TEST: Porsche Panamera Diesel

Může být dieselové Porsche považováno za pravé Porsche? Nezpronevěřila se Panamera sportovnímu duchu značky? Komu je tento vůz určen a jak jezdí? Na tyto a další otázky odpovídá náš redakční test.

„V pondělí musím do Vídně a cestou zpět se musím stavit v Bratislavě na jedné oslavě. Následující den mě čeká jednání v Mnichově a koncem týdne pak jedu na otočku do Ostravy. Potřebuji reprezentativní, pohodlné a úsporné auto.“

Nějak takhle by mohla vypadat úvaha vytíženého člověka, který tráví dost času na cestách. Porsche Panamera Diesel je jedním z možných kandidátů. Jestliže dotyčný či dotyčná chce místo vození se i řídit, pak je Panamera Diesel asi jediné řešení.

Image – hodnota či závazek?

Nikdo snad nepochybuje o tom, že Porsche je spjato se sportovními vozy. Současná doba ale není nakloněna úzce specializované výrobě. Bohužel. Z tohoto důvodu většina automobilových značek musí vyrábět i takové vozy, které nekorespondují s jejich historií. Zákazník má dvě resp. tři možnosti. Buď si koupí „tradiční“ produkt té které značky nebo naopak ten nový. Chce-li zůstat věrný jedné značce, pak jistě uvítá možnost širší modelové řady a koupí si nejen sportovní 911 či Cayman, ale i praktický Cayenne nebo Panameru, budeme-li hovořit o modelech značky Porsche.

Porsche a diesel

Fakt je ten, že modely jako Cayenne a Panamera přináší značce Porsche nemalé zisky, které financují vývoj i toho nejtradičnějšího produktu – modelu 911 a jeho limitovaných a speciálních verzí. Příchod naftových motorů pod kapoty Cayennů a Panamer jasně signalizoval snahu Porsche přilákat ještě více zákazníků.

Na druhou stranu se domnívám, že zákazníci Porsche jsou spíše konzervativní, protože zmíněné modely – Cayenne a Panamera vídám s benzínovými motorizacemi, často v té nejsilnější verzi. Odpověď z příslušných míst moji domněnku potvrdila, ale Porsche má zájem nabízet i dieselové modely.

Nepřehlédněte: Nový Porsche Boxster

Kapitánský můstek

Panamera přinesla novou architekturu palubní desky, která se posléze rozšířila do modelů Cayenne a 911. Kaplička ukazatelů si zachovala své tradiční pojetí s centrálně umístěním otáčkoměrem. Jako ve správném sportovním voze má řidič přehled nejen o teplotě vody (chladicí kapaliny), ale i teplotě a tlaku oleje. Vlevo od otáčkoměru je rychloměr, vpravo pak info displej zobrazující radio stanice, navigaci, telefon, palubní počítač a Sport Chrono funkce.

Většina prémiových značek už nějaký ten pátek nabízí palubní systémy, které zlepšují ergonomii interiéru tím, slučují celou řadu ovladačů do jednoho. Nikoli tak Porsche, ve kterém má každá funkce své tlačítko. Volant je multifunkční s tlačítky řazení, parkovací brzdu naleznete po levé spodní straně palubní desky a spínací skřínka je vlevo jako u každého Porsche.

Vítejte v první třídě

Panamera má čtyři samostatná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami. Náš vůz měl plně elektricky polohovatelná sedadla řidiče a spolujezdce s vyhříváním. Zapadl jsem do nich podobně jako v těch u 911. Najít ideální polohu za volantem bylo dílem mžiku. Po nastartování jsem musel ztlumit radio, abych se přesvědčil, že je motor v chodu. Ještě zbývá nastavit zpětná zrcátka a můžu vyrazit.

