Volvo V40 – jsem malé, ale šikovné

Skandinávci si nově vzali na paškál segment pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy a přivedli na svět model V40. Na našem trhu jej lze objednávat od počátku dubna. Mezi konkurenty modelu V40 patří (v rámci prémiových značek) „áčkový“ Mercedes, BMW řady 1 a Audi A3.

První pohled

Co zaujme hned při prvním zahledění se na V40, jsou jeho elegantně čisté linie pětidveřové karoserie. Příslušnost ke značce je jasná na první pohled. Příď se nese v duchu řad V60/S60, prudce se zdvihající příď je daní na oltář bezpečnosti. Na vyšší kapotu opticky navazuje spodní linie bočních oken. Menší zasklená plocha poukazuje na důraz kladený na bezpečnost, který ještě umocňují masivní sloupky D . Během pohledu na záď V40 zaujmou mohutné koncové svítilny ve tvaru písmene L, zasahující tradičně až do úrovně střechy.

Postavení v modelové řadě

Volvo ale už do ranku hatchbacků nižší střední třídy proniklo v roce 2006 třídveřovým stylovým modelem C30, který zůstává nadále v nabídce a brzy by se měl dočkat nové generace. Proto je jasné že V40 nevznikne v třídveřové konfiguraci. Co však na bázi V40 pravděpodobně vznikne, je nový malý crossover pod označením XC40.

Bezpečnost nadevše

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

A je to tu opět, bezpečnost je hlavním atributem značky. U V40 ji automobilka nijak nepodcenila a připisuje si další světový primát. Jde o airbag pro chodce (v základní výbavě), který se vystřeluje z přizvednuté kapoty. Funguje to v rozsahu rychlostí vozidla od 20 do 50 km/h, pokud systém vyhodnotí nevyhnutelnou srážku s chodcem vyšším než 80 cm.

Druhý sofistikovaný systém, který je obsažen v každém V40, je City Safety 2. generace. Ten dokáže v městské koloně Volvo bezpečně zastavit, pokud jedete rychlostí do 50 km/h (první generace to zvládala do 30 km/h) a auto před vámi jede maximálně o 15 km/h pomaleji.
Novinkou je i třetí systém upozornění na křížení s jiným vozidlem, ten lze získat za příplatek (13 800,–) v kombinaci s BLIS (informačním systémem o slepém úhlu). Dokáže akustickým signálem varovat na možnost kolize s jiným vozidlem vzdáleným do 30 metrů.

Že to není na poli bezpečnosti zdaleka vše, nechť demonstruje namátkový výčet další výbavy. V „sérii“ obdržíte sadu čelních, bočních, ramenních či kolenních airbagů, stabilizaci nebo úchyty Isofix. Připlatit lze za Driver Alert System (pozornost řidiče, rozpoznávání dopravního značení) nebo adaptivní tempomat.

Základní parametry

Jak již bylo uvedeno výše, nové Volvo V40 bude k mání výhradně jako pětidveřový hatchback. Solidní aerodynamiku vozu prozrazuje součinitel odporu vzduchu Cd 0,29–0,31. Rozměry dosahují na délku 4369 mm, na výšku 1445 mm a do šířky 1802 mm. Rozvor je natažen na 2647 mm. To znamená že V40, mimo rozvoru, přesahuje všechny své hlavní soky – Mercedes A, BMW 1 a Audi A3. Z toho vyplývá slušná míra prostoru pro posádku. Zavazadelník pojme spíše skromnějších 335 litrů nákladu. Ale kdo hledá stěhovák, má v rámci portfolia Volva spoustu jiných možností. S „maxi“ rozměry a vysokou mírou pasivní bezpečnosti souvisí nejvyšší pohotovostní hmotnost mezi konkurenty – 1474 kg (T3). V základu je V40 obuta do pneumatik 205/55 R16 na plechových discích, výjimkou je verze D2 nazutá do „ekogum“ rozměru 195/55 R15.

Prostor pro posádku

V interiéru jde o typické Volvo současnosti, podobnost s řadou V60/S60 je očividná. Co však nabízí „čtyřicítka“ jako novinku, je možnost nahrazení analogových přístrojů v přístrojovém štítu interaktivním TFT displejem. Jeho předností je možnost volby zobrazení za tří „témat“, jako třeba u mobilního telefonu. Jednotlivé módy jsou nazývány Eco, Elegance a Power. Drobnou stylovou vychytávkou je možnost objednání osvětlené hlavice řadící páky. Věcí osobního vkusu je možnost připlatit si za panoramatickou střechu (28 800,–Kč).

