Vozu Mazda MX-5 je už dvacet pět let

Celé čtvrtstoletí se roadster z portfolia Mazdy drží původní myšlenky – lehké konstrukce, pohonu zadních kol a atmosférického čtyřválce. Pojďme si připomenout těch pětadvaceti let modelu MX-5.

Dva návrhy, jeden vítěz

V osmdesátých letech vybírala Mazda ze dvou návrhů nového sportovního modelu. Japonský tým připravil vůz s koncepcí vše vpředu a americký tým prosazoval pohon kol zadních. Zvítězil tým z Kalifornie s modelem inspirovaným legendárním Lotusem Elan. První sériovka MX-5 (generace NA) si premiéru odbyla na autosalonu v Chicagu v únoru 1989. Šlo o pohledný roadster s délkou těsně pod čtyři metry a váhou necelé tuny. Hlavním poznávacím znamením byly vyklápěcí přední světlomety. Pohon zajišťoval na dnešní poměry skromný motor, čtyřválec kubatury 1,6 litru s výkonovou špičkou 115 koní. Poháněna byla kola zadní nápravy přes pětistupňovou manuální převodovku. Na stovku se roadster dostal za 8,8 sekundy a pokořil topspeed 195 km/h. Jezdil na pneumatikách skromných parametrů 185/60R14H. Skromnému stylu odpovídal i interiér postavený ve strohém funkčním stylu. V roce 1994 nabídku obohatila výkonnější motorizace 1,8 litru (130 koní). Kariéra první generace trvala až do roku 1998, prodalo se celosvětově přes 400 tisíc kusů.

Generace dva (NB)

Obnova modelové řady Miaty (americké označení MX-5) se událo roku 1998 kdy už byla inovace neodvratná. Dvojka ale neměla takový svébytný švih jako předchůdkyně. V duchu doby zmizela přední vyklápěcí světla. Rozměry nepatrně narostly a poskočila váha nahoru zhruba o 40 kilo. Opět byla v nabídce dvojice motorů shodných objemů 1,6 a 1,8 litru tentokrát s výkony 110 a 140 koní. Lehce se zlepšily prostorové parametry v interiéru. Ve výrobě vydržela dvojka sedm let.

Miata potřetí (generace NC)

Zatím poslední anabáze na téma MX-5 vyjela do showroomů roku 2005. Rozměrově se udržela pod délkou čtyř metrů, přibrala však nějakých 125 kilogramů. Aby zůstala na svých výkonových parametrech dostala třetí Miata silnější agregáty, opět řadové čtyřválce s větším objemem 1,8 a 2,0 litru s výkonovou špičkou 120 a 160 koní. Nadále zůstala věrná pětistupňové manuální převodovce, silnější motorizace má šestistupňovou převodovku. Po stránce designu se vrátil stylem k první generaci od poněkud roztříštěné dvojky. Čelní i zadní lampy mají uhlazený jednotný styl. Nejradikálnější změnou bylo mimo verze s pláťenou střechou i nabídnutí verze s pevnou skládací střechou hard-top. Facelift přišel roku 2008 a přinesl jen drobné změny looku ve stylu nových modelových řad značky.

Miata bude žít dál

Čtvrtá generace se chystá přijít na trh příští rok. Zatím prosáklo jen pár skic a dílčích informací. Váha roadsteru by neměla přesáhnout tunu, motorizace dostanou technologii Skyactiv a půjde o kubatury 1,5 a 2,0 litru. Označení Skyactiv jasně napovídá, že MX-5 naštěstí nebude využívat přeplňování motoru. Původně měla nová Miata z důvodu vývojových úspor sdílet platformu s Alfou Romeo Spider, Italové ale od plánu upustili. Nakonec bude pravděpodobně dvojčetem Mazdy malý spider pod značkou Abarth. Vypadá to tedy, že jedno z mála posledních řidičských aut nezahyne. Za to dáváme Mazdě palec nahoru, v době kdy Mitsubishi zahubilo Evo už lze v této kategorii chválit snad jen Toyotu za GT-86 nebo Subaru za BRZ.