TEST: Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI – fleetů král

V životě manažera mohou nastat tři pohromy. Spotřebovaná toaletní voda Davidoff Cool Water, vybitá baterka ve smartphonu a jako služební auto cokoliv jiného než Passat. Protože parfémy a telefony nejsou naše parketa, pojďme se podívat na nový model Volkswagenu.

Volkswagen Passat má spoustou příznivců a věrných zákazníků, kteří na něj přísahají. Je něco jako modla. Mezi hlavní klady patří elegantní karoserie, prostorný interiér, pohodlný podvozek a úsporné motory. Passat je kvalitní, uhlazený a padne stejně dobře jako sako šité na míru.

Pro někoho z gruntu nový, pro jiného aktualizovaný

Poslední generace B8 není jen nějakým faceliftem, ale novým vozem. Míra oné „novoty“ se ale odvíjí od toho, zdali je to váš vůbec první Passat nebo už několikátý Passat v řadě. Pokud je to váš první Passat, pak budete pravděpodobně skákat nadšením. Design, materiály, ergonomie, motor … z toho všeho se posadíte na zadek, a nebo možná taky ne, nicméně všechno bude pro vás nové.

Jestli ale každé čtyři roky „nafasujete“ nového Passata, pak pro vás nebude nová generace B8 o nic novější než aktualizace softwaru ve vašem telefonu. Ono se totiž z uživatelského hlediska vlastně nic nezměnilo. V nově navrženém interiéru se potkáte se stejnými tlačítky a páčkami jako v B7, grafiku přístrojů nevyjímaje (pokud si nepřiplatíte za Active Info Display, což je TFT displej v přístrojovém štítu). Jakoby si ve Volkswagenu řekli, že to dobré netřeba měnit a když se to osvědčilo v B7, tak proč to nepoužít v B8. Pravda je taková, že kvalita materiálu je na vysoké úrovni a ergonomii není co vytknout. Do Passatu zkrátka sednete a jedete. Nad ničím nemusíte zdlouhavě přemýšlet. Všechno je uspořádané a logické. Prostě korporátní kultura, jak se patří.

Tahle verze je jako trefa do černého

Do testu jsem vybral verzi, která se jistě bude těšit velkému zájmu – 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 k). Snad každý druhý Passat je v karosářské verzi kombi (Variant), tak proč se mu vyhýbat. A protože automobilky v posledních letech protěžují automatické převodovky, nemohu říct, že by 6stupňový dvouspojkový automat DSG v testovaném voze nějak vyčníval, spíše naopak. Dohromady tento mix tvoří silnou kombinaci komfortu, prostornosti a úsporného provozu.

S dobrou spotřebou, ale bez emocí

Po zmáčknutí tlačítka START ENGINE se motor probudí. Do kabiny proniká jen tiché kultivované vrčení. Po zkušenostech s předešlým Passatem a následně s CC nemám od řízení kdovíjaká očekávání. Po několika kilometrech jízdy se mi opět potvrdilo, že Passat nadále zůstává tím typem vozu, se kterým se dobře jezdí každý den včetně dlouhých tras. Tohle umí perfektně. Ale nehrozí, že bych se s Passatem jel jen tak projet, čistě pro radost. Přitom se nejedná o hloupé auto z pohledu ovládání. Volant padne do ruky jako ulitý, cit v řízení je malý, ale jistotě na ovládání vozidla to neubírá. Chod pedálů je tak akorát. Nástup brzd a jejich dávkování považuji za velmi dobré.

Podvozek má schopnost obstát i při ostřejší jízdě na okresní silnici, nicméně hledání limitů si odpustíte, protože zpětná vazba je rozředěná komfortem. A popravdě, Passat se v řidiči ani nesnaží vyvolat chuť na sportovní jízdu. Spíše si budete užívat uvolněné jízdy a těšit se z nízké spotřeby. Rychlé přesuny si budete šetřit až na dálnice, ostatně pro dálniční cestování se Passat snad narodil.

Na první pohled by se mohlo zdát, že 110 kW resp. 150 koní nebude v karoserii Passatu kdoví co. Na vlastní kůži jsem pak pocítil, že na tu běžnou každodenní jízdu to bohatě stačí. Zdůrazňuji „bohatě“! Ve spojení s manuální převodovkou by motor pravděpodobně nabídl více té prvoplánové dynamiky, ale na adresu DSG nemohu říct špatného slova. Automatická převodovka řadí plynule, vždy se snaží v rámci úspory paliva řadit vyšší kvalty a zbytečně tak motor nevytáčet. Ale protože má motor dostatek síly, je točivý moment přeměněn v plynulý zátah. V případě většího spěchu lze vždy přepnout do sportovního či manuálního režimu, pádla pod volantem tu jsou, takže není proč zoufat.

Příjemně mě překvapila spotřeba, která se v průměru držela mezi 6 a 6,5 l/100 km. Pořád, ať už jsem jezdil ve městě či mimo něj. A to jsem rozhodně nebyl brzdou provozu. Když jsem si nasadil klobouk a naložil do kufru plato vajec, pak spotřeba klesla pod 6 litrů. Hrátky s pádly řazení vyhnaly spotřebu k osmi litrům, což stále považuji za dobrou hodnotu.