U řízení ani nezaznamenávám, že má vůz příplatkový posilovač Servotronic s progresivním účinkem. Tuhost řízení se sice mění s narůstající rychlostí, nicméně u auta jako je Panamera se nedá očekávat zpětná vazba ve volantu, kterou disponuje například 911 Carrera. Stříbrná barva karoserie není zrovna barva snů, zato interiér s tabákově hnědou kůží a broušeným hliníkem vyvolává mnohem příjemnější pocity. Střešním oknem proudí do interiéru více světla, nežádoucím slunečním paprskům čelí příplatkové tónování bočních skel.

Zadní sedadla

Přestože mé místo bylo za volantem, nemohl jsem nevyzkoušet zadní sedadla. Prostoru kolem kolen je dostatek, a pokud neměříte dva metry, tak i nad hlavou budete mít dost místa. Vzadu se sedí podobně jako vpředu, sedadla mají obdobný tvar a poskytují dobré boční vedení. Tvrdost, resp. měkkost sedáků je přiměřená. Je už na zákazníkovi, jestli si připlatí za entertainment systém pro zadní sedadla s audiovizuálními zdroji se samostatným ovládáním. Za zadními sedadly je kufr o objemu 445 litrů, což je více než u Aston Martin Rapide (310 l) a nepatrně méně než u Maserati Quattroporte (450 l). Nepředpokládám, že by s Panamerou někdo převážel nábytek.

Stroj v pohybu

Pod přední kapotou se v tichosti ukrývá třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 184 kW (250 k). Točivý moment 550 Nm je k dispozici od 1750 ot./min. Motor je samozřejmě vybaven přímým vstřikováním paliva commom rail, turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a systémem Stop/Start. Dieselová Panamera nemá 7stupňové PDK jako benzínové verze, ale 8stupňový Tiptronic. Ten přenáší sílu na zadní kola, čtyřkolka se pro diesel nenabízí. Jak to celé funguje v praxi?

Obvykle začínám test v městském prostředí, abych vyzkoušel, jak se vůz vyrovnává s nástrahami ulic. Příplatkový PASM (Porsche Active Suspenstion Management) spolu se vzduchovým podvozkem se jeví jako nutná položka výbavy, protože jeho přínos je při jízdě městem a později i na dálnici neoddiskutovatelný. Komfort nenarušují ani 20 palcové ráfky. Systém Stop/Start funguje bezchybně a v případě potřeby lze deaktivovat.

Panamera majestátně proplouvá ulicemi naší metropole na režim Comfort, převodovka dělá svoji práci a já mám čas sledovat reakce lidí. Za bílou 911 Carrera se otočil téměř každý, po polechtání plynu pak úplně každý. Panamera Diesel je nenápadná, obzvlášť ve stříbrné barvě. Na zvuk motoru není koho lákat. Uvnitř auta je motor téměř neslyšitelný. Ve vyšších otáčkách má na diesel celkem hezký zvuk, ale vzhledem k zaměření vozu je motor pochopitelně utlumený.

Křižník dálnic

Z Prahy vyrážím směr Plzeň s cílem sledovat spotřebu paliva. Předpisovým tempem přijíždím do Plzně se spotřebou 6,9 litru. Dodám, že sedím v autě s výkonem 250 koní a hmotností necelé dvě tuny. Převodovka jakmile může, řadí osmý – nejvyšší stupeň. Právě ona má největší zásluhu na nízké spotřebě paliva. Přepínám tlumiče a motor do režimu Sport a jedu zpět, teď už nepředpisově. Panamera jde ochotněji za plynem, ale jako každý luxusní vůz mate tělem. Člověk by rychlost odhadoval vždy tak o 60 km/h nižší, než je ta skutečná. Převodovka je taktéž aktivnější a ochotně podřazuje, aby mohl vůz rychle akcelerovat. Ostatní řidiči automaticky vyklízí levý jízdní pruh, světelné houkačky nebylo třeba.

