Týden s Volkswagen Golf GTI Performance – den 2.

Červený Volkswagen se v naší redakční garáži ještě ani nerozkoukal a už ho čeká těžká zkouška – srovnání s dalším Golfem GTI, který má pod kapotou 300 koňských sil. Jak si s touto výzvou poradí naše GTI Performance?

Jistě se mnozí ptáte, co se skrývá pod označením „Performance“ a jaký je tedy rozdíl mezi Golfem GTIGolfem GTI Performance? Pohled do katalogu prozrazuje, že obě verze jsou téměř stejné. Identický je vzhled, stejně tak jako výbava, motor 2,0 TFSI a dvě nabízené převodovky (dvouspojkový automat DSG a manuální šestikvalt) nevyjímaje. Rozdíl hledejte ve třech technických odlišnostech. Performance má o 10 koní vyšší výkon motoru (230 oproti 220 k). Vyšší výkon není nikdy na škodu, ale lákavější jsou určitě větší přední brzdy. Tou nejdůležitější změnou kvůli které se vyplatí si připlatit za verzi Performance (+ 26 000,–) je samosvorný diferenciál s elektronickou uzávěrkou.

Upravené GTI vs sériové GTI Performance

Abychom rozdíly porovnali v praxi, přizvali jsme k testu druhého Golfa GTI, rovněž s manuální převodovkou. Vzhledově jsou oba vozy identické. Verzi Performance neprozrazuje ani jeden nápis či samolepka navíc. Kromě laku karoserie a 19“ kol byly rozpoznávacím znamením pouze velké třmeny brzd na přední nápravě. Po otevření kapot u obou vozů se nám naskytl identický pohled na motory. Těch deset koní navíc je u verze Performance dílem softwaru. Když už hovořím o softwaru, tak pro jeho úpravu se rozhoduje poměrně dost majitelů rychlých hatchbacků jakým je právě Golf GTI. To je i případ majitele šedého Golfu. Ten se rozhodl pro software firmy APR, konkrétně stupeň úpravy Stage 1. Pouze touto cestou, aniž by zasahoval do výfuku, sání či ostatních mechanických komponent motoru, navýšil výkon a točivý moment z původních 162 kW (220 k) a 350 Nm na 225 kW (305 k) a 513 Nm. Druhá úprava zlepšující jízdní vlastnosti a částečně i vzhled spočívala ve výměně sériových pružin za kratší (- 30 mm) a tužší pružiny od firmy Eibach. Jinak se jedná o naprosto standardní GTI letošního roku výroby.

Na ježdění s šedým GTI nemám celý den a tak objektivně nemohu posoudit vliv nových pružin na jízdní vlastnosti, každopádně s adaptivním podvozkem DCC resp. díky němu nepřišel vůz o svůj komfort. Ostatně to potvrdil i samotný majitel vozu. Rozdíl v jízdním projevu je značný a to od první chvíle, co jsem sedl za volant šedého GTI. Zatímco „náš“ GTI Performance jde krásně za plynem, upravené GTI mě vmáčkne do sedačky. Dalších 160 Nm, dostupných ve stejném rozsahu otáček jako v případě sériového vozu, dělá divy. Zvukový projev posíleného motoru je kvůli standardnímu výfuku stejný, i když syčení turbodmychadla je výraznější.

Následně postavíme obě GTI vedle sebe. Vyrážíme letmým startem se zařazeným třetím rychlostním stupněm. Na znamení sešlapáváme plynový pedál až k podlaze. Ačkoli ždímu z GTI Performance veškerý výkon, upravené GTI má navrch. Ujíždí mi o několik délek. Opakované srovnání končí vždy stejným výsledkem.

Závěr dnešního dne

Potvrdila se stará známá pravda, že výkon se dá u přeplňovaných motorů navyšovat snadno a přitom si vůz může ponechat bezproblémovou použitelnost a přijatelné provozní náklady. Další potvrzenou pravdou je, že vyšší výkon klade vyšší nároky na brzdy, takže zvyšování jejich účinku by mělo jít ruku v ruce se zvyšováním výkonu motoru. Na rovinkách kralovalo upravené GTI, ale troufám si tvrdit, že na trati plné zatáček, by GTI Performance dorovnalo výkonové manko svými brzdami a samosvorným diferenciálem.

Na co se můžete těšit příště?

S Golfem GTI Performance vyrazím do města. Zajímá mě jako vůz pro každodenní použití. Čtěte zde.