Týden s Peugeot RCZ R – den 5. – shrnutí testu

Co musí mít správný supersport? Motor uprostřed, pohon zadních kol a tvary, které se vám vryjí do paměti. Peugeot RCZ R jako supersport vypadá, ale místo osmi či dvanáctiválce uloženého uprostřed a spojeného se zadními koly má přeplňovaný čtyřválec vpředu. A pohon předních kol. Nic z toho však nebrání nefalšovanému potěšení z jízdy.

Design prodává, ale prim hrají jízdní vlastnosti

Automobilka Peugeot hodně sází design, v případě RCZ je to znát dvojnásob. A tak většina lidí začne a skončí rozhovor na téma design. Je to ale zbytečné, protože všichni vidí, že RCZ je přitažlivé auto. Model RCZ R si zaslouží, aby lidé mluvili o tom, jak jezdí. Verze R je vrcholem modelu RCZ, nejsilnější sériově vyráběný Peugeot. Na někoho by počet koní udělal dojem (je jich 270), ale motor je jen jedna z důležitých věcí. Pak je tady převodovka, podvozek, brzdy atd. Nejdůležitější však je, jak tohle všechno funguje dohromady. To odděluje ta dobrá auta od těch průměrných či rovnou špatných. Peugeot nenechal nic náhodě – k „projektu“ RCZ R přizval hochy z divize Peugeot Sport.

Odkaz divize Peugeot Sport

Protože čtyřválcový motor o objemu 1,6 l musel zůstat pod kapotou, pracovalo se s tím, co bylo k dispozici – turbodmychadlo, vstřikování, řídicí jednotka a písty. Vzduch do plic motoru vhání silnější dvoukomorové turbo Borg Warner. Nárůstu výkonu a točivého momentu musel být přizpůsoben nejen blok motoru, ale taktéž podvozkové komponenty a převodovka. Převodovka je manuální šestistupňová. To, že Peugeot nenabízí ekvivalent v podobě automatu, o lecčems vypovídá. Slabinou silných předokolek bývá „tahání“ za volant a protáčející se odlehčené kolo v zatáčce. Výsledkem pak je, že auto neumí přenést výkon na silnici a řidič prožívá spíše roztrpčení než radost. Lékem na tuto bolest je použití samosvorného diferenciálu a provedení jistých změn v oblasti zavěšení přední nápravy. Peugeot tak učinil. RCZ R má mechanický samovor typu Torsen (žádnou elektronickou náhražku) a upravené odklony. Peugeot Sport řešil velikost kol a šíři pneumatik, aby vše fungovalo optimálně. Další specialitkou verze R jsou přední brzdy Alcon. Nakonec je potřeba zmínit i ten design. Vysouvací spoiler na zádi, standardní prvek modelu RCZ, musel ustoupit pevnému spoileru, který při rychlosti 200 km/h generuje přítlak 15 kilogramů.

Zábava pro každý den

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

V RCZ R dobře vypadáte, protože RCZ R samo dobře vypadá. RCZ R je zábava řídit, protože se Peugeot činil nejen pod kapotou, ale i na podvozku. Modelu RCZ R rádi prominete nepoužitelná zadní sedadla, neboť je budete využívat jako druhý zavazadelník. A samotný kufr není taky marný. Tak zní charakteristika tohoto auta v několika větách.
Přeplňovaný motor s 270 koňmi, 6stupňová manuální převodovka s krátkými převody a mechanický samosvor – díky této trojici má řidič pod pedálem vždy dostatek síly, jedno jestli na třetí či šestý rychlostní stupeň, a také jistotu dobré trakce. Vedle toho má RCZ R účinné brzdy, které se dobře dávkují, schopný podvozek, díky kterému vůz sedí jako přilepený, a řízení, skrze které řidič cítí alespoň nějaké spojení s vozem. Při tvrdé akceleraci ze zatáček je ve volantu znát, jak zabírají obě přední kola. To vám vykouzlí úsměv na tváři. Silný brzdný účinek doporučuji využívat s koly rovně, tedy tak, jak se to má. Brzdění v zatáčkách auto dosti zneklidňuje, zejména zadní nápravu. Při opravdovém fofru se řadicí páka občas zadrhává. 