Podvozkové zaváhání suveréna

Na předešlých řádcích jsem zmínil slovo komfort, tedy vlastnost, která k Passatu neodmyslitelně patří. Sem řadím jak prostornost kabiny, tak luxusní výbavu a v neposlední řadě schopnost podvozku odfiltrovat nástrahy silnic od uší a pozadí cestujících. A právě tahle poslední zmíněná vlastnost vás nepřesvědčí s takovou jistotou jako ty dvě předešlé. Nabízí se opět srovnání s předešlou generací. B7 jsem tehdy testoval s adaptivním podvozkem DCC a byl jsem s ním spokojen. Testované CC mělo naopak standardní tlumiče, které, jak se ukázalo, fungovaly rovněž dobře. Na základě této zkušenosti jsem si říkal, že bez adaptivních tlumičů se tedy dá obejít. 

Aktuálně testovaná generace B8 měla rovněž standardní tlumiče. Je jasné, že Volkswagen se při vývoji ubíral cestou komfortu, což je plně v souladu se zaměřením vozu. Proto jsem taky nečekal „formulové“ jízdní vlastnosti, ale naopak izolovanou jízdu od všeho špatného na silnici. Bohužel to s tou izolovaností není tak horké. Ne, že by Passat posádku vyklepal, ale při jízdě po našich českých cestách pronikají tu a tam do kabiny rázy a otřesy, kterých by mohla být posádka ušetřena. Negativní vliv na komfort mají na svědomí i příplatková 18“ kola s pneumatikami 235/45, nicméně 18“ rozměr není dnes v této třídě nic exotického. Vím, že jsem na Passat dosti přísný, ale nemám jinou možnost, chce-li být suverénem, jak se o něm v propagačních materiálech píše.

Passat je vybaven celou řadou asistentů. Adaptivní tempomat jsem si pochvaloval už v minulé generaci. Hlídání mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách je praktické. Na asistentu jízdních pruhů (Lane Assist) se mi nelíbilo, jak „kecá“ do řízení. Jakoby vás asistent chtěl mermomocí držet v daném pruhu a nechtěl nechat vůz vybočit. Výsledkem je pak trochu trhavé řízení. Naštěstí se dá tento asistent vypnout.

Zase o kousek větší a luxusnější uvnitř

Rozvor 2791 mm a objem zavazadlového prostoru 650 l naznačují, že naložit čtyři až pět lidí do Passatu Variant včetně jejich zavazadel problém nebude. Místa je uvnitř dost, dokonce i pro kolena cestujících sedících vzadu. Sedačky jsou tradičně dobré, řidičova byla i masážní, což jen podtrhuje image dálničního expresu.

Infotainment je na vaší straně. A jestli máme za sebou dostatek letových hodin z předešlé generace, pak se v novince budete cítit jako doma.

V noci se můžete těšit nejen z dobré viditelnosti díky LED světlometům s přisvětlováním zatáček, ale i z iluminačního osvětlení lišt na dekoru dveří. Spolu s lesklými černými dekory a originálně řešenými výdechy topení/klimatizace umocňují iluminační lišty dojem luxusu v kabině.

Elektricky ovládané víko kufru za příplatek potěší. Otvírání pohybem nohy pod zadním nárazníkem je praktické, pokud zrovna máte plné ruce. Ale nedoporučuji s tím machrovat před sousedy, protože někdy nohou musíte máchat trochu víc. Zavazadelník jako takový má pravidelný tvar, obsahuje praktické postranní kapsy, 12 V zásuvku a roletka se odsunuje automaticky s otevřením víka kufru. Chvályhodné je i plnohodnotné rezervní kolo ukryté pod podlahou kufru spolu s heverem a pákou na kola.

Sledujte jak funguje otvírání kufru nohou a bezklíčové odemykání

Závěr

Volkswagen svou marketingovou ofenzivou tlačí Passata do prémiového segmentu. Sebevědomá hesla v produktových materiálech a v reklamách nelze přehlédnout či přeslechnout. Vedle prémiovek nechce Passat vypadat jako chudý příbuzný, což je patrné jak na vnějším designu, tak uvnitř. Bohužel, prémiovému segmentu se Passat přibližuje i cenově. Základní výbavu bych neoznačil za chudou, ale všechna další příplatková luxusní rozmazlovátka umí cenu vyšponovat do sfér, kde už bych přemýšlel o Audi A4.

Volbou rozumu tak bude střídmě vybavený Passat na který budou opět slyšet fleetoví zákazníci. Nejen firmy, ale i soukromé osoby bude nový Passat vábit na nízké provozní náklady, dle Volkswagenu nejnižší ve své třídě.

Jízdní komfort doporučuji podpořit buď adaptivním podvozkem DCC nebo se spokojit s 17“ koly a základním podvozkem. Motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW se nemusíte bát spřáhnout s automatickou převodovkou. Výkonu je na každodenní cesty do práce a zpět dostatek. Řízení Passatu nebylo nikdy o emocích a není tomu tak ani v případě poslední generace. Přesto je Passat velmi příjemným společníkem na cestách. V případě, že často něco převážíte v kufru, jděte rovnou do kombíka.

Technické údaje
verze Passat Variant 2,0 TDI DSG palivo nafta
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1968
výkon (kW) 110 točivý moment (Nm) 340
akcelerace 0–100 km/h (s) 8,9 maximální rychlost (km/h) 216
převodovka  6A kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 4,7
objem zavazdl. prostoru (l) 650 – 1780 pohotovostní hmotnost (kg) 1541

Cena

Základní cena Volkswagenu Passat Variant 2,0 TDI 110 kW s výbavou Highline činí 794 900 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 215 499 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Porsche Česká republika.

Zajímají vás servisní náklady nového VW Passat? Pak pokračujte na článek na serveru Podnikatel.cz, kde se tomuto tématu věnujeme.