Rok 2013 bude ve znamení krachů desítek malých bazarů, předzvěstí je „tunelování“ aut v komisích

[Tisková zpráva] Pokles cen nových vozů i ojetin spolu s tvrdšími podmínkami bank pro financování provozu malých bazarů povedou v příštím roce podle Sdružení SOVA k řadě krachů malých autobazarů. Sdružení odhaduje, že v zimě 2013 bude muset z finančních důvodů ukončit činnost 50–100 malých obchodníků s ojetými vozy.

„Prvními symptomy jsou množící se podvody bazaristů při komisním prodeji, kdy z plochy autobazaru během pár hodin zmizí všechny automobily v komisi a jejich majitelé se nikdy nedočkají výplaty slíbených peněz. Vozy jsou pak pod cenou prodány nic netušícím zákazníkům, jen aby bazarníci získali hotovost na zaplacení dluhů bankám či úvěrovým společnostem,“ uvedl předseda SOVA Zbyněk Veselý.

Podle sdružení tak byl nastaven dobře fungující podvodný model, který využívají další a další prodejci, jež chtějí přijít rychle k penězům. Poslední obdobnou kauzou je soudní jednání s majitelem bazaru Autoline CZ v Napajedlech, který způsobil zákazníkům škodu téměř sedm milionů korun. Dvacet čtyři majitelů přišlo o své vozy i o peníze, které již těžko někdy uvidí. „Obdobné případy se množí, přibývá zhruba jeden měsíčně. Je to riziko nejen pro majitele vozů, kteří je do bazaru svěřili na komisní prodej. Problém mohou mít i lidé, kteří v bazaru koupili auto. Pokud totiž ukončí činnost, není kde vůz reklamovat v případě závady. Navíc pokud koupí vůz, který nebyl původnímu majiteli zaplacen, mohou je čekat dlouhé výslechy na policii, případně i zabavení auta po dobu vyšetřování. A to se může vléct i několik let,“ dodal Veselý, podle kterého jen v minulém týdnu kvůli obdobným praktikám zkrachoval autobazar Auto Orange z Mariánských Lázní.

„Éru tunelování majitelů aut v komisi zahájil zhruba před třemi lety pražský autobazar Globus Car, ze kterého se přes jiný bazar prodalo zhruba 200 nezaplacených aut. Původní majitelé, kteří tak přišli zhruba o 25 milionů korun, dodnes nebyli řádně odškodněni ani Globuscarem, ani pražským bazarem ze Štěrbohol, který auta ´vypral´,“ zdůraznil Veselý.

Sdružení SOVA proto doporučuje před prodejem i koupí vozu v bazaru pečlivě prostudovat jeho historii a ověřit si, že za vozy prodané v komisi původním majitelům skutečně platí a vyřizuje reklamace v zákonných lhůtách. „Je také dobré podívat se do insolventního rejstříku, zda bazar není v insolvenci, případně do exekučního rejstříku, zda na ní nebyla uvalena exekuce. Obecně je lepší kupovat auta v bazarech, které jsou vlastníky vozů a ne jen pouhými zprostředkovateli prodeje, kteří se mohou po uzavření obchodu prakticky úplně vzdát veškeré odpovědnosti za prodaný vůz. Oproti tomu seriózní prodejce ojetých vozů by měl garantovat vrácení peněz v případě, že s autem nebude právně něco v pořádku,“ zdůraznil Veselý. To se může například týkat i vozu, na který byla uvalena exekuce, nebo který byl po dovozu do ČR přihlášen na falešné doklady. „Menší bazary nejsou při prověřování vozů tak opatrné a často upřednostní okamžitý zisk před bezpečným obchodem. Vůz v exekuci pak přijde novému majiteli zabavit exekutor. Řešení případu pak bývá velmi zdlouhavé, a ne vždy s dobrým koncem,“ řekl Veselý.

Sdružení SOVA dlouhodobě usiluje o zkvalitnění trhu ojetin v ČR, a to zejména z hlediska původu vozidel, jejich technického stavu a manipulace s datem výroby a stavem najetých kilometrů. Více informací o tom, jak odhalovat triky prodejců ojetých automobilů najdete v příručce SOVA pro bezpečnou koupi ojetiny na www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf, kterou letos sdružení za odborné podpory Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy vydalo již ve čtvrtém vydání.