Jadrnějšího zvuku se dočkáte až ve vysokých otáčkách, ve středním pásmu otáček je zvuk mdlý. Při „projížďce“ vám pořádný zvuk bude chybět, naopak při dlouhé cestě budete rádi, že je výfuk spíše tišší. Motor má vždy dostatek síly – oceníte to na dálnici, na vaší oblíbené okresce a pochopitelně při předjíždění. V autech, kde byste museli podřadit na trojku, v RCZ R můžete nechat čtyřku. Když motor točí více jak 3500 ot./min. vůz akceleruje i na šestku. Když však chcete z auta dostat to nejlepší – na okresní silničce – musíte často řadit. Chcete-li se ploužit předpisovým tempem, RCZ R proti tomu nic namítat nebude. V dnešní době, kdy jsou v této (cenové) kategorii běžné tlumiče s elektronicky nastavitelnou tuhostí, působí klasické tlumiče RCZ R jako zjevení. A nejlepší na tom je, že jsou nastavené tak dobře, že elektroniky není třeba. Podvozek je dost tvrdý na to, aby auto drželo zvolenou stopu, a příznačně měkký, aby odfiltroval velké nerovnosti asfaltu.

„Vzhled vozu RCZ R navozuje dojem, že se jedná o typické image auto, tedy vůz, kterému stačí, že dobře vypadá. O to větší je překvapení, že vůz je radost řídit. Je to sice moderní vůz, ale je do velké míry postaven dle pravidel staré školy. Ve vodách sportovních automobilů s předním náhonem se zabydlela nová štika.“

Spotřeba paliva

Když budete RCZ R šlapat na krk, řekne si o 13–15 litrů paliva. Svižné ježdění je tak za 10 l/100 km. Ploužák je za 6–7 litrů, ale jen mimo město. Ve městě si RCZ R řekne o 7,5–8 litrů. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km. Realita je někde mezi 9 a 10 l/100 km.

Technické údaje
model RCZ R palivo benzín
náhon přední převodovka 6M
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1598
výkon (kW) 198 točivý moment (Nm) 330
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,9 maximální rychlost (km/h) 250
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 objem nádrže (l) 55
pohotovostní hmotnost (kg) 1355 objem zavazdl. prostoru (l) 384

Závěr

Peugeot se probudil a začal opět dělat zábavné předokolky. Po nejlepším hothatchi konce 80. let, Peugeotu 205 GTi zbyla jen matná vzpomínka. Sláva vynikající 306 GTi z 90. let rovněž vyprchala a poslední dekáda „rychlých lvů“ nenabídla auto, po kterém by nadšení řidiči toužili. Až nyní! Peugeot nabídl double – 208 GTi, který v sobě nese ducha původního gétéíčka dvěstěpetky a vrchol v podobě RCZ R. Na tomto voze se mi líbí motor, podvozek, převodovka, samosvorný diferenciál, sedačky, navigační systém a pochopitelně design. Pozitivně mě překvapilo řízení a tuhost pedálů vzhledem k tomu, že je řeč o francouzském voze. Vůz není vybaven systémem Start/Stop – třikrát hurá. Mají ho Ferrari a Porsche, naopak Peugeot RCZ R se bez něj obešel. Postrádal jsem výraznější zvuk motoru a podavač bezpečnostních pásů by se rovněž hodil. Cena není malá, ale pokud se pro RCZ R rozhodnete, může vás těšit fakt, že získáte přitažlivé auto, které je radost řídit. A navíc s bohatou výbavou. Někdo by se mohl domnívat, že RCZ s výkonem 200 koní by možná mohlo stačit, ale osobně si myslím, že rozdíl mezi ním a verzí R je mnohem, mnohem větší než jen těch papírových 70 koní.

Cena

Základní cena automobilu Peugeot RCZ R začíná na částce 1 025 000 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 108 495 Kč vč. DPH. Bohatá základní výbava byla rozšířena o navigační systém s pevným diskem, metalický lak Perla Nera, zpětná zrcátka v barvě vozu, boční polepy a karbonovou střechu.

Za zapůjčení vozu děkujeme Peugeot Česká republika.

Podobné články:

2 komentáře u „Týden s Peugeot RCZ R – den 5. – shrnutí testu“

  1. Měl jsem možnost řídit jako RCZ 200PS, tak RCZ R a rozdíl je obrovský. RCZ je spíše o image a svižnější jízdě, ovšem když chcete pořádně prásknout do koní tak měkké pedály a gumové řízení kazí zábavu.
    RCZ R je opravdu osvěžující počin. Pouze několik málo malých chyb jako např. „kickdown tlačítko“ po pedálem plynu (nechápu/zbytečné) a sdílené ovládací prvky (páčky směrovek a stěračů) s Citroenem… jinak výborné auto

    Odpovědět
    • Peugeot Sport na tomhle autě opravdu máknul. Výsledkem je prima auto pro nadšené řidiče. Doufejme, že i 308 R … GTi … nebo jak se bude jmenovat, bude stejně dobrá.

      Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.