TEST: Peugeot 508 SW GT 2,2 HDi

Boj o náročného zákazníka se ve střední třídě rozhořel naplno. I my jsme byli nároční a tak jsme si v nabídce Peugeotu vybrali to nejlepší – kombík 508 ve vrcholné výbavě GT. Tento model prošel letos modernizací a tak nás zajímalo, jak si stojí.

Koncem léta jsem testoval Peugeot 308 SW s nejsilnějším dieselem a luxusní výbavou, abych přesvědčil nejprve sebe a následně i vás, že luxus začíná v nižší střední. 

Dnes sedím v modelu 508, který v polovině letošního roku prošel modernizací – faceliftem, chcete-li. Testovaný vůz byl ve vrcholné výbavě GT a shodou okolností také v karosářské verzi kombi (SW).

Tři kroky vpřed, jeden vzad

Po usednutí za volant s nebem nad hlavou (panoramatická střecha) jsem si uvědomil, že pětsetosmička eswé je opravdu velké auto. Hliníkový dekor, chromované rámečky, hodnotné plasty, lesklé černé detaily, dotykový displej … na tom všem vidíte, jaký posun udělal Peugeot a vůbec tahle kategorie aut od dob modelu 406 a jemu podobných.

V posledních letech mizí z palubních desek analogové ukazatele, aby udělaly prostor svým digitálním nástupcům. Těžko říct, zdali jsou designéři modelu 508 vyznavači tradic nebo to byl jen chvilkový záchvěv lásky k ciferníkům a ručičkám, ale v kapličce přístrojů pětsetosmičky je hned pětice „budíků“. Dávám „Like“ a jednomu obzvlášť – ukazateli teploty oleje.

Ticho po pěšině

Jestli si u Peugeotu dali opravdu na něčem záležet, pak na odhlučnění motoru. Ten totiž v kabině není téměř slyšet. O nějakých vibracích nemůže být rovněž řeč. Že je to snaha utajit před posádkou rachající diesel? Nikoliv. Čtyřválcové HáDéIčko si krásné ševelí i když odklopím kapotu.

Zájemci o nejsilnější dieselový agregát, tedy 2,2 HDi s výkonem 150 kW (204 k), musí zvolit vrcholnou výbavu GT. Ta se nabízí výhradně s tímto motorem ve spojení s 6stupňovou automatickou převodovkou. GT má kromě bohaté standardní výbavy, zahrnující např. přední Full LED světlomety, jednu technickou odlišnost a to jinou přední nápravu. Zatímco všechny nižší výbavy modelu 508 mají dvojité závěsy, tak GT má dvojitá trojúhelníková ramena s oddělenou těhlicí. Vzadu je pak multilink společný všem verzím.

Jistota a bezpečí

Přes výše uvedené fakty by někdo mohl nabýt dojmu, že verze GT má sportovní ambice. Jízdní projev je nepochybně lepší než u nižších stupňů výbav, ale „sport“ bych do toho netahal. To ale neznamená, že vůz špatné jezdí nebo se snad špatné řídí, naopak! Svižná jízda nedělá pětsetosmičce problém, podvozek naladili u Peugeotu velmi dobře. Když jsem v zatáčkách začal na vůz klást vyšší nároky, než by se na rodinný vůz, navíc v konzervativní šedé metalíze, slušelo, projevily se klady přední nápravy. Vůz držel zvolenou stopu a do určité míry se snažil odolat nedotáčivosti, která je vrozená jednak předním náhonem a také těžkým motorem. Do jízdy navíc promluvily zimní pneumatiky. 

Při horlivé akceleraci na výjezdu ze zatáček se díky oddělené těhlici nepřenášel výkon do řízení. Cílem vývojářů však nebylo vštípit vozu sportovního ducha, nýbrž dát vozu potřebnou dávku jistoty a kontroly nad vlastním výkonem. Pochopitelně při zachování jízdního komfortu a bezpečí. A komfortní vůz skutečně je i na 18“ kolech. S nástrahami silnic se umí vypořádat dobře. Jen rejd kol by mohl být větší.

Elektroničtí andělé strážní

V odklápěcím kastlíku po levé straně na místě řidiče, hned pod startovacím tlačítkem (Peugeot nebo Porsche, obojí začíná na „P“), se nachází ovládací tlačítka Head-Up dipleje a vypínání kontroly trakce. Jak jsem se následně přesvědčil, i po deaktivaci tohoto prvku aktivní bezpečnosti, nade mnou elektronika nadále bděla. Stačil drobný nedotáčivý smyk způsobený naneseným blátem na silnici od stavebních strojů a už vzniklou situaci řešila stabilizace za okamžité aktivace kontroly trakce.

Spíše pružnost než okamžitý výkon

Pohonná jednotka se projevuje podobně jako zbytek vozu – bez zbytečných dramat. 450 Nm se rozhodně nesnaží roztrhat přední pneumatiky, ale proudí k nim plynule a od nízkých otáček. Pružnosti motoru pomáhá 6stupňová automatická převodovka. Řazení je jemné a pohotové, ve sportovním režimu pak citelně rychlejší. K manuálnímu řazení, ať už na samotné páce či pádly pod volantem, nemám výhrad. Škoda jen, že jsou pádla uchycena na sloupku řízení a neotáčí se s volantem. Většinu času ale stejně budete jezdit na klasický automat, užívat si pohodlí, nízkého aerodynamického hluku a příznivé spotřeby.

