BMW X5 xDrive40e – plug-in hybrid slibuje spotřebu 3,3 l/100 km

BMW představuje model X5 v provedení s hybridním pohonem – zážehovému čtyřválci sekunduje elektromotor. Vůz nepřichází o benefity v podobě pohonu všech kol xDrive ani o prostorný interiér s řadou praktických detailů.

Stálý pohon všech kol společně s technologií BMW EfficientDynamics eDrive propůjčily modelu BMW X5 xDrive40e jedinečnou sportovnost, která jde ruku v ruce s vynikající hospodárností celého automobilu. Celkový výkon soustavy, generovaný zážehovým čtyřválcem s technologiemi BMW TwinPower Turbo a synchronním elektromotorem, dosahuje výkonu 230 kW (313 k) a točivého momentu 450 Nm. Vůz přitom v kombinovaném režimu spotřebuje pouze 3,3 litru paliva na 100 kilometrů. Průměrná spotřeba elektrické energie na stejnou vzdálenost dosahuje pouze 15,4 – 15,3 kWh.

Energie pro elektromotor, který je integrován do 8stupňové převodovky Steptronic, je čerpána ze sady lithium-iontových akumulátorů, které pomocí transformátoru napětí dodávají energii i pro nízkonapěťovou baterii 12V elektrické soustavy na palubě BMW X5 xDrive40e. Vůz může být připojen na jakoukoliv domácí zásuvku (délka dobíjení necelé 4 hodiny) nebo nabíječku BMW i Wallbox (délka dobíjení necelé 3 hodiny), stejně jako k veřejným dobíjecím stanicím. Z důvodů úspory prostoru jsou vysokonapěťové akumulátory umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, kde jsou také velmi dobře chráněné v případě nárazu. Stále zůstává k dispozici objemný prostor pro zavazadla s kapacitou 500 až 1720 l a třídílným sklápěcím zadním opěradlem.

Pro jízdní zážitky je charakteristický univerzální a vždy dostupný výkon. Inteligentní řízení hybridního pohonného systému zajišťuje, že spalovací a elektrický motor pracují v souznění a způsobem, který optimalizuje hospodárnost a současně okamžitě reaguje na řidičovy povely. Nastavení hybridního režimu provádí řidič pomocí tlačítka eDrive na středové konzole. Při použití základního nastavení AUTO eDrive je síla spalovacího motoru zejména při akceleraci či prudkém přidání plynu podpořena elektromotorem, jehož značný točivý moment s hodnotou 250 Nm je připraven okamžitě dodat svoji sílu. BMW X5 xDrive40e zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,8 s.

31 kilometrů jen na elektrický pohon

Alternativně lze zvolit režim MAX eDrive, který modelu BMW X5 xDrive40e umožní jízdu čistě na elektrickou energii – například při pohybu v obydlených oblastech – díky tomu se vyznačuje nulovými lokálními emisemi. Když jsou vysokonapěťové akumulátory plně nabité, vůz ujede v čistě elektrickém režimu až 31 kilometrů při maximální rychlosti 120 km/h. Pouhým stisknutím tlačítka lze aktivovat další důležitý provozní režim – SAVE Battery, který zajistí zachování současného stavu nabití vysokonapěťového akumulátoru, a pokud je aktuální kapacita nízká, umožní i jeho další nabíjení, například pomocí rekuperace. V tomto režimu je možné uchovat elektrickou energii pro čistě elektrickou jízdu v pozdější fázi cesty.

Jízdní režimy jako u všech současných BMW

Bez ohledu na režim zvolený tlačítkem eDrive je síla proudící z obou zdrojů neustále přenášena na silnici pomocí inteligentního systému pohonu všech kol BMW xDrive. Díky voliči jízdních režimů BMW Experience Control lze vybrat jedno z mnoha nastavení – COMFORT, SPORT a ECO PRO – které jsou k dispozici ve všech jízdních módech.

Názor TopDrive

BMW o modelu X5 xDrive40e mluví ve svých tiskových materiálech jako o svém prvním hybridním SUV. Že by zapomnělo na X6 ActiveHybrid? Ten byl ve své době buď nepochopen, nebo se nenašlo dost zájemců, kteří by byli ochotni připlatit dalších zhruba 600 000 Kč oproti xDrive50i. Cenová politika nového modelu není zatím zveřejněna.

K X5 xDrive40e dodáme, že její zavazadlový prostor oproti dieselové verzi xDrive40d a vlastně všem verzím modelu X5 klesl na 500 l z původních 650 l, naopak hmotnost vozidla vzrostla z udávaných 2185 kg (u verze xDrive40d) na udávaných 2230 kg, což (pakliže je tomu skutečně tak) bereme jako úspěch.
Přestože v hybridech vidíme větší smysl než v elektromobilech, tak za současné situace bychom přeci jen upřednostnili klasický dieselový agregát.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 3. 2015 9:57