Znovuzrozené BMW 325i cabrio

V techničáku je sice uveden rok výroby 1989, ale stav vozu odpovídá spíše datu výroby 2012. Seznamte se s příběhem vozu, který měl to štěstí, že se dostal do dobrých rukou.

Naším aktérem je BMW řady 3 ve verzi kabriolet, kterých se vyrobily tisíce, ale narazit dnes, po více jak 24 letech, na zachovalý kus je velký problém. Své o tom ví Honza, majitel vozu. Třidvapětku si před třemi lety dovezl ze Slovenska v domnění, že si vybral, jak nejlépe mohl. Protože je ale Honza puntičkář, začal při „dolaďování“ detailů a drobných oprav zjišťovat, že vůz potřebuje větší péči, než si původně myslel. Vše tedy začalo bezprostředně po koupi preventivní údržbou a v průběhu následujících dvou let pokračovalo jako úplná generálka.

Karoserie

Pokud znáte BMW, konkrétně generaci E30, pak by vás mohl zaskočit rok výroby 1989, vzhledem k zadním partiím vozu, které indikují tzv. karoserii „chromák“, tedy modelu staršího data výroby (chromák proto, že tyto modely měly chromované nárazníky). Na můj údiv Honza reaguje ujištěním, že auto není svařené ze dvou kusů, ale že je to vzácný případ, kdy by měl mít vůz už karoserii plasťáku, vzhledem k datu výroby, nicméně, je to ještě chromák. Předchozí majitel stihl vůz vybavit aerodynamickými díly BMW M Technic II, tedy nárazníky, prahovými lištami a bočními panely. Jen spoiler na víku kufru není z této sady, což není na škodu, neboť kabrioletu sluší, ostatně jedná se taktéž o originální BMW díl.

K tmavému exteriéru se výborně hodí kouřové světlomety od firmy Hella, předního výrobce světel pro automobily. Za pozornost stojí i stěrače předních světlometů, které na E30 uvidíte jen zřídkakdy. Skoro vůbec, abych byl přesný. Původně chromované ledvinky v masce chladiče jsou nyní černé, kvůli estetické sounáležitosti se zbytkem vozu. Renovace vozu se neobešla bez nového laku. Ten odpovídá originálu jménem Diamant schwartz, i když o několik odstínů světlejší. Nová barva se dostala na místa, které lakýrník v automobilce úmyslně vynechal – konkrétně vnější plastové kliky dveří, zadní spoiler a zejména pak na kryt plátěné střechy, který byl původně pokryt jakousi koženkou. Výsledkem jsou hladké linie bez „rušivých“ nenalakovaných plastových dílů. Originální vzhled vozu pak oživují 17“ hliníková kola Alpina.

Motor a podvozek

Kde jsou ty doby, kdy označení vozu odpovídalo objemu motoru. E30 je pamětníkem této doby a tak se pod označením 325i skrývá objem 2,5 l. Třidvapětka byla tím nejsilnějším standardním modelem (vyšší výkon měla jen M3) řady 3 (proto ta trojka v označení 325i). Její atmosférický řadový šestiválec disponoval výkonem 125 kW (170 k). Aby se tohle stádo pod tíhou věku nerozuteklo, nechal Honza motor rozebrat a znovu sloužit, přičemž se vyměnilo vše, co bylo třeba. Hlava motoru je po generálce, nové jsou šály na klikové hřídeli, nový je chladič a termostat, došlo i na výměnu vačkové hřídele za kus s jiným profilem vaček. Sportovní výfuk včetně svodů je pak onou sladkou tečkou na závěr. V motorovém prostoru se ale pozornost zaměřila i na další díly. Berany sání a ventilové víko jsou pokryty novým lakem. Honzův puntičkářský přístup demonstrujme na nádržce ostřikovačů, protože ta je rovněž nová. Ne, že by ta stará nesloužila, ale už byla zažloutlá, ušpiněná, zkrátka zašlá a kazila by tak dojem čistoty v motorovém prostoru. Černotu pod kapotou narušuje, v dobrém slova smyslu, leštěná duralová rozpěra mezi tlumiči, která zamezuje nežádoucímu kroucení karoserie.

Při pohledu na to, jak nízko je vůz nad zemí, je vám určitě jasné, že podvozkové komponenty nejsou původní. Tlumiče včetně pružin od výrobců HR a Koni umožnily jednak snížení o cca 60 mm, ale hlavně zlepšily jízdní vlastnosti vozu. Ani silentbloky už nejsou původní. Výkon putuje na zadní nápravu, kde se o jeho distribuci na kola stará samosvorný diferenciál. Honza nepodcenil ani brzdy, přeci jen ty původní už měly něco „nabržděno“ a jejich stisk by ani při nejlepší vůli nebyl takový jako u performance brzd WMS s drážkovanými kotouči.

Interiér

Podívejte se dovnitř na typické prvky charakterizující vozy BMW té doby – přehledná palubní deska orientovaná na řidiče, tlačítkový palubní počítač a Check Control umístěný nad vnitřním zpětným zrcátkem. Vše v kabině je originální, nikoli však původní neboť i tady zub času zapracoval, což Honza nemohl tolerovat. Celokožený interiér prošel ozdravnou kůrou, koberce jsou přebarvené, aby byly pěkné „černé“, hlavice řadicí páky pochází z mladší generace, volant M Technic je dobový, ale nově přečalouněný. 

K pohodě při jízdě se staženou střechou přispívá windschott neboli větrný deflektor. Věc, na kterou je majitel právem pyšný je kožená „dečka“za madlem ruční brzdy, protože E30 má v originále takovou gumovou harmoniku. Z výbavy je tu téměř vše, co dobový katalog nabízel – tempomat, elektrické stahování všech oken, již zmíněné kožené čalounění a vyhřívaná sedadla. Jeden prvek originální není a tím je rádio Alpine, to ale chytá signál přes původní a dnes plně funkční teleskopickou anténu.

Celkový dojem

Setkání s tímto vozem bylo jako příjemná vzpomínka na 80. léta. Vůz dělá radost jak majiteli, tak všem zarytým fanouškům BMW, kteří vůz uvidí, protože setkání s E30 v tomhle stavu se dá přirovnat k malému svátku. Jízda s autem je čirá radost, tím spíše, pokud se jede se staženou střechou. Čekali byste od rok starého vozu něco jiného? Tachometr s 15 000 najetými kilometry je důkazem znovuzrození automobilu. Když mi Honza sdělil, kolik financí do vozu investoval, tak jsem vyvodil jediný možný závěr – své BMW má opravdu rád.

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2014 22:08