Toyota RAV4 – městská slečinka

Po osmnácti letech od zrodu zakladatelky kategorie SUV je tu již její čtvrtá reinkarnace. Ta přichází s agresivnějším designem, hodnotnějším interiérem, větším zavazadelníkem a trojicí motorů. Samozřejmě i pohonem všech kol.

Nemůžu se ubránit pocitu, že i design nové „ravky“ je spíše v americkém stylu, to nemusí být pro Evropany úplně dobrá zpráva. Od první generace japonské SUV značně nabobtnalo a momentálně dosahuje rozměrů 4,57 m na délku, 1,84 m na šířku a 1,67 m do výšky. Pozitivně se zvětšení projevilo na objemu zavazadlového prostoru, ten nyní pojme 547 litrů bagáže. Chvályhodné je, že novinka odstranila i další nedostatek předchůdkyně – do boku otvírané páté dveře se nyní otvírají klasicky vzhůru.

Rozporuplný design

Nedá se říct, že by odcházející generace byla nějak prvoplánově krásná, spíše uhlazená. Ale nová RAV4 jde zcela jiným směrem, základní rysy si propůjčuje od nové generace kompaktního modelu Auris. Přední světlomety jsou integrovány do šípovitě skloněného pásu spolu s maskou. Horní hrana nárazníků je umístěna poměrně vysoko. Z boku působí karoserie díky stoupajícímu pontonu celkem dynamicky, výrazným prvkem je šikmo stoupající třetí boční okno jako odkaz na předchozí 3. generaci. Celkový dojem dotváří trochu nesourodá záď, zde kontrastuje malá prosklená plocha s masivní jednolitou plochou víka zavazadelníku.

Nabízené motory

Na výběr budou tři jednotky. Základ dodávaný jen s pohonem předních kol bude dvoulitrový dieselový čtyřválec (91 kW/124 k) s výhradně šestistupňovou manuální převodovkou. Pro ty, co preferují benzínové motory, Toyota nabídne dvoulitr (111kW/151 k) s šestistupňovým manuálem nebo bezestupňovou skříní CVT. Do třetice nabídku doplní 2,2 litrový turbodiesel 2,2 D-4D (110 kW/150 k), ten bude možno volit s šestistupňovým manuálem či automatem. Dva silnější motory budou dodávány výhradně s pohonem všech kol.

Co se skrývá uvnitř?

Palubní deska nové RAV4 plně koresponduje s moderním zaoceánsky střiženým vzhledem zevnějšku. Je výrazně horizontálně řešena, její spodní část přechází do jakéhosi pultíku. Uprostřed dominuje šestipalcová navigace (případně audiosystém), zajímavým prvkem jsou boční kruhové výdechy ventilace. Pěkně přehledně jsou řešeny i modře podsvícené palubní přístroje s velkým rychloměrem. Výčet výbavy za příplatek bude obsahovat zmíněnou navigaci, audioaparaturu od JBL, panoramatické okno, kožené čalounění, systém hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdy v pruhu nebo trendová denní LED světla.

Režimy pohonu všech kol 

Pokud zvolíte verzi s pohonem všech kol, dostanete k dispozici systém Dynamic Torque Control umožňující volbu ze tří variant pohonu. První Auto posílá výkon na kola přední nápravy a zadní připojí jen v případě nutnosti, druhý Lock pracuje jako permanentní čtyřkolka do čtyřicetikilometrové rychlosti, poslední Sport je určen ke sportovní jízdě a posílá více výkonu na kola zadní nápravy. Že se cílová skupina RAV4 odvrací od terénu k městu a silnicím, potvrzuje oproti předchůdkyni snížení světlé výšky o 25 mm. Další podrobnosti prozatím pro evropské verze nejsou známy, prodej na starém kontinentě bude zahájen někdy na jaře příštího roku.

Názor TopDrive

Není sporu o tom, že 4. vydání RAV4 nabídne kvalitní techniku. Z hlediska vysokého předpokladu pohybu vozu hlavně po městských bulvárech nabídne i ekonomičtější předokolku. Technicistní design říznutý americkým stylem nezaujme každého. O úspěchu na našem trhu tak nejvíce rozhodne zvolená cenová politika.