TopDrive návod pro řidiče - jak přežít zimu

Přinášíme vám návod na to, jak se vypořádat s nadcházející zimou z pohledu řidiče. Radíme s přípravou a údržbou vozidla. Na techniku bezpečné jízdy jsme se zeptali instruktora školy smyku.

1. Údržba automobilu

Média i samotné autoservisy vždy na začátku zimy apelují na řidiče, aby si nechali vůz zkontrolovat a připravit jej na zimu. Řeč je o zimních pneumatikách, stavu akumulátoru, kontrole chladicí kapaliny motoru, zimní směsi do ostřikovačů a povinné výbavě. Zimní pneumatiky považujeme za nutný standard pro zimní období.

Čistota půl zdraví

Naše doporučení se týká umytí a navoskování vozu ještě před příchodem mrazů a ošetření těsnících gum dveří a oken příslušným přípravkem. V průběhu zimy pak stačí vůz jen umývat a zbytečně nenechávat působit sůl na lak. V této souvislosti máme samozřejmě na mysli ruční mytí v teple, nikoliv na mrazu! Pomoc hledejte u firem specializujících se na ruční mytí vozidel. Řadu z nich najdete v garážích nákupních center nebo v jejich blízkosti.

Smetáček, škrabka, rozmrazovač

Majitele vozů co parkují pod širým nebem, bychom rádi upozornili na škrábání námrazy. Škrabku, smetáček na sníh a rozmrazovač oken by měl s sebou vozit každý. Při samotném škrábání se zaměřte pouze na okna a nesnažte se strhnout led z karoserie. Smetáčkem jemně zbavte vůz sněhové pokrývky. Nikdy nezbavujte vůz sněhu pomocí koštěte či hrabla, kterým hrabete chodníky! Mějte na paměti led v mechanismu sklápění zpětných zrcátek. Až bude vůz očištěný a připravený na jízdu, tak teprve pak jej nastartujte a vyrazte na cestu.

Bez zahřívání na volnoběh

Pro motor je daleko lepší když se ihned po nastartování rozjedete a samozřejmě jej nevytáčíte. Stejně jako je ztuhlý olej v motoru, tak je ztuhlá i olejová náplň v převodovce a diferenciálu, které se „zahříváním“ motoru na volnoběh nezahřejí. Samotná příručka k vozu doporučuje vyrazit ihned po nastartování, i když výrobci to doporučují spíše jako šetrnost k životnímu prostředí než k samotnému motoru.

2. Jízda

V zimě, zejména při jízdě na sněhu platí víc než kdy jindy – plynulost jízdy a určitá jemnost k plynovému a brzdovému pedálu, stejně tak šetrné podřazování. Pneumatika funguje jen tehdy, pokud není zablokovaná, ať už její smyk způsobilo cokoli.
Nepřeceňujte schopnost pneumatik a bezpečnostních systémů. Zvládnou toho hodně, ale fyzikální zákony porušovat nedovedou.

V souvislosti s chováním vozu v zatáčkách a možnými krizovými scénáři budeme struční, neboť nechceme zabředávat do výkladu fyziky, byť pro úplný výklad je to dobré vědět.
Obecně nás v zatáčce mohou potkat dvě nepříjemnosti – nedotáčivost a přetáčivost.

Nedotáčivý smyk

Při nedotáčivém smyku jede auto po tečně ze zatáčky ven, laicky řečeno – jedete rovně, přestože máte volant natočený ve směru zatáčky. Každé větší natočení volantu po směru zatáčky vyvolá ještě větší nedotáčivost, tedy přesný opak toho, co chceme potlačit! Prudké brzdění se současně natočeným volantem je v automobilu, který není vybaven systémem ABS, to nejhorší co můžete udělat. Vozidla vybavená ABS nám umožňují v zatáčce tvrdě brzdit, ale jen do určité chvíle. Záleží na rychlosti vozidla, poloměru zatáčky, povrchu vozovky, typu vozu a pneumatikách. Proto se doporučuje brzdit před zatáčkou, následně plynulý průjezd zatáčkou a při výjezdu ze zatáčky začít zrychlovat.

Přetáčivý smyk

Při přetáčivém smyku, kdy nás má zadní náprava tendenci předběhnout, situaci řešíme okamžitým natočením volantu do opačného směru než je zatáčka – tzv. kontra za současného ubrání plynu a sešlápnutí spojky. Pro vozidla vybavená automatickou převodovkou platí totéž, akorát bez sešlápnutí spojky. Naznačili jsme, že přetáčivý smyk hrozí zejména vozům se zadní hnanou nápravou, ale není to pravidlo! Vozidlu s náhonem na přední kola hrozí přetáčivý smyk v klopené zatáčce, která vynáší, zejména má-li vozidlo špatné/sjeté/nekvalitní pneumatiky na zadní nápravě. Dalším rizikem pro vozidla s předním náhonem je naložený zavazadelník. Váha za zadní nápravou negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti a může vyvolat přetáčivost.