900 km na jednu nádrž bez problémů

S plnou nádrží ukázal palubní počítač dojezd 920 km. Výrobce uvádí následující hodnoty spotřeby paliva: město 7,4 l, mimo město 4,5 l a v kombinovaném provozu 5,5 l/100 km. Já jezdil ve městě za 8,5 l, mimo něj pak za 5,7 l až 9,2 l. Jezdit se dá bez problémů, řekněme, za 6,5 l/100 km. Dostat se pod hranici 6 litrů se dá, ale to už nešlapete na plyn a necháváte se jen unášet větrem. Naopak, při svižné jízdě se spotřeba vyšplhá na příznivých 8 litrů. Když ale budete vyloženě závodit, pak HDi nemá problém si říct o příděl 11 litrů na sto. Na jednu nádrž jsem najel necelých 900 km, a to jsem vůz zkoušel v různých režimech, takže dosáhnout či překonat 1000 km na nádrž by nemělo být nereálné. Když jsem počítal, s jakou kombinovanou spotřebou jsem během celého testování jezdil, vyšlo mi číslo 7,5 l/100 km.

Horší obraz, skvělý zvuk

Nové modely 208 a 308 vytyčily směr, jakým se ubírají interiéry současných Peugeotů. Jde o snahu minimalizovat tlačítka a ovládání většiny funkcí vtěsnat do dotykového displeje. Protože je model 508 „služebně“ starší, najdete na jeho palubce dost tlačítek, nicméně dotykový displej také.

Osobně s tím nemám problém, protože jednak těch tlačítek není příliš a pro rychlou orientaci „po hmatu“ během řízení je to snadnější (a bezpečnější) než hledat požadovaný úkon v menu palubního systému. Tento centrální mozek je na pohled stejný jako ten v 308, ale určitý věk mu upřít nelze. Dotykový displej má stejný neduh jako v menším modelu a to ten, že na něj musíte mačkat pomalu a trochu důrazněji. Couvací kamera je výborná věc, ale ve tmě nedisponuje nočním viděním. Jestli naopak něco potěšilo, pak to bylo audio od JBL se sadou reproduktorů a zesilovačem o výkonu 500 W.

Obývací pokoj

Pozici za volantem najde během chvilky každý. Sedačky mají široký rozsah nastavení, navíc nejsou ani příliš tvrdé, ale ani měkké. Pokud jste si zvykli na malé volanty většiny dnešních aut, pak možná budete překvapeni kormidlem, které na vás čeká v interiéru 508. Po pár kilometrech ale zjistíte, že věnec volantu má příjemnou tloušťku a dobře se drží.

Jestli Peugeot něco nezvládl v případě rodinného/manažerského vozu, jakým 508 je, pak jsou to odkládací prostory. Vysunovací držáky nápojů jsou dost nešikovně umístěné, středový tunel nabízí jen malinkatou přihrádku, která stačí tak akorát na odložení klíče od vozu. Mobilní telefon a peněženku musíte schovat pod loketní opěrku. Ta je ale přístupná z místa řidiče, spolujezdec se do jejích útrob dostává obtížně, neboť se loketka vyklápí do strany. Situaci tak s potem ve tváři zachraňují kapsy ve dveřích.

Interiér sám o sobě působí útulně a hodnotně. Dostatek místa najde každý cestující. Díky tónovaným sklům a slunečním roletkám se bude dobře cestovat v parných dnech cestujícím na zadních sedadlech. Panoramatická střecha značnou měrou zpříjemňuje atmosféru v interiéru.

Stěhovák

Tašky, kufry, golfové bagy, psa i tchýni je možné naložit do nákladového, pardon zavazadlového prostoru o objemu 660 litrů. Zavazadelník má pravidelný tvar. Pro uchycení menších předmětů lze využít sítě. Dělená zadní sedadla (v poměru 60:40) se sklopí jednoduše pomocí příslušných páček v kufru. 

Pod podlahou je dojezdová rezerva s potřebným vercajkem. Víko zavazadlového prostoru se v souladu se standardy luxusních vozů otvírá a zavírá elektricky.

Videoprohlídka vozu

Obstojí model 508 v tvrdé v konkurenci?

Protivníků má model 508 hodně, ať už těch evropských či asijských. Dva z nich se perou o zákazníky zcela novými modely. Řeč je o VW (Passat) a Fordu (Mondeo). Není pochyb o tom, že v řadě věcí budou tyhle z gruntu nové vozy lepší než (jen) modernizovaný Peugeot 508, který se vyrábí od roku 2010. 

Tvrdé rány umí pětsetosmička zasadit soupeřům v oblasti pohonu, jízdních vlastností i nabízeného prostoru. Tichý, výkonný a zároveň úsporný motor 2,2 HDi spolu s automatickou převodovkou funguje bezchybně. Jízdní vlastnosti, tedy alespoň ve verzi GT, jsou na vysoké úrovni. Vůz se obejde bez elektronických tlumičů. Pochvalu si zaslouží také vzhled a zpracování interiéru. Horší je to už s odkládacími přihrádkami. Model 508 úspěšně maskuje svůj věk Full LED světlomety, naopak infotainment tyto snahy malinko kazí. Největším nepřítelem vrcholné výbavy GT je její cena, přestože zahrnuje mnoho komfortních prvků.

Technické údaje
verze 508 SW GT 2,2 HDi akcelerace 0–100 km/h (s) 8,4
palivo nafta maximální rychlost (km/h) 232
počet válců 4 převodovka 6A
objem motoru (ccm) 2179 kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 5,5
výkon (kW) 150 objem zavazadl. prostoru (l) 660 – 1865
točivý moment (Nm) 450 pohotovostní hmotnost (kg) 1780

Cena

Základní cena Peugeot 508 SW GT 2,2 HDi činí 1 030 000 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činí 1 082 500 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Peugeot Česká republika.