Po příletu do města Beroun ukazuje palubní počítač spotřebu 8,2 litru. Na dálnici se Panamera cítí jako doma. Z Berouna jedu po oblíbené silnici směr Kladno. Úvodní kopec a okresní silnice s rozdílnou kvalitou povrchu dokážou prověřit dynamiku každého automobilu. Už v prvním esíčku cítím rozměry a váhu automobilu, ale podvozek (v režimu Sport) odvádí svoji práci bravurně. Sílu motoru krotí v utažených zatáčkách stabilizace. Zkouším manuální řazení, ale to si u naftového motoru nelze vychutnat, takže změny převodových stupňů nechávám na Tiptronicu, který tak činí zcela hladce.

Sport Plus

Při rychlém tempu na horších cestách by vás mohlo napadnout nechat motor v režimu Sport, ale podvozek přepnou na režim Comfort. U některých automobilů to takhle může fungovat, ale zde to není vhodná kombinace. Auto má tendenci se houpat a dá vám plně pocítit svoji hmotnost, ostatně ne nadarmo je zde volitelná tuhost tlumičů. Za jiných okolností budete komfortní režim podvozku využívat asi nejčastěji. Vracím se zpět na dálnici, abych vyzkoušel poslední režim motoru – Sport Plus, který automaticky vyžaduje režim Sport u tlumičů. U Carrery S byl přechod ze Sport na Sport Plus razantní, u Panamery Diesel takový rozdíl nepociťuji. Na dálnici je však vůz schopen držet tempo i s papírově silnějšími soupeři.

Panamera v sobě Porsche nezapře

Před testem jsem na Panameru Diesel nahlížel jako na úsporné pohodlné auto. Nyní musím své stanovisko přehodnotit na úsporné pohodlné a rychlé auto. Nízkou spotřebu paliva jsem očekával, ale výkony, které Panamera Diesel podala, mě příjemně překvapily. Dojezd na plnou nádrž je více než 800 kilometrů, pokud vás tedy čeká 800 kilometrů dálnic a nepojedete s plynem na podlaze. Když jsem vůz vracel, tak palubní počítač ukazoval hodnotu 9,0 litru. To je krásná hodnota na takhle velký vůz. Nejen, že Panamera Diesel není loudal, ale umí potěšit i řidiče.

Pod slupkou se skrývají geny Porsche, které můžete a nemusíte využít. Harmonie mezi řízením, vyvážeností podvozku, motorem a převodovkou je správně „poršácká“. Dává Panamera Diesel smysl? Pokud chcete Porsche Panameru z důvodu, že toužíte po praktickém Porsche, pak bych se přiklonil k benzínové verzi Panamera S či rovnou k Panamera Turbo, ale stojí-li ve vaší garáži víkendová hračka s názvem 911, Cayman či Boxster, pak o modelu Panamera Diesel začněte vážně uvažovat, obzvlášť najezdíte-li velkou porci kilometrů.

Technické údaje
počet válců 6
objem motoru (ccm) 2967
výkon (kW) 184
točivý moment (Nm) 550
akcelerace 0–100 km/h (s) 6,8
maximální rychlost (km/h) 242
převodovka 8A
kombi. spotřeba (l/100 km) 6,5

Pozn.: 8A – 8stupňová automatická převodovka

Co se líbilo a co ne

Na závěr se musím zastavit u několika detailů. Vůz byl vybaven parkovacími senzory, které informují o blízkosti překážky před vozem, aniž by člověk předtím zařadil zpátečku a tím senzory aktivoval. To se hodí, protože ne vždy při parkování couváte. Dále mě potěšil audio systém, který už v základním provedení hraje velmi dobře.

Námitky mám naopak k příliš měkkému chodu otočných ovladačů na volantu (ovládání hlasitosti a Info displeje). Rychlá orientace mezi tlačítky na palubní desce vyžaduje nějaký ten čas. Elektrické ovládání víka kufru je jen polovičaté. Z místa řidiče příslušným tlačítkem kufr odemknete, ale otevřít jej musíte ručně, přitom zavírání stiskem tlačítka funguje.

Cena

Porsche Panamera Diesel stojí v základu 2 183 000 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 2 821 196 Kč vč. 20% DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Inter Auto CZ.