Naopak i mnoho dnešních automobilů s poháněnou zadní nápravou se umí chovat nedotáčivě. Můžeme říci, že pojedete-li se „zadokolkou“ v zatáčce bez plynu, auto se bude chovat nedotáčivě. Ale rychlý nájezd od zatáčky a prudké ubrání plynu v zatáčce vyvolá přetáčivost! Zde opět platí – okamžité kontra volantem a sešlápnutí spojky. Nejlepší rada na krizové situace je – vůbec se do nich nedostat.



nedotáčivost (vlevo) a přetáčivost (vpravo)

Vyhýbací manévr a hodiny

Na vozovce nás může potkat řada překvapení v podobě překážek – spadlý náklad z vozidla jedoucího před námi, zvěř, nepozorný chodec atd. Brzdíme před překážkou (kola jsou rovně), v průběhu vyhýbání se překážce už nebrzdíme a soustředíme se na volant! Situace, pro kterou se doporučuje plné brzdění, jsou tzv. „hodiny“ kdy se auto točí kolem své osy a jen brzdy mohou takové točení zpomalit. K roztočení vozidla zpravidla dochází při aquaplaningu nebo na sněhovém jazyku při jízdě na klopené silnici. Nezvládneme-li situaci zachránit včasnou reakcí volantem, pak zbývá jen natočit kola rovně a brzdový pedál sešlápnout naplno. Je třeba si uvědomit, že přetočení vozidla za hranici 40° je kritické a vůz už nemáme šanci srovnat. Jediné co lze v takové situaci dělat je opět tvrdé brzdění a natočení kol rovně. U vozidel s manuální převodovkou nezapomínejte na vyšlápnutí spojky.

Náledí

Už v autoškole náš učili dávat pozor na náledí, které na první pohled z kabiny vozu nemusí být viditelné a které hrozí zejména na mostech a v lesích. Zde je nutno poznamenat, že na led není připravená žádná pneumatika schválená pro běžný provoz. Rozsolený hutný sníh stejně tak jako hnědá sněhová břečka umí skvěle zalepit dezén i sebelepší pneumatiky, proto buďte zvlášť ostražití až na takovém podkladu pojedete.

Mlha

Mezi podceňované rozmary počasí patří mlha. Zde by měla být samozřejmostí zapnutá mlhová světla, která používáme právě v těchto případech, místo oslňování ostatních řidičů když to není potřeba. V mlze bychom měli jet takovou rychlostí, abychom byli schopni zastavit na vzdálenosti, kam okem dohlédneme. Hutná bílá „tma“ je skutečně nebezpečná, zvláště tehdy pokud se nemůžeme orientovat ani podle stromů popř. dopravního značení podlé cesty. Pamatujte, že jízda za těchto podmínek unavuje naše oči.

Nehoda

Dojde-li už na nejhorší – autonehodu, zapněte výstražné blinkry, navlékněte na sebe výstražnou vestu, postavte varovný trojúhelník a pokud možno se co nejméně pohybujte ve vozovce, ať místo pomačkaných plechů neskončí situace smrtelnou nehodou.

Trénujte u odborníků

Zejména v zimním období někteří řidiči zkouší pilovat své dovednosti za volantem na různých parkovištích. Pokud už chcete něco podobného uskutečnit, tak to nedělejte na parkovištích, ale v místech, kde nehrozí újma na zdraví a majetku. Myslete na bezpečnost svou i osob kolem vás! Mnoho takových pokusů končí nešťastně popř. zcela tragicky. Po radovánkách ve sněhu nezapomeňte vymést sníh z kol a brzd. Kilogramy nabaleného sněhu v kolech zcela rozhodí jejich vyvážení a sníh v brzdách po nějaké době stání vozidla venku zamrzne.

Uvědomělí řidiči, kteří se chtějí opravdu zlepšit, se svěří do rukou odborníků. V Čechách několik firem nabízí řidičské kurzy a školy smyku, kde si všechny krizové situace vyzkoušíte nanečisto a pod dozorem odborníků. Ti vás upozorní na chyby, kterých se dopouštíte, a ukážou vám, jak správně zvládnout jednotlivé krizové momenty za volantem vašeho vozu. Žádný zasněžený plácek se nevyrovná specializovaným polygonům s kluznými povrchy, zavlažováním a dalším pro trénink nezbytným vybavením.

Cennými radami do článku přispěl odborník na bezpečnou jízdu Jan Faktor ze společnosti Max Cars.

Technice bezpečné jízdy se budeme věnovat i nadále.