Co je pod kapotou?

Nabízené spektrum pohonných jednotek obsahuje tři turbodiesely (D2, D3, D4) a dva přeplňované „benzíňáky“ (T3, T4). Začněme tedy D2, jde o čtyřválcovou šestnáctistovku (115 k) slibující kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km. Z jiného těsta jsou ovšem dva naftové pětiválcové dvoulitry D3 a D4 (150 a 177 k). Zájemcům preferujícím jako palivo benzín jsou nabízeny dvě výkonové varianty čtyřválcové přeplňované šestnáctistovky T3 a T4 (150 a 180 k). Převodovky jsou pro všechny motorizace manuální šestistupňové, pro dva silnější diesely lze volit „šestikvaltový“ automat Powershift. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy.

Výbavy

„Čtyřicítka“ je nabízena ve čtyřech stupních výbavy – Base, Kinetic, Momentum a Summum. Základní výbava je sice bohatá na bezpečnostní prvky, další výbavy najdete v kompaktním Volvu pomálu. To je další důkaz prémiovosti značky nutící zákazníka za slušnou výbavu sáhnout ještě hlouběji do peněženky.

Base – ABS, EBA, elektricky nastavitelná zrcátka, audiosystém Performance Sound CD/MP3, vstup AUX, sklopná zadní sedadla v poměru 60/40, systém start/stop

Kinetic (navíc oproti Base) – automatická dvouzónová klimatizace, šestnáctipalcové elektrony, hliníkový dekor interiéru nebo palubní počítač

Momentum (navíc oproti Kinetic) – bezklíčové startování, multifunkční volant, tempomat, dešťový senzor

Summum (navíc oproti Momentum) – bixenonové světlomety, denní LED svítilny, sedmnáctipalcové elektrony a kožené čalounění
Dále uvádíme výčet několika zajímavých prvků příplatkové výbavy – automatická převodovka (49 600,–), sportovní podvozek (11 500,–), navigační systém RTI (28 900,–), deaktivace airbagu spolujezdce (2 100,–), parkovací kamera (11 500,–), Drive Alert Systém (21 500,–), adaptivní tempomat (48 500,–), parkovací asistent (25 800,–), High Performance Sound System (16 800,–)

Co se pro V40 připravuje?

Na konci roku 2012 nabídku motorizací doplní nejvýkonnější verze T5. Ta bude poháněna starým známým (i Fordem prověřeným) dvaapůllitrový přeplňovaným pětiválcem (254 k). Později by se snad měla objevit i ostrá verze V40 Polestar postavená jako rival pro Audi S3. Z jednotky T5 by generovala výkon asi 280 koní, oficiálně bude pravděpodobně předvedena na letošním pařížském autosalonu.

Technické údaje
verze D2 D3 D4 T3 T4
palivo nafta nafta nafta benzín benzín
počet válců 4 4 5 4 4
objem motoru (ccm) 1560 1984 1984 1596 1596
výkon (kW) 84 110 130 110 132
točivý moment (Nm) 270 350 400 240 240
akcelerace 0–100 km/h (s) 12,3 9,6/9,3 8,6/8,3 8,8 7,7
maximální rychlost (km/h) 185 210/205 220/215 210 225
převodovka 6M 6M/6A 6M/6A 6M 6M
kombi. spotřeba (l/100 km) 3,8 4,3/5,2 4,3/5,2 5,4 5,5
cena vč. DPH (Kč) 590 000,– 645 000,– 723 000,– 598 000,– 650 000,–

Názor TopDrive

Nová V40 je rozhodně jeden z nejpovedenějších automobilů ve třídě. Špičková bezpečnost je neoddiskutovatelná. Jen cena se zdá dosti ambiciózní, skoro 600 tisíc za skromně vybavenou D2 Base. Bohatá bezpečnostní výbava v základní ceně nemusí být pro každého zákazníka argumentem ke koupi ve srovnání se zaběhlou konkurencí z Německa.

Podobné články:

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.