VW Scirocco R vs. Peugeot RCZ R – „R“ jako racing

Volkswagen představil facelift svého coupé Scirocco. Vrcholná verze R bude nyní nabízet i vyšší výkon. Ani Peugeot nezahálel, novinkou letošní sezóny je vrcholná verze modelu RZC, taktéž s přídomkem R. Které eRko má větší svaly a více drzosti se ucházet o přízeň vášnivých řidičů?

Jak Scirocco, tak zejména RCZ se vymezují kategorii vozů hot-hatch neboli sportovních hatchbacků. Výkony a rychlost nabízí podobné jako jejich „bráchové“ se třemi dveřmi a velkými spoilery, ale navíc přidávají benefit v podobě atraktivnějšího balení.

Volkswagen

Scirocco R ukrývá geny Golfu R s jedním zásadním rozdílem. Zatímco ostrý Golf má pohon všech kol, Scirocco má hnanou jen přední nápravu. Facelift Sciroccu přinesl omlazený vzhled, LEDky denního svícení a blikačů, bixenony v základní výbavě, piano-black dekor palubní desky apod. Čtyřválcový přeplňovaný motor má stále objem 2,0 l, ale jeho výkon poskočil ze 195 kW (265 k) na 206 kW (280 k). Zároveň nepatrně klesla spotřeba paliva. Motor nyní plní normu Euro 6. V kabině potěší sportovní sedačky, hliníkové pedály, všudypřítomná loga „R“ a nově i trojice budíků (teplota oleje, stopky a tlak turbodmychadla). 


Autor: Volkswagen

Scirocco R

Faceliftované modely se začnou prodávat v létě letošního roku. Ceny nebyly zatím stanoveny, ale verze R s výkonem 265 koní začínala na částce těsně pod hranicí 800 000 Kč. Model Scirocco stojí na platformě předchozí generace Golfu. Aktuální Golf sedmé generace (nová platforma MQB) se rovněž nabízí ve verzi R. Více o Golfu R zde.

Peugeot

Model RCZ stojí na platformě Peugeotu 308, ale třistaosmička se zatím v žádné ostré verzi (GTi či R) nenabízí, takže výkonový ekvivalent k RCZ v rodinné karoserii nekoupíte. Do příchodu RCZ R byl vrcholem RCZ s výkonem 147 kW (200 k) za cenu od 795 000 Kč. Nové RCZ R nabízí mnohem víc než jen „přifouklý“ motor. Tou nejdůležitější informací je, že na vývoji eRka pracovalo závodní oddělení Peugeot Sport. Přeplňovaný čtyřválec 1,6 l si díky úpravám a většímu turbodmychadlu výkonově polepšil na 198 kW, tedy 270 koní! 


Autor: Peugeot

RCZ R

Tomu byla uzpůsobena převodovka (pouze manuální šestistupňová), podvozek (odklony, tlumiče, 19“ kola), brzdy (od firmy Alcon) a diferenciál (mechanický samosvor Torsen). Z pohledu aerodynamiky je největší změnou pevný zadní spoiler generující větší přítlak (15 kg při 200 km/h). V interiéru hrají prim anatomická sedadla, hliníkové pedály, sportovní volant atd.

Technické údaje
vůz Volkswagen Scirocco R Peugeot RCZ R
palivo benzín benzín
náhon přední přední
počet válců 4 4
objem motoru (ccm) 1984 1598
výkon (kW) 206 198
točivý moment (Nm) 350 (?) 330
akcelerace 0–100 km/h (s) 6,0 5,9
maximální rychlost (km/h) 250 250
převodovka 6M / 6A 6M
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 8,0 6,3
pohotovostní hmotnost (kg) 1439 1355
objem zavazadl. prostoru (l) 312 384
cena (Kč) + – 800 000,– 1 025 000,–

Závěr

Jak je z tabulky patrné – souboj na papíře vypadá vyrovnaně, alespoň z pohledu nabízených výkonů. Rozdíl však bude v jejich přenosu na asfalt. Scirocco dává možnost výběru mezi manuální a automatickou převodovkou DSG, zatímco Peugeot, nabízející pouze manuální převodovku, cílí na řidiče, ze staré školy. Scirocco R mělo a předpokládáme, že tomu tak bude i nadále, diferenciál XDS s elektronickou uzávěrkou. RCZ R smečuje konkurenta mechanickým samosvorným diferenciálem. Vzhled je již otázkou osobního vkusu, ale Peugeot RCZ je nepřehlédnutelný. Sečteno a podtrženo – RCZ R získává více plusových bodů až na jeden – cenu. Ta je, slušně řečeno, hodně optimisticky nastavená a mohla by RCZ R zlomit vaz. 280 koní tak pořídíte mnohem levněji, pokud se rozhodnete pro Scirocco R. Oficiální cena faceliftovaného modelu ale nebyla zatím stanovena a za ty parádní skořepinové sedačky si Volkswagen účtoval nemalou sumu (přes 80 000 Kč).