsou takovým koktejlem německé trojky – model NX má cosi z neutrálnosti Audi, komfortu Mercedesu a řidičského přístupu BMW. 

Bojovat s benzínovým motorem na evropském trhu, kde hrají prim diesely, je od Lexusu odvážný krok. Ten, kdo odhodí předsudky, zjistí, že samotný motor nabízí příznivý poměr výkonu a spotřeby. NX 200t AWD tak svou kabinou, komfortem a jízdním projevem splňuje požadavky kladené na vozy SUV.

Ačkoli model NX nepůsobí zženštile, něco mi říká, že právě u žen-řidiček by mohl zabodovat nejvíce.

Co potěšilo

  • protažené dveře přes práh – při nastupování si neumažete nohavice kalhot
  • absence systému Start/Stop
  • couvací kamera a panoramatické zobrazení okolí vozu
  • ventilovaná sedadla a pozice za volantem
  • pocit z jízdy, za předpokladu, že nechcete závodit 
  • polohovatelná opěrka zadních sedadel
  • přední LED světlomety

Co nepotěšilo

  • tlačítka z Toyoty
  • klíč od luxusního vozu by neměl svým zpracováním připomínat dálkové ovládání od garáže
  • manuální režim převodovky
Technické údaje
verze NX 200t AWD palivo benzín
náhon 4×4 převodovka 6A
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1998
výkon (kW) 175 točivý moment (Nm) 350
akcelerace 0–100 km/h (s) 7,1 maximální rychlost (km/h) 200
kombi. spotřeba paliva (l/100km) 8,1 objem palivové nádrže (l) 60
objem zavazdl. prostoru (l) 500 pohotovostní hmotnost (kg) 2350

Cena

Základní cena vozu Lexus NX 200t FWD s výbavou Comfort činí 1 079 000 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu NX 200t AWD Premium činí 1 539 000 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Louwman Motor Praha.