Top 10 modelů Audi

Vybrali jsme desítku nejzajímavějších modelů z Ingolstadtu. Zajímalo nás vše s logy quattro, turbo, RS apod. Čtěte, který z vozů má největší náskok díky technice.

Audi Sport Quattro (1984–1985)

Pohon quattro, hřmící pětiválec a zlověstně pískající turbo. Lepším modelem jsme tento výběr ani začít nemohli. Čtyři roky po uvedení modelu Quattro přišlo Audi s omezenou sérií modelu Sport Quattro kvůli homologaci pro skupinu B v automobilových soutěžích. Vůz měl širší karoserii, zkrácený rozvor a pětiválcový motor 2,1 l s turbodmychadlem KKK K27, které tlačilo až 2 bar. Stádo 306 koní se tahalo pouze s 1300 kilogramy.

Audi V8 (1988–1993)

Na konci 80. let dominovaly segmentu prezidentských kočárů dvě značky – BMW a Mercedes-Benz. Audi se s modelem V8 teprve rozkoukávalo. Tento předchůdce modelu A8 nabízel porci luxusní výbavy a osmiválcový motor (nejprve o objemu 3,6, později 3,8 l). Byl to první model s pohonem quattro ve spojení s automatickou převodovkou. Audi nasadila V8 i do závodů DTM, kde s vozy V8 kralovali pánové H-J. StuckFrank Biela v letech 1990 a 1991.

Audi RS2 Avant (1994–1996)

První model s přídomkem RS a hned kombík. Tohle rodinné auto dělalo stovku za 5,4 s a létalo až 260 km/h. Řada komponent vznikla v kooperaci s Porsche. Charakter eReS2ky utvářel přeplňovaný pětiválec, tentokrát o objemu 2,2 l s výkonem 315 koňských sil. Manuální převodovka a pohon všech kol byly samozřejmostí.

Audi TT (1998–2006)

První generace TéTéčka způsobila poprask. Za tímhle vozem se tehdy otočil snad každý, zejména ženy se do této audiny zamilovaly. Pod přední kapotou byl známý motor 1,8 T 20V v několika výkonových variantách. Prvotní vlnu nadšení zchladila série autonehod. Na vině byla aerodynamika, která vytvářela vztlak na zadních kolech. Audi problém řešilo montáží spoilerů, stabilizačního systému a dalšími změnami na podvozku. Nakonec ani vidlicový šestiválec neudělal z TT „řidičský“ stroj, ale jako „ladies car“ obstálo TT na výbornou.

Audi RS4 Avant (2000–2001)

Duchovním nástupcem RS2 Avant byl model RS4 Avant postavený na základech A4 B5. I RS4 byla k mání jako kombík a pouze s manuální převodovkou. Audi zůstalo věrné přeplňování, pro tentokrát však s dvojicí turbodmychadel. Vidlicový šestiválec 2,7 l produkoval 381 koní. Velmi rychlé a velmi praktické auto.

Audi RS4 (2006–2008)

Když v Audi navrhovali RS4 (na základech A4 B7), tak nechtěli stvořit jen další rychlý model, ale rovnocenného konkurenta pro BMW M3. Manuální převodovka zůstala, ale oturbený šestiválec nikoliv. Pod přední kapotu se nastěhoval atmosférický vidlicový osmiválec 4,2 l FSI o výkonu 420 koní. Sympatické na této RS4 bylo, že se prodávala jako sedan, kombík a kabriolet. Podle řady řidičů to byla jedna z nejlepších, né-li vůbec ta úplně nejlepší novodobá Audi. Současná RS4 se stále nabízí s tímto motorem, i když ve spojení pouze s automatickou převodovkou. A je to pravděpodobně naposledy, kdy v karoserii áčtyřky vidíme osmiválec.

Audi RS6 (2008–2010)

Z těch pár generací RS6 jsme vybrali právě C6 vyráběnou v letech 2008–2010. Proč? Protože jí poháněl desetiválec z Gallarda, navíc doplněný o dvě turbodmychadla. Měl to být další trumf na desetiválcovou, ale atmosférickou, eMpětku od BMW. V10 5,0 TFSI disponovalo ničivým arzenálem 580 koní a 650 Nm. Luxusem a elektronikou napěchovaný vůz nebyl žádný drobeček, proto se na seznamu příplatkové výbavy objevily keramické brzdy, což v té době nebyla běžná věc v kategorii luxusních sedanů a kombíků.

Audi Q7 V12 TDI (2009)

Velká SUV mají většinou velké motory. Q7 dostala ten největší – dieselový dvanáctiválec TDI s točivým momentem 1000 Nm! Fyzikální zákony prý platí stále a pro všechny, ale jak se těch 2710 kilogramů dostalo z 0 na 100 km/h za 5,5 s, to vážně nechápeme. Keramické brzdy byly v tomto případě nutnost.

Audi RS3 Sportback (2012)

Posledním vozem RS v našem výběru je nabobtnalý Sportback. Jeho přitažlivost mohl jen horko těžko zvýšit svalnatý, i když ryze funkční bodykit. Důvod, proč jsme RS3 zařadili do našeho Top10, hledejte opět pod kapotou. Audi vzkřísilo řadový pětiválec s turbem. Tento motor o objemu 2,5 l se objevil i v TT RS, ale to není zdaleka tak amorální jako rodinný hatchback s 340 koňmi. Pohon všech kol zajišťoval Haldex a převodovka byla 7stupňová automatická, nicméně i tak šlo o řidičsky lákavý vůz.

Audi R8 LMX (2014)

Audi R8 je už nějaký ten pátek ve výrobě. Omezenou sérii LMX pohání posílený motor V10 o výkonu 570 koní. Z pohledu maximální rychlosti je to nejrychlejší Audi v našem výběru (i když speciální host níže…), ale hlavně, je to první sériově vyráběný vůz s laserovými světlomety (více o tomto modelu zde). Tomu říkáme náskok díky technice.

Speciální host

Auto Union C-Type (1936)

Stříbrná střela s šestnáctiválcovým motorem se jako jediná dokázala postavit převaze Mercedesů na závodních tratích. Muži, kteří v těchto „letadlech na kolech“ závodili, byli skuteční hrdinové. RIP Bernd Rosemeyer.

Čtěte další výběry Top 10