TEST: Volkswagen Caravelle 2,0 TDI – pravá ruka závodníka

Velkoprostorový a víceúčelový Volkswagen se nejmenuje Touran nebo Sharan. To jsou jen takové dětské odrůdy. Tím pravým resp. pravou je osmimístná Caravelle. Šestou generaci „Terminátora“ jsme testovali s dlouhým rozvorem, manuální převodovkou a 150koňovým dieselem.

Možná se teď ptáte, proč na TopDrive testuji dodávku. Nabízí se následující odpověď – řada T má neotřesitelné postavení mezi užitkovými vozy a může být luxusně vybavená. A není to levné auto. Vzpomínáte na testovaný Passat s vrcholným motorem a výbavou? Tak to bylo auto za 1,3 mil. Kč. Tahle Caravelle byla v hodnotě 1,4 mil. korun a zdaleka neměla na palubě a v podpalubí vše, co Volkswagen nabízí.

Je „autobus“ s akcelerací 0–100 km/h za 12 sekund snad autem pro závodníky? Ehm, ano. Jako služebník, pracant a dříč, který odvozí veškerý vercajk a na plaťáku závodní auto. No jen se zkuste projít depem na nějakých závodech a spočítejte, kolik Transporterů, Multivanů a Caravelle tam bude poslušně stát.

Okamžitě padne do ruky

Povyskočit do sedla a sledovat silnici z takové výšky je, přiznám se, příjemné. Ergonomie je naprosto perfektní, tohle chlapci ve VW umí. Řadička 6stupňové převodovky je hned po ruce, řazení je přesné a krátké. Auto se řídí jako osobák, ale parkuje se s ním jako s autobusem. Parkovací senzory a couvací kamera přijdou vhod. Průměr otáčení je 13,2 metru. Brzdy jsou dostatečně dimenzované a jejich dávkování je bezproblémové. 

Otřesy na rozbitých cestách a příčných nerovnostech se do interiéru přenáší víc než bych čekal. Naopak na dálnici a okresce s hladkým asfaltem oceňuji stabilitu. A o to jde. Auto musí být bezpečné a pevné v kramflecích ať jede naložené či prázdné. Hliníková 17“ kola Caravelle sluší. Základní plecháče by ale komfortu prospěly více. Doufejme. Sázkou na jistotu by byl příplatkový adaptivní podvozek DCC.

150 koní jako zlatá střední cesta

Motor 2,0 TDI 110 kW (150 k) je střed nabídky. Dle mého skromného odhadu představuje ten nejlepší kompromis mezi výkonem a hospodárností. 340 Nm dostupných mezi 1500–3000 ot./min. dokáže prázdný vůz slušně rozhýbat a i v případě plného obsazení je to dostatečná síla.

Ze začátku jsem často řadil. Pak jsem pochopil, že se mohu spolehnout na točivý moment a nechat zařazený vyšší kvalt. Agregát je dobře odhlučněný a má klidný běh hned od volnoběhu.

Průměrná kombinovaná spotřeba činila 7,3 l/100 km. Na dálnici se Caravelle blýskla spotřebou 5,5 l/100 km, ale to už mě předjížděly i kamiony. Ve městě jsem i bez start/stopu dosáhl na pěkných 6,7 l. Dlouhodobě jezdit za cca 8 l/100 km by neměl být problém. Pakliže nebudete vozit polský zájezd.

Dost místa pro cestující i jejich zavazadla

Testovaná Caravelle s dlouhým rozvorem (3400 mm oproti 3000 mm) dosahuje celkové délky 5406 mm. Kabina s třemi řadami sedadel nabízí sezení pro 8 osob včetně řidiče. Sedadla druhé a třetí řady se dají sklápět, vyjmout, popř. i posouvat, je-li vůz vybaven kolejnicemi v podlaze (testovaný vůz neměl posuvná sedadla). Díky prodlouženému rozvoru zbývá v zavazadlovém prostoru dostatek místa, což se o krátké verzi říct nedá. Nastupování do vozu usnadňují posuvné dveře na obou stranách.

Prvky výbavy, které znám z osobních vozů Volkswagen je možné objednat i sem. Mluvím o multimediálním systému s navigací a službou CarNet, LEDkových světlometech s automatickým přepínáním dálkových světel či radarovém tempomatu. Bez těchto hraček se dá obejít, ale když už ve voze jsou, pak si je oblíbíte. Světlomety svítí naprosto perfektně. Přesednutí do vozu s klasickými xenony mi způsobilo šok.

Vědí, o čem mluví

Na dojmy z Caravelle jsem se zeptal třech chlápků, kteří mají každodenní zkušenosti s těmito vozy.

Lukáš (bývalý majitel T4 Mutlivan): „Nová Caravelle vypadá moc hezky, není ale ve třetí řadě sedadel málo místa na nohy?“

Vladimír (majitel dvou T3, služebně jezdí s T5) „Řízení mně přijde přeposilované, zátah motoru je velmi dobrý a jízdní vlastnosti taktéž.“

Zdeněk (majitel Mercedesu Viano): „T6 je na první pohled sympatické auto. Důvod, proč jsem se rozhodl pro Mercedes, spočívá v ceně a také nižší světlé výšce, takže se všude vejdu, což je u dodávek někdy problém. Mluvím o podzemních garážích atd.“

Závěr: Mercedes jako jediná alternativa

Caravelle bude sloužit závodníkům stejně dobře jako hoteliérům, protože je to ideální shuttle bus. Variabilita interiéru je stejně působivá jako seznam příplatkové výbavy. Argumentem dlouhé verze je dostatečně velký zavazadlový prostor. Silnější motor netřeba stejně jako automatickou převodovku. Otazník visí nad pohonem 4Motion, plánujete-li výlety mimo asfaltové cesty či tahání přívěsu. Pokud se chcete v kabině dodávky cítit jako v „autě“, pak máte dvě možnosti, buď VW řady T nebo Mercedes-Benz třídy V. Nemalou pořizovací cenu Volkswagenu lze ospravedlnit vysokými cenami ojetých vozů této značky.

Víte, že…

Vozů řady T se za 65 let výroby prodalo přes 12 milionů kusů. Šestá generace nabízí provedení: podvozek (pro nástavby – korba, sanitka apod.), skříň, kombi, Caravelle, Multivan a California. Zákazníci mohou vybírat z osmi motorů (6× diesel, 2× benzin) a třech převodovek (2× manuál, 1× DSG). Koupí řady T získáváte záruku 2+2 roky, resp. 180 000 km.

Technické údaje
model Caravelle 2,0 TDI 110 kW dlouhý rozvor náhon přední
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1968
výkon (kW) 110 točivý moment (Nm) 340
akcelerace 0–100 km/h (s) 11,9 maximální rychlost (km/h) 182
převodovka 6M kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,2
pohotovostní hmotnost (kg) 1930 užitečné zatížení (kg) 1270
max. přípustná hmotnost přívěsu (kg) 2500 objem palivové nádrže (l) 70

Cena

Volkswagen Caravelle 2,0 TDI (110 kW) s dlouhým rozvorem a výbavou Trendline stojí od 986 875 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu s výbavou Comfortline činila 1 425 400 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení děkujeme Porsche Česká republika.

Zajímají vás užitkové vozy? Čtěte test Volkswagenu Amarok.